Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Navn.no - Noen vei rundt?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Problemet er at Norid ikke gjør noen verdens ting med det, og de svarer heller ikke på henvendelser om slike saker når man prøver å kontakte de (noe jeg har gjort flere ganger).
 
Problemet er at Norid ikke gjør noen verdens ting med det, og de svarer heller ikke på henvendelser om slike saker når man prøver å kontakte de (noe jeg har gjort flere ganger).

Tja, nå har de iallefall flere ganger tatt tak i domenekapringen til Karl-Oskar Fosshaug, så om dette er omtrent samme greie har de iallefall lagt presedens for å gjøre det samme her. Å opprette flere firmaer utelukkende for å registrere flere domenenavn er helt klart ikke innenfor Norids retningslinjer -- det har til og med Trondheim Tingrett sagt i dom.

Likevel kjipt om de ikke svarer på mail.
 
U

Uregistrert

Guest
.com er også tatt...

.com domene på mange norske etternavn er også kjøpt av samme type foretak som navn.no.
På nettsidene til navn.no står det at de har kjøpt opp 1578 navn, så da er det jo ikke så lett å komme til...

Siste nyheten var 25.08.2006
Der står det at de endelig startet med regelmessig utsendelse av giroer.
Ikke skjedd mye siden det. Det er jo over tre år siden.
 
U

Uregistrert

Guest
Noen som vil ringe Norid?

Er det noen som vil ringe Norid å spørre hvordan de forholder seg til f.eks. navn.no?
 
H

Hagbart

Guest
396 firmaer registrert på styrelder i navn.no...

Det er registrert 396 DA og AS firmaer på mannen som er styreleder i navn.no. De fleste firmaene virker som fiktive firmaer. ETTERNAVNFORENING-1 og videre til 50 er bla noen av firmaene. Ja vi snakker om 50 firmaer med ETTERNAVNFORENING- og nummer etter... Skulle ønske NORID gjorde noe med dette!!!
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det blir nok ikke vanskelig å gjøre det sannsynlig at vedkommende har handlet i ond tro (den omgår regel 5.2 - maks 20 domenenavn).

At du har rett til domenenavnet er en smule vanskeligere, men hvis du leser domeneklagenemda om jkrowling.no (Norid: Domeneklagenemnda), så står det der:
Domeneklagenemnda finner det vel dokumentert at Joanne K. Rowling har rettigheter til både sitt eget forfatternavn og varemerke som er tilnærmet identisk domenenavnet klagemotparten har registrert, jf vedlegg H i navnepolitikken for .no punkt 1.2 bokstav a.
Så hvis JK Rowling har rettigheter til sitt eget forfatternavn i Norge, så har du kanskje en mulighet å sannsynliggjøre at du har krav til ditt etternavn.
 
Norid: Regelverk for .no
5. Krav til søkeren - hvem kan søke?

5.1 Søker må være en organisasjon som er registrert i Enhetsregisteret, se liste over hvilke organisasjonsformer som kan søke (vedlegg E). Organisasjonen må drive reell virksomhet og/eller ha aktivitet og realitet i henhold til opplysninger oppgitt i Enhetsregisteret, og må dokumentere sin reelle eksistens dersom Norid krever slik dokumentasjon. Organisasjonen må ha norsk postadresse.


Jeg vil tippe det er en del av disse firmaene som ikke kan dokumentere sin aktivitet.
Norid: Klagearkiv - Ser der at Norid tidligere har slettet domener for bedrifter de mistenker ikke bedriver reellt, Så dette bør vel egentlig la seg løse.
Hvis Norid bare gidder og ta tak i det.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Så hvis JK Rowling har rettigheter til sitt eget forfatternavn i Norge, så har du kanskje en mulighet å sannsynliggjøre at du har krav til ditt etternavn.

Etternavn er vel bare helt unntaksvis å anse for å være et varemerke? Det må i så tilfelle være noe helt spesielt. F.eks vet vi at Astrup ikke er et skikkelig common etternavn, for å si det forsiktig. Det er også navnet på noen kunstgreier. DET må kunne ansees for å være et varemerke.

Tror ikke du kommer særlig langt med å hevde at "Hansen er mitt varemerke".
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Eller vi kan starte en klagestorm og legge press på Norid ved å stadig vekk fylle opp postkassene deres med påminnelser på å få prosessen i gang med å utlukke de største domenehaiene. Er vel 2 til i Norge på omtrent samme nivå, uten at jeg husker navnene i farten.
 
H

Hagbart

Guest
Kontaktet min web host...

Jeg kontaktet de som hoster mine nettadresse med problemstillingen. De mente helt klart dette var brudd på reglene. De syntes det var rart at Norid ikke hadde tatt tak i saken for lenge siden...
 
Topp