Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mva selvom verdien er under 200kr?

Goodetilbud

New Member
Grunnen til at jeg starter opp i februar er da er min foreldrepermisjon over:p Men så har jeg også lyst å ha mange varer når jeg starter opp butikken, også er det over to ukers ventetid på å motta varene fra utlandet.

For meg er det ikke viktig å få skattefradrag for de varene jeg kjøper inn nå, og grunnen til at jeg kjøper inn smått, er for å spare MVA/toll, siden jeg ikke har så mye kapital akkuratt nå.

Så hvis jeg har forstått riktig, mener du at måten jeg gjør det på er i grenseland? Eller kan jeg nå starte opp ENK, og betale mva? Men at jeg ikke begynner å selge før i februar.


"Videre kan du vel umulig få importert så mange enheter til under 200 kroner før du starter at det har så mye for seg?"

Hva mente du med dette? :confused:
 

Steve Cash

Medlem
"Videre kan du vel umulig få importert så mange enheter til under 200 kroner før du starter at det har så mye for seg?"

Hva mente du med dette? :confused:
Akkurat det var ren synsing, og muligens ikke sant i det hele tatt. Det bare står for meg at for å få til en viss størrelse på varelageret må du gjøre en bråte med småbestillinger og betale frakt for hver forsendelse, noe som antakelig er dyrere enn å bestille i stort. Men om det lønner seg og er bryet verdt er det bare du som kan avgjøre. Jeg bare gjettet, så se gjerne bort fra det.

Det er en regel om at navnet på et enkeltpersonforetak skal inneholde innehaverens navn, i alle fall etternavn. Videre har jeg sett at skatteetaten har forlangt at fakturaen skal lyde på hele firmanavnet. Hvis en f.eks. heter Nomen Nescio og starter firmaet Nescio Import, så underkjenner de altså fakturaer som ikke er stilet til Nesio Import, men til Nomen Nescio. Utrolig, men sant. Men Nescio Import eksisterer jo ikke ennå. Hvis du derimot kaller firmaet med bare ditt eget navn går det kanskje greit. (Dette var enda mer synsing.)

Om det er i grenseland å kjøpe inn varer før du starter skal jeg ikke si sikkert, men hvis det er slik at varer som kjøpes for videresalg skal belegges med mva og toll selv om beløpene er under 200 kroner, så er det vel over grensen. Men akkurat det er regler jeg ikke kjenner, og som jeg ikke har sjekket. Om noen kommer til å oppdage dette er jo en annen sak. Og så er det litt opp til hvor pirkete regnskapsfører du får, hvis du da ikke skal føre selv.

Edit: Du kan registrere enkeltpersonforetaket nå, selv om du ikke skal begynne å selge før i februar, men det gir deg ikke mva-fradrag på varer du skal selge før du når kr. 50 000 i omsetning. Derimot kan du etter visse regler kreve tilbakegående mva-oppgjør på større investeringer som du gjør før du når omsetningsgrensen.

(Nå tror jeg snart jeg får gi meg, før jeg roter meg alt for dypt inn i ting jeg er usikker på.)
 
Sist redigert:

Goodetilbud

New Member
Tja, kanskje jeg bare skal registrere ENK med det samme så er jeg på den trygge siden. Siste ting, du sier man skal betale MVA selvom verdien på forsendeelsen er under 200, er det Tollvesenet som da kommer til å sende MVA fakturaen? Eller er det sånn at jeg bestiller varene fra utlandet under firma sitt navn, og dermed automatisk skal man betale mva ved henting av pakken?

Og et annet spørsmål, siden jeg kun starter i februar med å selge varene, trenger jeg da NÅ å registrere meg i Foretaksregistret?Eller kan jeg vente til februar med å gjøre det?

Masse rare spørsmål fra min side, men man må begynne et sted for å lære:p
 

Steve Cash

Medlem
Jeg antar du kan registere et foretak bare i enhetsregisteret nå, du har jo ikke solgt noe ennå, men dette er jeg litt usikker på.

Det med at unntaket på 200 kroner bare gjelder for privatkjøp klarer jeg ikke å finne noen kilde til, jeg vet faktisk ikke mer enn at en lenger opp skrev det. Jeg foreslår at du ringer tolletaten og spør, da er du sikker på å få riktig svar. Under letingen fant jeg disse lenkene som kanskje kan være interessante.
Handle på internett - Tollvesenet
Fortolling - motta fra utlandet - posten.no
https://www.altinn.no/Global/Starte og drive bedrift/Guider/Importguiden.pdf
 

Goodetilbud

New Member
Fikk svar fra Tollvesenet

"

Hei

Når du bestiller varer med verdi under kr. 200,- vil avgiftene ved innførselen bli så lave at Tollvesenet ikke vil kreve dette opp.

Du kan lese mer om innførsel av varer på Toll.no - Tollvesenet "

Og da spurte jeg spesifikt om NÆRINGSdrivende hadde lov til å importere varer til under 200kr, for å slippe å betale MVA/toll.

