Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nå heves grensen for kjøp av varer i utlandet

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Vel, jeg pakker ut Kina-varer hver eneste dag her nå, og prosenten stemmer greit. Varene er hele inni pakken, men pakkene ser helt herpa ut. Hvem som behandler mine pakker dårlig, bryr jeg meg fint lite om.
 

sosso

New Member
Hadde vært supert om du siterte så det blir lettere å se hvem og hva du svarer.

Jeg tror ikke du helt skjønner hva jeg mener. Flere jeg vet om som driver (både seriøst og svart) selger varer med falske CE merker, dette kan du se med egne øyne ved at logoen er en kopi (google it). Har feks noen av dere som driver nettbtuikker her en stabel med CE sertifikater på produkter som krever det?

"Distributører må kontrollere at varen har CE-merking og at nødvendig dokumentasjon er i orden. Hvis en vare blir importert fra land utenfor EØS, må importøren verifisere at produsenten har foretatt de nødvendige skritt og at dokumentasjon er tilgjengelig på forespørsel."
http://ec.europa.eu/enterprise/policies/single-market-goods/cemarking/about-ce-marking/index_no.htm

Det jeg mener er at når import av småting (ladere, kabler, deksler, leker osv) overlates til privatpersoner som har pris som en avgjørende faktor så vil man se at skader relatert til feks mobiler som eksploderer o.l vil øke. Derfor tok jeg opp CE merkingen, dette er bla noe som gjør en Norsk bedrift sikrere å benytte da vi har krav til å sjekke opp i slikt.
Spørsmålet er om det følges?

Bedrifter som ikke er momsregistrert betaler ikke moms og skal heller ikke kreve inn moms. Da jeg startet en av mine nettbutikker bestillte jeg små bolker med produkter. Uten registrering i mvaregisteret måtte jeg betale moms på varene ved fortolling uten å kunne kreve dette inn (utenom høyere utsalgspris). Med en økt grense ville jeg betalt mindre moms og kunne solgt produktene billigere for å få en liten dytt i starten.

Ta feks dropshipping, dykker du inn i lovverket så ser du at du kan operere som en agent når du driver dropshipping. Da blir det helt nye lover og regler som gjelder, jeg vil tro at du som en agent kan importere varer i kundens navn momsfritt (under 500,- kroners grensen)
Da vil du kunne få dropshippingbutikker som ikke er pålagt å betale mva (siden de ikke handler med innkjøpte varer)
Og som kan sende varer med opptil 500,- (i innkjøpspris!) fra utlandet momsfritt til norge.

Angående dropshipping:
Hvordan blir man agent slik at man kan sende varer opptil 500,- jeg driver naimastore.no og driver delvis med dropshipping og noen ganger så er det noen varer som overstiger 200,- grensa, dette hadde vært veldig bra for oss om vi kunne sendt ut varer for over 500,-
Hilsen
Sohaila
naimastore.no
 
Om du er momsregistrert betyr ikke grensa noenting da du uansett er momspliktig om du selger varer til Norske Kunder. MEN ved dropshipping så er teknisk sett kunden importør (i følge tollvesenet) så ingenting blir riktig etter boka uansett , så mitt råd er å velge selv, enten kjør ren agentvirksomhet som en videreselger (som man faktisk er) eller kjør 100% som butikk. Det viktigste er nok å følge loven uavhengig av hvilken du velger.
 
Topp