Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mista nesten 5000kr fra konto

Tommesen

Medlem
Ringte Teller nettop og de sa jeg burde ta det gjennom banken (DnBNor).

Uansett er det mulig å sjekke dette?

"...Ask your bank for the merchant account number of whoever made the charge. That will identify who charged it. Your bank should be able to handle it without a problem." ?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Uansett er det mulig å sjekke dette?

"...Ask your bank for the merchant account number of whoever made the charge. That will identify who charged it. Your bank should be able to handle it without a problem." ?

Selvsagt. Gå i banken, legitimer deg, så henter de denne informasjonen fram på skjermen..
 

muffins

Medlem
Er det vanlig for firmaer å spørre etter kortnummer, utløpsdato og cvs via mail?

Jeg har bestilt noen pc-deler fra Amentio, men fikk beskjed via mail om at de var utsolgt for en vare. Valgte da en lignende vare som kostet litt mer, og det var da de spurte etter kortdetaljer så de kunne trekke kortet for mellomlegget.

Synes dette er skuffende av en stor norsk nettbutikk. De burde da ha en egen løsning på dette her, så folk slipper å gi fra seg kortdetaljer via mail?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Er det vanlig for firmaer å spørre etter kortnummer, utløpsdato og cvs via mail?

Herregud mann! ALDRI oppgi slik informasjon over mail/telefon/face-to-face eller whatever. Med den informasjonen der kunne jeg bestilt 20 nye Mercedes'er på en halv time på Visa-kortet ditt.

For å svare på ditt spørsmål: NEI DET ER IKKE VANLIG AT FIRMAER SPØR ETTER SLIK INFORMASJON VIA MAIL! Firmaer spør ALDRI etter slike opplysninger. Du fyller dem selv inn via sikre betalingsløsninger!!

Har du gitt ut slik info via mail så sperr kortet umiddelbart!!
 

muffins

Medlem
peterandrej: Jeg har ikke gitt ut noe informasjon om kortet mitt, jeg bare synes det er snodig og litt skremmende at faktisk Amentio spør etter dette via mail. Derfor jeg spurte her ;)
 

Ståle

Medlem
Ja, det er veldig snodig at en såpass stor aktør som Amentio ikke har bedre rutiner enn dette. Send en mail tilbake hvor du spør hvorfor de ønsker å ta betaling på den måten...
 

neXon

Medlem
Nå, så uvanlig er det ikke.
Har snakket med flere seriøse firma i USA som bruker denne betalingsmetoden.

Hotellet jeg bodde på i ferien skrev ned VISA opplysningene mine (krav for å bo der). Skulle også bestille noen datadeler hos Dell over telefon, de også spurte om visa opplysningene. Det samme gjelder Wideroe flybilletter over telefon.

Alt kommer an på personen i den andre enden :)
 

Fredrik

Medlem
Jeg har noen kunder innimellom som ønsker å oppgi visa detaljer via telefon. Jeg forteller pent at det tar vi dessverre ikke imot og han kan selv bestille i nettbutikken og betale der. I noen tilfeller har jeg sendt faktura på forskudd hvorpå de har betalt i nettbank.

Men på den annen side så oppgir jeg selv visa info ved bestilling av feks hotell eller flybilletter over telefon.
 

Christian

Medlem
Firmaer spør ALDRI etter slike opplysninger. Du fyller dem selv inn via sikre betalingsløsninger!!

De tre siste jeg kan komme på som har spurt meg om dette over tlf er Norwegian, SAS og Dell. Jeg får faktisk det spørsmålet titt og ofte! Så at Amentio sin praksis er så uvanlig at det er bold-aldri er helt stemmer ikke.

Og sånn til opplysning, jeg gir de selvfølgelig aldri kortopplysningene fra meg :)
 

zapotek

Medlem
Jeg har også fått forespørsler om dette over telefon. Sær som jeg er sier jeg selvsagt alltid blankt nei!
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Når jeg tenker meg om, så ble faktisk også jeg bedt om denne informasjonen når jeg var i kontakt med Logitech over telefon. Jeg skulle riktignok ikke bestille noe der og da, men de informerte meg om at jeg måtte gi opplysningene dersom jeg faktisk skulle bestillt noe.

En løsning for dem som faktisk ikke vil gi fra seg kortopplysninger slik kan jo ta en titt på Visa Gavekort - SpendOn: Visa Gavekort. Her finnes gavekort som fungerer som VISA. Disse kort kan jeg selv anbefale, og fungerer attpåtil hos Paypal. Veldig greit om du ikke helt stoler på mennesker du må gi fra deg kortopplysninger til. :)
 

hansvh

Medlem
Jeg gir visanummer, cvs og utløpsdato til Peppes stadig vekk over telefon. Også gir jeg det bort face-to-face til servitører omtrent hver gang jeg spiser ute. Jeg tror dette ansees som normalt og følgelig vil Visa dekke eventuellt misbruk.
 
Topp