Kjapp og trygg hosting for Wordpress

mva registrering, korrigering av faktura

cruzader

Medlem
Fra altinn sitt skjema:
Du kan derimot ikke inkludere merverdiavgift på den aktuelle fakturaen før registreringen i Merverdiavgiftsregisteret er foretatt. En slik registrering kan ta noe tid. I mellomtiden vil dermed omsetningen være merverdiavgiftspliktig, uten at man har lov til å oppgi avgift i fakturaen. Dette kan løses på følgende alternative måter:

- Fakturaen utstedes uten mva., og det tas forbehold om at mva. vil bli etterfakturert. Når registreringen er gjennomført, sender man en faktura på kun avgiften.
- Fakturaen utstedes uten mva., og det tas forbehold om at mva. vil bli etterfakturert. Når registreringen er gjennomført, utstedes en kreditnota samtidig som det utstedes ny faktura med spesifisert mva.
- Det foretas en korrigering i senere faktura med tydelig angivelse av hva som er korrigert.
Ved siste alternativet kan jeg da korrigerer fakturaene over 50 000 fra f.eks vare 399kr 0% mva til vare 319,20kr + 25% mva så totalsum blir samme?
(Er snakk om under 3000kr i mva fordelt på 26 ordre)

Og må jeg da sende ut en kopi av korrigert faktura til alle berørte ordre/kunder?
 
Fra altinn sitt skjema:

Ved siste alternativet kan jeg da korrigerer fakturaene over 50 000 fra f.eks vare 399kr 0% mva til vare 319,20kr + 25% mva så totalsum blir samme?
(Er snakk om under 3000kr i mva fordelt på 26 ordre)

Og må jeg da sende ut en kopi av korrigert faktura til alle berørte ordre/kunder?

Forstod ikke helt spørsmålet, men kanskje denne lenken besvarer spørsmålet ditt?
 

cruzader

Medlem
Lurer på om jeg kan korrigere faktura slik:
Kode:
Orginale:
Vare 1		399kr	0% mva	0kr mva
Vare 2		99kr	0% mva	0kr mva

Subtotal	498kr	0% mva	0kr mva

Korrigerte:
Vare 1		399kr	25% mva	79,80kr mva
Vare 2		99kr	25% mva	19,80kr mva

Subtotal	498kr	25% mva	99,60kr mva

Altså ikke kreve inn mva utover det kundene har betalt, men korrigere fakturaen med mva.
 

Smbinfo

Medlem
Det går ikke ann å korrigere fakturaer. Men du kan kreditere den originale først (en helt lik faktura, med motsatt fortegn) og lage den på nytt slik du har vist.

Blir da slik:
Orginale (fakturanr 1):
Vare 1 399kr 0% mva 0kr mva
Vare 2 99kr 0% mva 0kr mva

Subtotal 498kr 0% mva 0kr mva

Kreditnota (fakturanr 2):
Vare 1 -399kr 0% mva 0kr mva
Vare 2 -99kr 0% mva 0kr mva

Subtotal -498kr 0% mva 0kr mva

Ny faktura (fakturanr 3):
Vare 1 399kr 25% mva 79,80kr mva
Vare 2 99kr 25% mva 19,80kr mva

Subtotal 498kr 25% mva 99,60kr mva
 

cruzader

Medlem
Vil helst ikke ekstrafakturere de nesten 30 ordrene med knapt 100kr hver får flertallet av de er gjentagende kunder.
Tror ikke jeg selv hadde likt få en sånn uforutsett regning når jeg allerede har betalt oppgitt pris i butikken, 3-4sure kunder av de 30 som ikke fortsetter handle fra meg så taper jeg mer over det neste halvåret av tapte salg enn mva jeg evnt hadde krevd inn.
(plus tapte salg fra evnt andre nye kunder de "verver" for meg med god omtale).

Jeg hadde allerede tatt høyde for mva i prisen så ser egentlig ikke på det som et tap, hadde regnet med mva fra 50 000 merket i utgangspunktet.

Må jeg sende ut faktura nr2+3 til på kundene det gjelder? eller holder det føre de i mitt regnskap.
 
Du kan fint ta "regningen" selv. Du da bare krediterer og debiterer slik at 80 kr står som salg, og 20 som mva på de salgene på 100 kr. Kunden trenger ikke vite om det (næringskunder er annerledes, pga reskontroføring)

Å sende ut kreditnota + ny faktura fungerer ovenfor næringsdrivende som får fradrag. Har du i all vesentlighet privatkunder, så kan du ikke uten videre sende ny regning som er 25% høyere.
 
Topp