Kjapp og trygg hosting for Wordpress

"Mistet" domene - må få kontroll over det igjen

Status
Stengt for ytterligere svar.

TorsteinO

Art Director & grunder
Det var da voldsomt til sitatfusk NilsF? Å ta ut en halv setning fra første del av en post, og en halv fra slutten kan raskt endre innholdet totalt, som det du gjorde er et skoleeksempel på. Jeg tok meg friheten til å sitere meg selv, da også med delene du utelot, og det mest essensielle uthevet.
Hvis firmaet domenet er registrert på er konk for et par år siden skal vel ikke org.nr'et være gyldig lenger?

I såfall - Norid har varslet at de kommer til å ta en gjennomgang av slike saker:
Norid: Tusenvis av domener stenges i sommer


Da vil personen som er kontaktperson få mulighet til å overføre det til et nytt org.nr, men hvis det ikke skjer er det fritt fram for deg å snappe det opp. Riktignok for alle andre også, så hvis det er et "bra" domene/navn bør du nok være ganske på'n for å ta det før noen domenehaier tar det.
Det var jo noe ganske annet enn
Hvis firmaet domenet er registrert på er konk (...) Da vil personen som er kontaktperson få mulighet til å overføre det til et nytt org.nr
Her får du det til å høres ut som at jeg sier at den som var kontaktperson automatisk vil få mulighet til å overføre domenet til et nytt org.nr hvis firmaet er konk. Noe som ikke henger på greip i det hele tatt når man tar med resten av det jeg skrev, siden org.nr er gyldig helt til alt i forbindelse med konkursen er ferdig oppgjort osv.

Videre - som det står i linken jeg la med, og som du selv siterte fra:
Merk deg at hvis foretaket er slettet etter konkurs eller tvangsavvikling, og du ikke har fått råderett over det som måtte være igjen av innhold i boet, har du heller ikke råderett over domenet. Ta i så fall kontakt med bostyrer.

Så - hvis bostyrer er ferdig med sin jobb og de har fått råderett over det som er igjen, eller det har rukket å komme så langt at hele org.nr er slettet, så kan jo det forklare veldig mye veldig enkelt. Som jeg har skrevet hele tiden.
 
Sist redigert:

HPF

Medlem
Denne tråden gjelder et domene som var i ferd med å bli slettet av Norid fordi foretaket er konkurs og sannsynligvis også slettet i Enhetsregisteret (trådstarter skriver at domenet sluttet å virke, noe som kan indikere at det er satt ut av funksjon av Norid og da er det sannsynligvis kommet ca 2 av 3 måneder ut i sletteprosessen).
Hvis Norid gjør det de skriver i varslene de sender ut så slutter domenet å virke 1 måned etter brevet er sendt ut og domenet slettes 2 måneder etter brevet er sendt ut.

Det som måtte være igjen av verdier som ikke er realisert når boet avsluttes, går vanligvis ikke tilbake til de tidligere eierne av selskapet,
Når konkursen er avsluttet får skyldneren tilbake råderetten over det som måtte være igjen av verdier.

Jeg antar at Norid i dette tilfelle handlet (domenet sluttet å virke) på grunnlag av endringer i enhetsregistreret. Er organisasjonummeret slettet er også konkursen avsluttet. En domeneregistrering kan meget vel være noe bobehandlingen ikke fattet noe interesse for og som dermed har gått tilbake til skyldneren.

I og med at du ikke kjenner forholdene så blir det helt feil å skrive "Dere stjeler altså domenet fra konkursboet?" (selv om du setter et spørsmåltegn på slutten).
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp