Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Når reklamen ikke holder mål

mannen

Medlem
Hei,
Jeg ble nylig oppringt av en selger som solgte reklame på facebook.
Jeg sa at jeg tidligere hadde prøvd reklame på facebook og med en klikkpris på kr. 5,- pr klikk endte vi opp med nesten 300kr. pr konvertering (kr.295,-).
Selgeren sa at hos dem betalte jeg for antall visninger, og at det derfor ikke ville bli så dyrt, og dette var en mye bedre løsning. De la ut annonsen til min kundegruppe og selvfølgelig ville de optimalisere annonsen underveis for å oppnå høyest mulig klikkprosent.

Nå er annonsen over. 2mill visninger til 11 250,-.

Jeg fikk 389 klikk til nettbutikken og 4 salg som da gir en klikkpris på kr.28 og en konverteringspris på kr.2812,50

Dette er så dårlig reklame at jeg ønsker å holde selger ansvarlig for dette.
Jeg pratet med vår advokat som mente at jeg burde ta saken opp i forliksrådet. Men han syns jeg burde ta saken i egne hender, siden vi som firma ikke fikk dekket hele advokathonoraret. Og ville nok bare få tilbake 3-4000 etter advokaten hadde fått sitt.

Så her sitter jeg og skal skrive klage til selger.....
Så her er spørsmålet: Er det noen som vet om det finnes lover mot slikt som dette? Kan det gå under noe svindellover eller lignende?
 

picxx

Well-Known Member
Lovte selgeren noe om konvertering?
 

zapotek

Medlem
Facebook konverterer dårlig av den enkle grunn at brukerne er ikke i kjøpsmodus. De bruker Facebook til å holde kontakten med venner, ikke til å kjøpe varer.

Du har uansett en dårlig sak. Det går ikke an å gi garantier innenfor annonsering. Kan nesten garantere at du taper i retten med mindre selgerer ga deg noen konkrete lovnader.
 

mannen

Medlem
selger sa at denne annonseringen var bedre enn den vi hadde prøvd tidligere på facebook. Det er jo en form for løfte vel? Og det var den langt i fra.
 

zapotek

Medlem
selger sa at denne annonseringen var bedre enn den vi hadde prøvd tidligere på facebook. Det er jo en form for løfte vel? Og det var den langt i fra.

Nja... Vanskelig å si, har du dette skriftlig?

Husk du kan uansett ikke bare basere effekten av en annonse kun på konverteringer på direkte klikk. X antall visninger vil jo også virke som merkevarebygging for deg.
 

kongen

kongemedlem
Har du epostkorrespondanse mellom dere hvor selger uttrykker dette så kan du ha en sak
 

picxx

Well-Known Member
selger sa at denne annonseringen var bedre enn den vi hadde prøvd tidligere på facebook. Det er jo en form for løfte vel? Og det var den langt i fra.

"Bedre" er vel et temmelig vidt begrep?

Man kan jo konkludere med at den faktisk var bedre hvis målet var å vise den til flest mulig. Med 2 mill. annonsevisninger er det ganske mye.
Medmindre selgeren spesifikt lovte deg at annonseringen skulle konvertere bedre enn din tidligere annonsering tror jeg ikke du har noen sak i det store og hele.
Det blir rett og slett alt for generelt.
 

mannen

Medlem
Han sa at klikkprisen vill bli rimeligere. konverteringen kan ingen ta ansvar for. Men jeg forventer iallefall at klikkprisen er lavere enn hva den var forrige gang vi prøvde facebook.
Jeg tror jeg kommer til å gå videre med denne. Er lei overpriset reklame som ikke holder hva selgeren legger frem. Som oftest er det bare noen få tusen det er snakk om. Men her er det jo nok til å få igjen for flyreisen til Oslo i det minste :)
 

mannen

Medlem
Nja... Vanskelig å si, har du dette skriftlig?

Husk du kan uansett ikke bare basere effekten av en annonse kun på konverteringer på direkte klikk. X antall visninger vil jo også virke som merkevarebygging for deg.

Vi driver ikke med merkevarebygging. Det sier jeg til alle som vi kjøper reklame av. Om vi ikke kan måle resultatet kjøper vi ikke mer. Og tro meg. Det er faktisk ganske mange som leverer god reklame der ute.
 

zapotek

Medlem
Litt off-topic: Driver Facebook telefonsalg, eller er dette et tredjepars firma som kjøper annonsene og legger på et påslag?
 

mannen

Medlem
Litt off-topic: Driver Facebook telefonsalg, eller er dette et tredjepars firma som kjøper annonsene og legger på et påslag?
Det er et annet selskap som håndterer dette. Utifra hva selger sa, så er det de som håndterer facebook sine reklame plasser i Norge.

Tilbake til topic da, så har jeg sendt inn klagen til dem nå.
Ønsker et produkt som tilsvarer det som bel forespeilet av selger eller pengene igjen.

Blir spennende å se hva som skjer :)
 

mannen

Medlem
Hmm, du har nok ingen sak om ikke alt dette kan dokumenteres skriftlig.
Jeg kan dokumentere kampanjen vi hadde tidligere hos facebook, og hvilke klikkpriser vi hadde da.
Men jeg føler om man er telefonselger, er man ikke et troverdig vitne. Og de har nok opptak av samtalen også.
 

picxx

Well-Known Member
Det er et annet selskap som håndterer dette. Utifra hva selger sa, så er det de som håndterer facebook sine reklame plasser i Norge.

Dette er jo selvsagt bare bull.
er nok et firma som administrerer facebookannonser for deg, på lik linje med at det finnes en drøss firma som tilbyr det samme når det gjelder adwords.

er det et navn på dette firmaet?
 

zapotek

Medlem
Dette er jo selvsagt bare bull.
er nok et firma som administrerer facebookannonser for deg, på lik linje med at det finnes en drøss firma som tilbyr det samme når det gjelder adwords.

er det et navn på dette firmaet?

Det jeg tenkte også.
 
Topp