Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA på salg av nettsider?

Kort og greit spørsmål,

må jeg betale moms på salg av egne nettsider? Kjerringa hos skatteetaten var usikker, men trodde ikke dette skulle gjøres.

Edit: Det er snakk om et 6-sifret beløp.
 
Sist redigert:
Kan jeg spørre hvorfor? Betaler ikke moms om jeg selger andre ting jeg eier? Og siden jeg ikke har et momspliktig firma slipper jeg vel dette? Hva om jeg ikke fører salget på firma?
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Kan jeg spørre hvorfor? Betaler ikke moms om jeg selger andre ting jeg eier? Og siden jeg ikke har et momspliktig firma slipper jeg vel dette? Hva om jeg ikke fører salget på firma?

1. Du skal selvfølgelig ikke legge til moms på salget om du ikke er momsregistrert (med mindre dette salget gjør at du passerer grensa på 50k i løpet av en 12-månedersperiode).

2. Moms er ikke noe DU betaler slik du antyder. Det er kunden din som betaler momsen, og om kunden din er momsregistrert så får vedkommende igjen pengene ved nesten momsoppgjør. Det er egentlig bare sluttforbrukeren som betaler moms.

Håper det var litt oppklarende...
 

hansson

Langveisfarende
Privatpersoner skal ikke legge på MVA, det er ikke lov. Spørsmålet her er om det er du privat eller et enkeltpersonforetak som eier domenet/nettstedet. Sannsynligvis er det et foretak som eier domenet, og da er det vel naturlig å hevde at også nettstedet som hører til eies av foretaket. Og da skal salget ha moms hvis firmaet er mva-registrert.
 

Steve Cash

Medlem
Med "vesentlig del av virksomheten" menes å overdra hele eller deler av virksomheten til et annet foretak som skal drive den videre. Hvis en kommer inn under den definisjonen er det riktig at salget ikke skal tillegges mva, selv om selgeren er et foretak som er mva-registrert.

Eksempel (som ikke har noe med web å gjøre): En driver med to gravemaskiner og snekkerverksted i samme foretaket. En finner ut at det blir for mye arbeid og vil slutte med gravemaskiner og fortsette med snekkerverksted. Hvis en overdrar gravemaskinvirksomheten til en annen, som skal videreføre den, er dette salg av en del av virksomheten, og vil kunne gjøres uten å beregne mva. Hvis en derimot splitter opp utstyret og selger det til forskjellige kjøpere uten at det er videreføring av virksomhet, må en beregne mva.

Så hvordan overføre dette eksemplet til websider? Tja, la oss si at en driver en nettbutikk som selger klær og en nettkatalog over næringsdrivende i Norge i samme foretak. En ønsker å kvitte seg med bedriftskatalogen for å konsentrere seg om salg av klær. Så hvis nettsiden med domene, kundedatabase og annet som hører til selges til noen skal videreføre dette, da antar jeg at salget er mva-fritt. Se LOV 2009-06-19 nr 58: Lov om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven)
§ 6-14. Overdragelse av virksomhet

Omsetning av varer og tjenester som ledd i overdragelse av en virksomhet eller del av denne til en ny innehaver, er fritatt for merverdiavgift.

Kan en definere en webside med kunder osv. som "vare eller tjeneste"? Jeg vet ikke sikkert, men det kan i alle fall i gitte tilfeller være del av virksomhet eller hele virksomheten for den saks skyld. Trådstarter skrev at saksbehandleren hos Skatteetaten ikke vet det, de som sitter på førstelinje hos Skatteetaten vet ikke alltid alt, men de pleier å være flinke til å skaffe informasjon fra annenlinje, i alle fall hvis en ber om det.

For å gjenta meg selv fra andre poster: Det er ikke så godt å svare sikkert, ettersom strartinnlegget inneholder få opplysninger. Spørsmålet er kanskje kort og greit, men svaret blir dessverre ikke det uten at vi vet detaljene. Trådstarter beskriver ikke nærmere hva som ligger i å selge "egne nettsider". Er det sider som har blitt brukt i virksomhet, eller er det sider som er laget for å selges? I det siste tilfellet vil det nok ikke være salg av del av virksomhet. H*n skriver heller om h*n er næringsdrivende, og i så fall, om det er i en bransje som er merverdiavgiftspliktig, men det er vel bare helse og undervisning som faller utenfor nå til dags. Hvis beløpet virkelig er sekssifret er det jo grunn til å tro at det er næring.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Så omsetning per "avdeling" er ikke en faktor her? Hva hvis bedriftskatalogen som selges bare står for 10% av totalomsetningen, og nettbutikken derfor kan ses på som den "vesentligste" delen av totalvirksomheten? Må ikke salget også utgjøre et inntektstap for selgeren som er vesentlig i forhold til resten?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg har aldri hørt eller lest at størrelsesforholdet mellom den delen som overdras og den som beholdes har betydning, og jeg fant ikke noe om det da jeg sjekket nå heller. Det kan jo hende at bedriftskatalogen (eller gravemaskinene) omsetter lite fordi en ikke har tid til å prioritere det, og det er ingen hindring, men det er en forutsetning av kjøperen viderefører virksomheten, merverdiavgiftshåndboken 6-14.2 og 6-14.3 skriver en del om betingelsene. Det blir litt mye å sitere men den ligger her http://www.skatteetaten.no/upload/PDFer/Merverdiavgiftsh_nd_105951a.pdf?epslanguage=nb-NO#page=1&zoom=auto,0,450