Greit å vite det=)
 

Britta

stoffdronning
Hvoa du holder på med private greier vil jeg ikke gå inn på. Bare det at det lønner seg nesten aldri å handle flere 'under 200 kr'-pakker pga frakten.

Nå handler jeg stoff som veier litt og ikke smykker, men likevel, en flat rate konvolutt ligger mellom 14 og 16 usd frakt.

Som næringsdrivende skal du betale moms på alt av fysiske varer du kjøper inn til videresalg. Punkt. Ingen unntak.
-------------------------
Hvordan den momsfortollingen skjer avhenger av sendemåten. Sender selgeren med Fedex får du momsfaktura av Fedex etter ca. 5 uker.
Får du varene via UPS og dermed Posten via pakke får du brev om at de ønsker å ta seg av fortollingen, kommer det som brev er sjansen 50/50 at Posten gjør det med en gang eller at du får brevet uten fortolling og må sørge for det selv.

Du kan til og med fortolle direkte etter at du får invoice fra leverandøren i mailen, så går det fortere hvis Posten ønsker å gjøre dette.

------------------------
Du selv skal ikke fakturere moms til kundene dine før du når 50tsd.

MEN:
Uansett skulle du kalkulere varene dine inkludert moms fordi det kommer dagen der du skal betale og hvordan vil du forklare kundene dine at alt plutselig koster 25% mer?
Det eneste du gjøre at først sier du:"varen koster 10 kr". Etter 50tsd sier du "varen koster 10 kr inkl moms. Skjønner?

------------------------

Skatt: Ja, du skal skatte av alle dine inntekter, men du må også huske at du kan trekke fra alle kostnader. Se, du selger varer for 50tsd, men har samtidig kjøpt kasser til kagring for 10tsd kr og kjøpt en haug med varer for 40tsd. Trekker du kostnadene fra er summen null og du skatter ingenting.

F.eks. i mitt første år kjøpte for 58tsd kr varer til nettbutikken, men solgte bare 18 tsd.
Minus alt alt er årets driftsresultat veldig veldig negativ, noe som betydde jeg fikk masse skatt av min ansatte-jobb tilbake :)

Lykke til og hilsen, Britta

PS. Spar på den mailen fra Tollvesenet. Min erfaring er at du aldri skal stole på noe du ikke har lest og skjønt selv i en eller annen paragraf. Og til syvende og sist er det som oftest Posten som tar seg av momsfortollingen i ditt navn.
 
Sist redigert:

Goodetilbud

New Member
Jeg tror nok jeg skal registrere et ENK, og bestille på firmaets sitt navn. Selvom frakten er lav, blir det allikevel dyrere siden jeg bestiller i små kvantum.

Takk for et godt utfyllende svar:)
 
U

UglyKidJoe

Guest
Jeg lurte på det samme når det gjelder innkjøp av varer som skal videreselges og er under 200kr grensa og har fått svar fra Tollvesenet at det spiller ingen rolle om jeg bestiller som privatperson eller firma, forsendelse under 200kr skulle ikke fortolles/momses ifølge dem, punktum.
 

hansson

Langveisfarende
Har ikke lest alle svarene her, men det virker som om det var en misforståelse ang. MVA litt tidligere i tråden. At man ikke er MVA-pliktig i starten betyr ikke at man ikke får dekket inn igjen MVA man betaler ved innkjøp i starten. Man søker om tilbakegående avgiftsoppgjør på alt som ble handlet inn i starten, og dette blir da tilbakebetalt/avregnet så snart du er registrert i MVA-systemet.
 

Steve Cash

Medlem
@hansson: Tilbakegående avgiftsoppgjør gjelder ikke for varer for salg som en har solgt før en når grensen for registrering på kr 50 000.
Sitat fra merverdiavgiftshåndboken:
Etter merverdiavgiftsloven § 8-6 første ledd annet punktum gjelder retten til tilbakegående avgiftsoppgjør ikke for varer og tjenester som omsatt før registreringen i Merverdiavgiftsregisteret.
Se punkt 8.6-2, nederst https://www.skatteetaten.no/no/Handboker/Merverdiavgiftshandboken/Kapitler/8/?mainchapter=185643
En kan derfor ikke søke tilbakegående avgiftsoppjør på absolutt "alt som ble handlet inn i starten".
 

Steve Cash

Medlem
Jepp, men jeg uttrykte meg nok heller ikke helt klart i innlegg nr. 17. Jeg skrev at en kan kreve tilbakegående avgiftsoppgjør på større investeringer. Det som står i avsnittet jeg lenket til i merverdiavgiftshåndboken må tolkes slik at tilbakegående oppgjør også gjelder varer for salg som en kjøper før en er registrert, men selger etter at en har blitt registrert.
 

Goodetilbud

New Member
Aha, da ser at noen andre også har fått samme tilbakemelding som meg fra Tollvesenet, betrygende det.


Neste hinder, er å få mest mulig traffik til butikken...Får lese hva andre har skrevet her inne da.

Og takk for alle svarene, godt at mange har innspill og kommer med gode svar.
 
Topp