Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Moms eller ikke moms på artikkelskriving

hansson

Langveisfarende
Emnet du skriver om har ingen innvirkning på om det er med eller uten MVA. Det er om artikkelen har tilstrekkelig originalitet til å være et åndsverk (verkshøyde) som teller. Siden du sannsynligvis skriver artikler som ikke er helt like andre artikler pga. SEO skulle det aldri vært fakturert MVA på de. Selger du artikler som også inneholder foto kan du fakturere MVA hvis fotodelen er større en tekst-delen.
 

pmb

Webutvikler
Skjønner. Artiklene vil jo alltid være unike, selv om det finnes hundrevis av artikler om "Mega Joker" allerede. Men jeg antar det er for sent å gjøre noe med det som allerede er fakturert og innbetalt, og utelate moms fra fremtidlige?
 

hansson

Langveisfarende
For å være helt sikker på at det ikke blir trøbbel med Skatteetaten ville jeg ringt og hørt hvordan du skal gripe det an.

Kanskje du bør du kreditere de fakturaene du har sendt ut med moms, sånn at du ikke blir beskyldt for å fakturere MVA og stikke i egen lomme. Men kanskje vil Skatteetaten la det gå, så lenge de tydeligvis har registrert firmaet ditt (ved en feiltagelse?) og dermed kan kreve inn MVA du har hentet inn. Det er mulig de har ansett tjenesten din for å være mer en markedsførings-/konsulenttjeneste enn journalistikk, og da er jo alt på stell.
 

hansson

Langveisfarende
Tja, de burde kanskje ha sjekket at de 50 000 som var fakturert faktisk gjaldt MVA-pliktig omsetning. Har man blanda omsetningstyper må man vel sende inn fakturaer med en langt høyere totalsum enn 50 000 for å kunne bli registrert, så her har enten Skatteetaten blingsa, eller godkjent omsetningen hans som MVA-pliktig. Trur eg. Eller kan det være så banalt som at de blindt registrerer alt som kommer på bordet hos de uten å sjekke noe som helst? Det virker jo utrolig, men hvem vet...
 

pmb

Webutvikler
Ser ut som det noe av det jeg skriver blir fritatt fra moms, men noe veldig konkret svar var det vanskelig å få. Fra Skatt Nord:

Kravet til verkshøyde innebærer at verket må ha preg av noe nytt og originalt, og være uttrykk for en individuell og skapende åndsinnsats. Frembringelsen må fremstå som noe mer enn resultatet av et rent rutinearbeid. Det skal imidlertid ikke foretas noen kvalitetsvurdering av det frembrakte: Åndsverk er et rettslig begrep, ikke et estetisk. Tabeller, bruksanvisninger, kataloger og lignende oppnår normalt ikke verkshøyde. Derimot vil lærebøker være å anse som litterære verk i denne sammenheng.

Skattekontoret legger etter dette til grunn at i det minste noen av dine artikler må anses som litteræ-re verk i merverdiavgiftslovens forstand. Den konkrete vurderingen fra sak til sak må du gjøre selv.
 

hansson

Langveisfarende
Bra at du deler svaret fra Skatteetaten. Hvis du er i tvil om du skal velge med/uten MVA er artikkelen trolig helt i grenseland. Og da er det mulig å argumentere for begge deler overfor Skatteetaten (du kan si at de ikke er originale, eller at de er originale). Da ville jeg valgt den varianten som er mest til gagn for deg selv. Siden det er interessant for firmaet ditt å være inne i MVA-systemet kan du jo velge inkl. mva. for det meste, sånn at du også får fradrag for MVA på innkjøp.
 
Topp