Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Navn.no - Noen vei rundt?

Helge

Profesjonell Googlesøker
Hei

Alle har sikkert fått med seg at navn.no har en hel drøss med domenenavn som er etternavnet til folk i Norge.

Problemet er at de har etter det jeg kan se (ifølge faqen deres) loven på sin side, og de er ikke intressert i å selge noen av domenene.

Så spørsmålet er: Er det på noen måte ifølge Norsk lov jeg kan få det domenet jeg vil ha (mitt etternavn?)

Det må vell være noe, de kan ikke ha tenkt på alt :p
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Sjekk fyren som har litt firmaer i portføljen sin.. haha! Så lenge han tjener minst 120 kroner i året per etternavn skal det jo ikke mer enn 1 kjøper til på et etternavn før han tjener inn penga på domenet! Sikkert greit nok, men vet ikke om dette er noe forretningside jeg hadde orket selv.. hehe!
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
og om vi skal stole på skattelistene så har han ikke akkuratt for lite penger. Har vært i diskusjon med de tidligere angående salg, og da sa de at det ikke var snakk om :/

Men, om jeg har et firma med etternavnet mitt, og de bare registrerer domenene på etternavnforening1, etternavnforening2 osv, har ikke jeg da rett på det .no domenet?
 

Ståle

Medlem
Hehe - der var det mange morsomme navn på firmaer.

Etternavnforening #
Alaska Kommersielle Tv-Senter DA
Oslo Elske & Helseklinikken DA
Ukeblader og Snekker DA
osv...

Regner med så og si alle "selskapene" er opprettet for å registrere .no domener. 20 domener på hvert selskap og ca 800 selskap. 16.000 domener.:eek:

Steike for et stress det skal være med regnskapet...:rolleyes:
 
Sist redigert:

Fredrik

Medlem
Jeg nekter å tro at det er snakk om noen innsendelse av regnskap. Disse org er garantert uten regnskap. Hvis de ville hatt det så er det enten automatisert på en eller annen måte ellers ville konseptet ikke være levedyktig. Alternativt at hver org har gedigne inntekter, noe de ikke har for da må hver org ha sinnsvakt mange kunder ettersom tjenesten er såpass billig.

Men på den annen side hvis hver org har under 50 000 i oms så er de ikke MVA pliktige. Det blir dog å trekke den litt langt. Jeg tenker bare på alle skjemaer som må leveres i altinn ved et slikt scenario: si 200 org og hver skal inn med feks 30 skjemaer per år = 6 000 skjemaer.

Da gjenstår spørsmålet til Caper: Kan han da hevde sin rett til domenet ettersom hans firma er inaktivt samt heller ikke kan anses som å bli aktivt i fremtiden da det egentlig er snakk om spekulasjon. Norsk rettsvesen er godt på noen måter da de ofte bruker skjønn og sunn fornuft (nei ikke alltid). Jeg tror Caper KAN ha en god sak ved en domene tvist.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Bare jeg som synes firmanavnene var litt morsomme? Alaska kommersielle TV-senter..

Det var iallefall kreativt. Selv har jeg Firma Peter Andre Jensen.. Ughh. Men jeg synes synd på den jæveln som driver dette hvis han må føre regnskap og sende inn skjemaer for alle firmaene.. herregud for et styr..

tenk på selvangivelsen.. grøss.. med nitten vedlegg bare for å ramse opp alle firmaene han har eierinteresse i.. jesus.

ja må han sende inn regnskap for hvert enkelt firma så fortjener han hver krone han tjener på dette.. ærlig talt. snakk om negerarbeid.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Han tar seg jo ganske bra betalt for navn@etternavn-adresser, så jeg tror han har råd til litt regnskapsføring...

NAVN.NO

Litt interessant lesing der... han prøver å høres veldig idealistisk ut, og det standardsvaret til folk som vil prøve å overta etternavn.no ser jo ut til å dekke det meste, men det er en ting jeg legger merke til at ikke står noe om der, og det er akkurat den situasjonen jeg har skissert over, nemlig hva som skjer hvis f.ex. caper har registrert sitt firmanavn (som sikkert er etternavnet hans hvis han har et enk?) FØR navn.no registrerte capers etternavn-domene.

NAVN.NO
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Problemet her er at det ble registrert før jeg registrerte meg foretaket mitt. Så jeg har ingen case der desverre :/ Men jeg synes det er rart at NORID i det hele tatt aksepterer slik som dette.

Det høres jo veldig "finfint" ut at han vil tilby alle med det samme etternavnet epost for en sum med penger i året. Men han tjener jo grovt med penger på dette. Jeg vil faktisk gå så langt som å kalle han domenepirat.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg sendte akkurat en mail og spurte hva poenget med 20 grensen per firma er, når man enkelt kan opprette en rekke firmaer/organisasjoner. Også pekte jeg til navn.no og en rekke andre som utelukket har opprettet foretak for å registere .no domener. Blir spennende å se om dem i det heletatt svarer.

Send en klage dere også, så kanskje det blir gjort noe med saken.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
@Kenneth: Tja... det er ikke så lett å komme utenom da. Hva skal man gjøre? Forby folk å eie flere firmaer? Forby firmaer uten regnskapsplikt å eie domener, eller ta det på "synsing"? Evt må man bare slippe det HELT løs, og det er jo ikke akkurat noen løsning det heller. Nå er det ihvertfall en viss begrensing. Det er mildt sagt vanskelig, for ikke å si umulig, å komme utenom slikt som dette. Noen vil alltid finne smutthull, som de så utnytter.

Selv har jeg jo mitt eget enkeltmannsforetak, samt at jeg strengt tatt _kan_ registrere på en forening jeg og noen venner stifta for en drøss med år siden (faktisk fordi det var et .no-domene vi ville regge... men med ganske ærlige, tilogmed idealistiske hensikter, det er helt reelt bare en hobbygreie). Så, hva skal man da gjøre?

En mulighet (ihvertfall i tilfellet navn.no) hadde jo vært at man faktisk krevde at tjenesten skulle være gratis, siden han tross alt prøver å gi inntrykk av at det er et "godt formål". Han ville (burde) jo i alle fall glatt tjene inn domenekostnadene på annonser, skal godt gjøres å ikke dra inn 120kr i året på et hvilket som helst domene.

Domenepirat? Ja i høyeste grad.
 
Sist redigert:
U

Uregistrert

Guest
Det har ikke skjedd noe siden 2006 på navn.no

Håper snart navnene på navn.no blir frigjort. Har ventet på det imange år,
men ingen ting skjer. Når man går på nettsiden var siste nyhet i 2006. Er jo noe
år siden. Lurer på hva som må til for å få frigitt alle navnene de har.
 

Tom Harr

New Member
er det ikke bare å kjøre på med .com da? Det begynner jo å bli mange norske .com-sider....(hvis han ikke har grabba det også da...)
 

zapotek

Medlem
Det er definitivt ikke lov å manipulere systemet slik for å sikre seg øretenogørti .no domenenavn.
 
Topp