Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mva selvom verdien er under 200kr?

Goodetilbud

New Member
Jeg er i startfasen og høster til meg så mye kunnskap som mulig, har søkt rundt i forumet og har ikke helt forstått følgende:

Jeg har planer om å starte nettbutikk med salg av smykker, og har lest på forumet her at når man er næringsdrivende skal alt det du importerer fra utlandet betales MVA på.

Men hva hvis jeg deler opp ordnene i flere små forsendelser, altså under 200kr? Har det noe å si? Må jeg uansett betale MVA?

Eller hva hvis min venn kjøper smykkene fra utlandet og selger dem videre til meg, til samme pris? Blir det MVA på det også?
 

Kassimaja

Geocacher
Fritaket for pakker under 200 kroner gjelder privatpersoner. Det samme gjelder også import av bøker beregnet for videresalg. Det er kun i siste ledd st bøker er fritatt mva
 

Goodetilbud

New Member
Når man har startet opp et ENK og bestiller inn varer og selger dem videre(dette før man har passert 50.000), skal man også da betale inn MVA?
 

Kassimaja

Geocacher
Ja, men du skal ikke kreve inn mva på se første 50
 

Goodetilbud

New Member
Oops, ser at jeg fikk et svar på det jeg spurte om.

Da et annet spørsmål, man skal ikke betale mva før man passerer. Betyr det at jeg kan bestille store pakker med større verdi og slipper å betale mva når dem kommer til norge?
 
Sist redigert:

Goodetilbud

New Member
Brukte gode gamle google og søkte om man trenger å betale inn mva før har tjent inn 50`, så klart skal man betale mva:) men man kan ikke kreve inn mva og heller får man ikke tilbake Mva som betaler ved import...Hva er så positivt med det da? Mister man ikke penger da?
 

Steve Cash

Medlem
Jo, det stemmer at du kan miste penger når du kjøper inn varer og forbruksartikler som er belagt med mva, og ikke har fradragsrett for mva selv. Med mindre du klarer å velte den ektra kostnaden du har over på kundene. La oss si at du kjøper en vare for salg til kr 100 + mva = 125 og selger til 200 + mva = 250. Etter at du er mva-registrert vil kostnaden din være 100, før du er registrert er den 125. Og salg vil være 200 +mva etter at du er registrert. Hvis du klarer å selge for kr. 250 ( eller i alle fall 225) også før du er registret, så taper du ikke. Det er det jo markedet og konkurransen som vil avgjøre. Selger du til næringsdrivende vil de kanskje ikke godta det, selger du til privatpersoner spiller det neppe noen rolle, ettersom de ikke har mva-fradrag likevel.

Så det er ikke nødvendigvis positivt å ligge under grensenfor mva-registrering. Jeg tror regelen om minst 50 000 er der fordi myndighetene skal slipp å bale med mva og tilhørende kontroll for veldig mange små foretak. Og selger en lite i året, er det jo sjanse for at en har høyere kostnader enn inntekter, og får tilbake mva hele tiden. Det ønsker de jo ikke.
 

Goodetilbud

New Member
Så sant, så sant.
Er mye man skal lære seg, men det er jo ingen sak når man får slike svar på det man lurer på :)

Siste ting, har også sendt epost til skatteetaten, men altså netthandel regnes som næringsvirksomhet, men så kommer hovedregelen der man skiller mellom virksomhet og hobbyvirksomhet der man ikke trenger å betale skatt.

Har søkt og søkt på google, der noen sier at man skal betale skatt fra første krone mens andre sier at virksomhet der overskuddet er under 50` skal man ikke betale skatt på siden den ikke inngår vilkårene om å være et næringsvirksomhet.

Jeg trenger å få det inn med t-skje, sett jeg åpner nettbutikk i februar13, registrerer også ENK, skal jeg da sende til skatteetaten at jeg tror at jeg kommer til å tjene for eks 50`kr og da vil jeg måtte betale forskuddsskatt?
 

Steve Cash

Medlem
Som regel vil det gi seg selv om det en driver med er næring eller hobby, men i noen tilfeller kan det være vanskelig å avgjøre, særlig der hvor det er tvil om virksomheten er egnet til å gi overskudd. Dessverre finnes det ingen eksakt beløpsgrense for skattemessig virksomhet, slik det gjør for merverdiavgift. Det med 50 000 i overskudd er en ren misforståelse. Om det er hobby eller næring (eller lønnsinntekt eller kapitalplassering) er en helhetsvurdering, og skatteetaten benytter det de kaller virksomhetsbegrepet for avgjøre i tvilstilfeller.
3 Begrepet virksomhet
3.1 Generelt
Vilkårene for å anse en inntektsgivende aktivitet som virksomhet er at aktiviteten – tar sikte på å ha en viss varighet
– har et visst omfang
– er egnet til å gi overskudd, og
– drives for skattyters regning og risiko
Det stilles ikke krav til at eieren av virksomheten personlig deltar aktivt i driften for at den skal anses som virksomhet.

Sitatet er fra Lignings-ABC Virksomhet allment. Les det som står der, spesielt avsnitt 3 og nedover.

Hvis du opplyser om at du antar at du får et overskud på 50 000 i enkeltpersonforetak kan skattekortet ditt endres, og du kan få utskrevet forskuddsskatt hvis de ikke anser at skattetrekket du allerede har holder. Så dette er et regnestykke i hvert enkelt tilfelle.
 

Goodetilbud

New Member
Okay, da har jeg skjønt det. Men en annen ting om MVA igjen.

Som privatperson kjøper jeg inn varer som jeg kommer til å selge i februar etter å ha registrert ENK, jeg kjøper inn i små forsendelser under 200 kr, for å slippe toll/mva.

Hva skal jeg gjøre i februar, når jeg har registert meg som næringsdrivende, må jeg betale mva av de varene som jeg kjøpte som privatperson?
 

Steve Cash

Medlem
Hva skal jeg gjøre i februar, når jeg har registert meg som næringsdrivende, må jeg betale mva av de varene som jeg kjøpte som privatperson?

Nei, ikke hvis du får solgt dem før du når grensen på 50 000. Men det høres likevel ut som en litt rar strategi. Hvis du kjøper dem som privatperson før du har noe firma, og kjøpsfakturaene attpå til er fra året før du starter, så kan det (kanskje) stilles spørsmål ved om de er skattemessig fradragsberettigede. Og hvis du kjøper dem med tanke på å bruke dem i næring så skulle de ikke vært importert mva- og tollfrie heller, så disse to faktorene slår hverandre i hjel. Skulle jeg ha ført dette regnskapet, hadde jeg i alle fall stilt en del kritiske spørsmål om gyldigheten av småinnkjøpene året før, selv om det i og for seg ikke er noe galt i å forberede seg til oppstart ved å skaffe varer og utstyr.

Videre kan du vel umulig få importert så mange enheter til under 200 kroner før du starter at det har så mye for seg?
 
Topp