Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mva

Fjøset

New Member
Enda ett dumt spørsmål fra meg .
Før jeg har solgt for 50000 kan jeg ikke registrere meg i momsregisteret .
Jeg kan heller ikke legge på mva på varene jeg skal selge.
Det vil altså si at varene blir rimeligere ,før jeg kan reg meg .
Også vil prisene gå opp da momsen blir lagt til . Virker sleipt på kundene som ikke vet hva som ligger bak.
Hvordan løses dette ?

Mvh Fjøskua
 

Rismoen

Medlem
Du har 2 alternativer.

1: Du selger en vare for 100 kr. Når du registrerer deg i MVA-registeret legger du til 25% så den totale prisen blir 125 kr (da tjener du fortsatt 100 kr på produktet)

2: Du selger en vare for 100 kr. Når du registrerer deg i MVA-registeret lar du prisen bli den samme, men da blir fortjenesten din lavere.
I stedet for å tjene 100 kr på produktet så tjener du 80 kr siden 25% altså 20 kr går til mva.

Alternativ 1 er nok mest vanlig. Det er kjedelig at momsen skal gå utover fortjenesten din.
 

madhatter

Medlem
Moms er en avgift som betales av sluttbruker så det har ikke noe å si -- det er en avgift du krever inn for staten (på samme måte som at forsikringsselskaper nå krever inne årsavgiften for bil i Norge).
 

Fjøset

New Member
Takk for løsningen Rismoen ,vi snakket om den her .Men følte det var litt lureri . Men er det slik det blir gjordt gjør vi det .
Takk madhatter ,vet hva moms er :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er en liten forskjell mellom å selge til sluttbrukere hvor mva ikke inngår i regnskapet (øk utprisen med 25% fram til du har nådd 50k grensen, registrerer i mva-registeret og så fakturerer med mva), og bedrifter der du ikke gjør det (der fakturerer du bare uten mva).
 
Topp