Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mista nesten 5000kr fra konto

Tommesen

Medlem
Sjekka kontoen i dag og det viste seg at noen kalt "smartnutrition" hadde tappa nesten 5000kr fra kontoen min. Smartnutrition er en kostilskuddsbutikk som selger såkalte nootropics (kostilskudd for økt konsentrasjon). For at han skulle få sendt til Norge måtte jeg gi fra meg kortnummer og CVC kode. (dummeste tingen jeg noensinne har gjort).

Har fått sperra kortet nå og kontakta selgeren.

-
What's happening to my bank account? Last time I checked someone called "SmartNutrition" withdrew over $600 from my account.



-We refunded $19.95 to your credit card for the returned centrophenoxine.
If someone withdrew $600, notify your bank that someone commited fraud.




-I know and the bank is notified and so will the police. We think that you did it. Because it says that someone called smartnutrition tookk out the money + you're the ONLY person that I've given bank card information too. Please explain this. If my money is now back by Saturday you will be contacted by the police for this fraud.



-So why does it still say that smartnutrition did it then? I normally NEVER give out my credit card information like that.


-I don't know. Ask your bank for the merchant account number of whoever made the charge. That will identify who charged it. Your bank should be able to handle it without a problem.
 
Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Vel fortjent. Kanskje en god ting og huske til neste gang at du ikke gir fra deg slik informasjon.

Visste ikke at det enda var mulig og kunne generere et kortnr fra kontonr jeg. Trodde absolutt det var i gamledager slikt var "populært" i "miljøet." Er du sikker på at det ikke var kortnr du gav fra deg?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Hehe, jeg tror han må ha endret det rett etter jeg skrev mitt lille innlegg. :)
 

testdriver

Ha det bra..
Joda, faktisk - de kaster penger etter deg nesten uansett. Ring og hør.

Noen bekjente har gjennom tiden vært heldige i noen ganske så utrolige saker... :)
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Som nevnt i tråden, ta kontakt med banken din og gi beskjed om at det er tatt ut 5000 kroner, du misstenker at dette er svindel. Du kjenner ikke til transaksjonen.

Om du er lur så henviser du ikke til denne tråden og forteller at du har gitt fra deg kortnr og csv nummer........

Pengene får du garantert tilbake om du spiller kortene korrekt..
 

picxx

Well-Known Member
Medmindre banken din er VELDIG imøtekommende kommer du nok ikke til å få tilbake noe.
Å gi fra seg kortnummer og cvc kode via mail eller annet blir ansett som svært ansvarsløst og blir ikke refundert ved evt. scamming/svindel.

Var ute for det samme i -1996
Kjøpte da et parti med 300 klokker for $169
Sendte manuelt over "nummer og navn" og ble svindlet for godt over det beløpet du har mistet. Banken mente det var uansvarlig, og jeg fikk ikke igjen en krone.

Mulig både banker og andre instutisjoner i norge har innsett at selvstendig tankegang er noe som fraviker fra den norske borger, noe som vel bekrefter idiotien om du faktisk får erstattet beløpet.
 

testdriver

Ha det bra..
Ikke ta kontakt med banken, ta det direkte med Teller Norge: 815 00 500

Har en rekke eksempler lignende picxx hvor det ikke har vært noe problem i det hele tatt.

Lykke til.
 

picxx

Well-Known Member
Ikke ta kontakt med banken, ta det direkte med Teller Norge: 815 00 500

Etter å ha blitt litt eldre, litt klokere og litt mere erfaren bør man faktisk ta det direkte med visa/mastercard.
De har hundrevis av saker som dette daglig og de skiller fort mellom de som er svindlet og de som forsøker å svindle (joda, er mange som sier seg svindlet for å få mere penger på kontoen).
De tar også kontakt med banken din og krediterer deg det beløpet som er borte om de finner ut at du faktisk er blitt svindlet.
I motsatt fall, at du faktisk bare forsøker å skaffe deg ekstra lommepenger ved å si at du er blitt svindlet blir du anmeldt og gjelda bare øker.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det som var greien her Pong, var at han hadde gitt fra seg kortnr og cvc kode direkte i epost, og ikke gjennom en sikker tilkoping til f.eks norwegian.no.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det som var greien her Pong, var at han hadde gitt fra seg kortnr og cvc kode direkte i epost, og ikke gjennom en sikker tilkoping til f.eks norwegian.no.

ÆSH!
Hvis noen trenger å gi fra seg slike opplysninger, gi beskjed - da kan jeg legge det på en https-side en plass... f.eks. her: https://secure.domeneshop.no/www.xlnx.net/test/
Eller vent nå, da overføres det gjennom en sikker forbindelse til hvem som helst... Men det er jo bra med en sikker forbindelse vel? ;)
 
Topp