Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA og nettbutikk

escargot

New Member
Heisann, jeg starter opp en webbutikk som bla skal selge kaviar.

Jeg driver å klør meg litt i hodet over momsreglene, og hadde håpet at noen har kanskje har noen gode råd. Noen vil sikkert råde meg til å skaffe meg en regnskapsfører, og det skal jeg, men ikke før til neste år. VI kommer ikke til å lansere nettsiden og butikken før i Januar. Men fram til da trenger jeg å gjøre alt klart og løse mva-spørsmålene mine.

Jeg regner med at vi har både privatkunder og bedriftskunder, fra både Norge, Europa og verden ellers. Jeg er usikker hvordan jeg skal legge opp prisingen på nettsiden, når det kommer til moms. Siden dette er en ny business, så vet jeg ikke når vi vil nå 50.000 i omsetning, og dermed bli mva-registrert. Hva gjør jeg fram til da, la oss si for norske kunder? VI kan jo ikke skifte / justere prisene halvveis ut i året? OG i forhold til kunder i utlandet. De skal vel egentlig ikke betale moms, må man ha forskjellige priser for forskjellige land. Eller kan man bare gjøre en enkel løsning og kjøre samme priser til alt og alle?

I webbutikken er det mulig å velge om mva av prisen skal vises eller ikke. Vises eller ikke vises?

På forhånd, tusen takk for hjelp til å løse dette mva-mysteriet!
 

Dag Frogner

Supermedlem
Hvis du skal gjøre det helt etter boka, så skal du regne alt uten moms frem til du når 50.000,- i omsetning innenfor siste 12mnd. Hvis du f.eks fakturerer èn gang på 40.000,- og den neste er på 20000,-, så skal du egentlig søke om å bli mva-registrert før du sender du fakturaen som tar deg over grensen på 50.000,-.

Når søknaden er godkjent (tok en liten uke for min del den gang), sender du faktura på 20.000,- + mva og alle fakturaer heretter på summen + mva.

Jeg har aldri hørt om noen som ikke har blitt godkjent i mva-registeret, så det går sikkert ann å bare sende "vippefakturaen" (den som tar deg over 50.000,-) med mva og satse på at alt går i orden. Men som sagt; måten over her er den som er helt korrekt.

Det du jo må huske på er at dersom du selger en vare for 100,- nå i starten og så øker den med 25% etterpå (for mva), blir det jo en prisøkning på 25% for kunden din. Så det kan nok være lurt å finne ut hvilken pris du vil selge for den dagen du blir mva-pliktig, også ta "rett" pris utifra det fra starten av.

Om du f.eks vil selge en vare for 125,- etter at du har blitt mva-registrert (100,- + mva), må også varen koste 125,- før du blir mva-pliktig. På den måten vil prisen for kunden bli den samme, mens du vil få 25,- mindre i lommeboka etter at du har blitt mva-registrert. Du kan selvfølgelig også bare legge på 25% den dagen du begynner med mva, for at du skal sitte igjen med like mye hele veien, men det liker nok ikke kundene dine så veldig. ;)

Hvis du vet at du kommer veldig raskt over 50.000,- tror jeg også at du kan søke om å bli registrert med èn gang for å slippe alt dette rotet.

Når det gjelder kunder i utlandet, blir det rette å fakturere de uten mva.

Jeg vet ikke hvilket fakturaprogram du bruker, men Conta Faktura som jeg bruker, har et eget valg på mva-biten, hvor jeg enkelt velger om det er med 25% - 14% - Uten mva eller fritatt for mva. Dette velges for hver faktura.
 

Kassimaja

Geocacher
Bare for å være den irriterende... Kaviar er vell mat Dag og skal ha 14 MVA?
 

Steve Cash

Medlem
Bare for å være enda mer irriterende, Kassimaja. :) Næringsmidler fikk 15 prosent mva fra og med 1. januar 2012. (Så fremt maten ikke spises på serveringssted, da er det 25 prosent, men det er ikke tilfelle her.)
 
Sist redigert:

Kassimaja

Geocacher
men det er kjempebra, er det flere som finner en feil? ;)
 

paal_erik

Medlem
Det du jo må huske på er at dersom du selger en vare for 100,- nå i starten og så øker den med 25% etterpå (for mva), blir det jo en prisøkning på 25% for kunden din. Så det kan nok være lurt å finne ut hvilken pris du vil selge for den dagen du blir mva-pliktig, også ta "rett" pris utifra det fra starten av.

Om du f.eks vil selge en vare for 125,- etter at du har blitt mva-registrert (100,- + mva), må også varen koste 125,- før du blir mva-pliktig. På den måten vil prisen for kunden bli den samme, mens du vil få 25,- mindre i lommeboka etter at du har blitt mva-registrert. Du kan selvfølgelig også bare legge på 25% den dagen du begynner med mva, for at du skal sitte igjen med like mye hele veien, men det liker nok ikke kundene dine så veldig. ;)

Nå ble jeg plutselig usikker på om jeg har missforstått?
Altså jeg ser og skjønner hva du skriver her Dag...