Dette er viktig:
6-14.3 Vilkår
Som hovedregel må det kunne stilles som vilkår for avgiftsfritak etter
§ 6-14 at den nye eier
– overtar den tidligere eiers lokale
– overtar varebeholdning
– overtar driftsmidler/inventar
– fortsetter virksomhet i samme bransje og
– over en viss tid
Ofte vil den nye eier også overta utestående fordringer og gjeld til leverandører,
men dette kan ikke stilles som vilkår for avgiftsfritak.
Avgiftsfritaket er avhengig av to primære betingelser. For det første må
virksomheten eller en del av denne overdras. Og for det andre må virksomheten
fortsette i det store og hele som tidligere på den nye eiers hånd
Men så står det at det med videre drift unntaksvis har vært fraveket. Ikke alt som står i strekpunktene over er relevant, en vil jo ikke oveta lokale hvis det er en webside, men det kreves gjerne at en overtar noe mer enn bare drifsmidler. Jeg anbefaler den som kommer opp i tilsvarende situasjon å lese det som står i håndboken.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Når du skriver det slik så høres det jo rimelig ut at det må være en viss størrelse på det ja, så jeg måtte sjekke litt til. Håndboken skriver litt senere under en gjennomgang av enkeltsaker:
Klagenemndssak nr. 3019 av 20. desember 1994 (SKD)
Del av virksomhet Saken gjaldt overdragelse fra A A/S av kundemasse, frysedisker, fryselager,
biler, goodwill samt varebeholdning. Dette utgjorde salgsapparatet til A A/S.
Det ble uttalt at det må stilles krav om at det som er overdratt, objektivt sett
må kunne operere som en egen virksomhet i et marked, for å være omfattet
av avgiftsfritaket.
(Min utheving.) Man kom under tvil til at klagerens salgsapparat var av et slikt omfang at det kunne regnes som en del av klagerens virksomhet i relasjon
til fritaket.

Så svaret er tydeligvis at den delen en selger selger må være en enhet som kan stå på egne ben. Innvendignen din om vesentlighet var altså ikke uvesentlig. :)
 

hansson

Langveisfarende
Ja det var jo interessant. Et nettsted står jo alltid på egne bein, men hvis det ikke kaster av seg noe særlig profitt ville det ikke vært lønnsomt å opprette et eget AS bare for å drive nettstedet. Det er kanskje slik det du har uthevet skal tolkes? Men alle nettsteder er jo egnet til å operere som "en egen virksomhet i et marked" uansett hvor lønnsomt det er, så ikke godt å si.
 

Steve Cash

Medlem
Jeg tror det som er uthevet betyr at det må være en enhet, eller avdelikng om du vil, av et eller annet slag som ikke er avhenggi av resten av firmaet det kommer fra for å kunne drive, mer enn at det går på størrelse. Det er vanskelig å komme på gode eksempler på "uselvstendige enheter", men her er et dårlig et: Jeg tviler på at en det å vaske håret til kunder i en frisørsalong før de skal klippes, kan regnes som en enhet som kan opptre i markedet på egen hånd. (Men kanskje eksemplet er riktig dårlig, jeg leste for en uke eller to siden i en avis om salonger som bare vasker og føner, så kanskje det går an det også.)

Så har en jo næringsbegrepet, jeg tro at det som overdras må ha et så stort omfang at det objektivt sett kan regnes som næring. La oss si at en driver 10 forskjellige websider, og får en grei årslønn ut av disse til sammen, men den dårligste omsetter bare for 10 tusen i året, og en ser ingen måte å øke salget på heller, så da er det like greit å kvitte seg med den. Det hadde vært interessant å vite om et slikt salg oppfyller kravet til avgiftsfritak, men jeg tviler.

Dette er to eksempler fra håndboka som ikke ble godkjent:
Salg av bulldoser fra opphørt maskinholdervirksomhet (A) til annen maskinholdervirksomhet
(B) ble ikke ansett omfattet av avgiftsfritaket. At B fikk
utvidet sin kundekrets var en naturlig konsekvens av opphøret og det skjedde
ingen overdragelse av virksomhet fra A.
Overdragelse av løpende arbeider ved salg av bulldoser kan ikke umiddelbart
anses som overdragelse av virksomhet. Overdragelse av løpende
oppdrag krever vanligvis samtykke fra oppdragsgiver. Dessuten er en utvidelse
av kjøpers kundekrets ved selgers opphør en naturlig konsekvens av
opphøret.

Tilbake til websider: Hvis en sammenholder med det som er sitert fra håndboka lenger opp, så virker det som at en i alle fall må selge noe mer enn bare domenet og et webdesign for å oppnå fritak. Akkurat hvor mye er ikke godt å si, men kundeportefølje antakelig, og varelager hvis det er en nettbutikk. (Jeg er klar over at nettbutikker ikke alltid har varelager.)

Nå vet vi jo heller ikke akkurat hva det er trådstarter skal selge, men det hadde vært interessant å vite i denne sammenhengen.
 
Jeg var litt kjapp, beklager. Jeg tok det for gitt at du drev en mva-registrert virksomhet når summen var såpass. Selv har jeg kjøpt og solgt en del og revisor har alltid sagt at mva skal beregnes.
 
Topp