Men jeg trodde den "riktige" måten var å selge uten mva først, så legge den til når du passerer 50.000.
Jeg ser poenget med at kunden da "plutselig" for en økning på 25% av prisen og det ikke er noe hyggelig.
Har tenkt over dette litt, og ser i etterkant at det er kanskje det smarteste å gjøre det på måten til Dag?
Noen andre synspunkt?

Hva da med faktura til firma under denne perioden før 50.000?
 

paal_erik

Medlem
Det jeg baserte meg på var forklaringen i Mystore
Link: Mystore, ikke mva pliktig

Jeg er litt opptatt av ha det alt dønn røddig! Ingen ting i noe "gråsoner" eller noe slikt.
 
Sist redigert:
A

aabbcc

Guest
Det med mva registeret er litt klossete. Jeg var usikker på om jeg skulle registrere meg før jeg hadde nådd 50.000 for å få fakturert med mva på den fakturaen som gikk over, eller om jeg skulle vente til jeg hadde gått over og så søke. I de forskjellige dokumentene jeg leste så sto det litt begge deler, uten at jeg orker å lete frem disse nå.

Jeg ringte de som styrer med dette i Oslo og spurte. Da fikk jeg beskjed om at hvis det var mulig så ville de gjerne at jeg søkte rett før jeg gikk over 50.000. Så jeg gjorde det og holdt igjen fakturaer i avvente på å få svar på søknaden. Jeg fikk avslag fordi jeg ikke enda hadde omsatt for over 50.000. Bra irriterende, jeg endte med å fakturere den fakturen som tok meg over 50.000 og så søke for så å etterfakturere mva til den kunden.

Hadde jeg startet et nytt selskap i dag hadde jeg søkt om å få bli forhåndsgodkjent for mva, så slipper man alt dette surret, jeg regner med at du kommer til å omsette for over 50k?

I ditt tilfelle vil registrering enten medføre at du må øke prisene med 15 % eller at du må inn å justere alle priser i det du går over grensen - noe som også er en del arbeid, så den lille ekstra fortjenesten du ville få ut av å ikke være mva-pliktig blir spist opp av ekstra arbeid. Jeg vet ikke hvor lett det er å bli forhåndsgodkjent, men det er verdt å ringe å høre.
 

Smbinfo

Medlem
Ville absolutt anbefale som de andre å ha samme prisen hele veien. Kunden forholder seg kun til sluttpris uansett, så fakturer så mye du kan. Betaler du ikke mva i begynnelsen så stikker du disse pengene "i lomma" isteden, men husk at de egentlig går med på å dekke mva på kjøpene dine (da du ikke får disse tilbake, med mindre du forhåndsregistrerer deg).

Du kan også prøve å forhåndsregistrere deg. Da får du fradrag for mva fra første dag, og kan legge på mva fra første dag.

Du må eks begrunne det med at du må kjøpe inn mange varer/stort varelagert. Ved større investeringer i forbindelse med oppstart får du som oftest gjennom en forhåndsregistrering.

Om du ikke forhåndsregistrerer deg bør du få med deg tilbakegående mva-oppgjør. Det er penger rett i lomma.
 

escargot

New Member
Tusen takk for alle forklarende svar (og korrigeringer :) ) Ble litt klokerere, men selvsagt ikke nok. Jeg kan markedsføring, men har en vei å gå når det kommer til momsen gitt. 15 % er ihvertfall notert! :)

For å begynne i andre enden, kunder i utlandet:
Fakturering til utlandet skal være uten mva, men hva med personer / bedrifter som kjøper og betaler direkte på nettsiden via paypal? Må jeg legge opp egne priser til alle utenfor Norge?

Hjem igjen til Norge: Da er det kanskej lurt å sjekke om å bli forhåndsregisterert i MVA-registeret da, men kanskje vanskelig å bli det, siden du aabbcc fikk trøbbel fordi du bare var noen få tusen under 50?

Jeg tenker vel at jeg sikkert gjør en enkel løsning når det kommer til prising i nettbutikk, og legger meg på prisnivået jeg kommer til å ende på når jeg til slutt blir mva-pliktig. Kanskje dumt spm, men skal jeg vise momsen på prisen i nettbutikken før jeg er moms-pliktig, har det noe å si?

Men som paal-erik spør om: HVa da med fakturering til firma før 50-grensen? Da må jeg rett og slett trekke fra 15 % på fakturaen da, eller? Nei, det skal jo først gjøres etter 50-grensen. Er det mulig?

Er det noen som har erfaring med bokføring av inntekter fra nettbutikken, inkl provisjon / gebyr til paypal? (Det er det vel sikkert) Er dette mye styr, eller er det en enkel post? Har jeg forstått det riktig at man ikke fører hvert enkelt salg fra nettbutikken, men kan ta en oppsamlingsrunde når man overfører penger fra Paypal til bankkonto, og lage et "samlebilag" til regnskapet?

Ang fakturaprogram så har jeg kikket litt på Conta, og synes det ser supert ut. Men, vurderer å bruke Visma sin online løsning, som har både faktura og regnskap i ett, noen som har erfaring med dette? Synes det ser ganske enkelt og greit ut også. Firmaet vårt er foreløpig lite, og har kun behov for enkle regnskapsløsninger.

En siste sak, som forøvrig kanskje ikke faller under dette teamet; Noen som har tips / erfaringer med transportselskap av mindre pakker til utlandet / Europa? Jeg har snakket en del med FedEx, og har fått ganske bra tilbud av disse, og tror jeg skal inngå en avtale med de.
 

escargot

New Member
SMBinfo: På linken din står det at "Du kreves imidlertid at det er svært sannsynlig at omsetning kort tid etter forhåndsregistrering i mva-registeret passerer 50 000,-." Hva vil kort tid si, vet du det? VI har investeringer på kanskje 100.000 kroner før vi får omsetning, men tror det kommer til å gå treigt i begynnelsen siden dette er et produkt som ikke finnes på det norske markedet enda, og markedsføring både mot Norge og Europa må settes igang. Jeg tror vi når 50.000, men ikke før etter kanskje 6 mnd. Vil det være forseint.

Og hva skulle skje dersom vi mot all formodning ikke nådde 50.000, og har fått forhåndsregisterering`?
 
A

aabbcc

Guest
Hjem igjen til Norge: Da er det kanskej lurt å sjekke om å bli forhåndsregisterert i MVA-registeret da, men kanskje vanskelig å bli det, siden du aabbcc fikk trøbbel fordi du bare var noen få tusen under 50?

Jeg søkte bare om vanlig registrering, som jeg fikk beskjed om på telefon å gjøre. Jeg tror det skal være ganske greit å bli forhåndsregistrert, men ta en telefon og hør med dem, så får du kanskje et svar.

Generelt er det ofte greit å ringe Narvik hvis man har spørsmål: "Narviktelefonene" har skiftet navn til "Bedriftsveiledning" - NARF

Hvis det er matvarer du skal selge vil jeg tro det er veldig mange lover og regler knyttet til toll/avgifter/merking/dokumentasjon hvis du skal holde på internasjonalt, men det har du sikkert kontroll på.

Anbefaler Conta faktura på det varmeste - lettere blir det ikke å sende fakturaer.

AABBCC
 

hansson

Langveisfarende
Det er vanskelig å få forhåndsregistrering hvis man ikke driver en rask varehandel som f.eks. en bensinstasjon eller dagligvarebutikk. Momsgrensa bør passeres i løpet av tre uker. Ellers kan det søkes for digre investeringer som f.eks. kjøp av maskiner/lastebil/helikopter...

Mva-registrering skal nå skje ETTER at grensa er overskredet: Gratis fakturaprogram på nett | Conta Faktura| Registrering for merverdiavgift

Se oppskriften på hvordan du etterfaktuerer MVA her: Gratis fakturaprogram på nett | Conta Faktura| Etterfakturering av merverdiavgift

De fleste nettbutikker kan definere hvilke kunder som skal ha 15% MVA og hvilke som ikke skal ha det (salg til utlandet). Bedriftskunder skal betale akkurat det samme som privatkunder, det er bare det at de må få en kjøpskvittering der MVA er spesifisert osv. slik at de kan få refundert momsen fra staten etterpå. Dette kan du f.eks. klare ved å lage en kontantfaktura i Conta Faktura når en bedriftskunde kjøper. Du kan forresten også bruke en kontantfaktura som kvittering til privatkunder også. Kan enten sendes med i pakken, eller sendes på e-post når varen er ekspedert.

Og takk for godordene til Conta Faktura folkens!
 
Sist redigert:

paal_erik

Medlem
I mitt tilfelle vil det bli en nettbutikk, med noen få kunder på faktura.
Tenk da en privatkunde som kjøper en vare til 1000,- i nettbutikken, så kommer det ekstra faktura på 250,- i etterkant på mva...

Jeg må innrømme at jeg som kunde hadde blitt grinete av å få denne "ekstra" faktura på mva i etterkant...

Enkleste er kanskje å ha samme prisen hele veien? Slik at privatkunden ser prisen på 1250,- helt fra begynnelsen av. Om jeg "switcher" i databasen underveis når jeg passerer 50.000,- i omsetning har da ingen betydning for kunden.

Men er det riktig fremgangsmåte?
 
Topp