Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nektes oppretting av ENK, manglende dokumentasjon?

AOB

Skal bare..
Hei alle sammen. Det er en stund siden jeg registrerte en brukerkonto her, og/men jeg har lest og lært en del i forumet selv om jeg ikke har vært aktiv som forumposter. Nå har jeg et spørsmål jeg håper noen kan hjelpe med, for i min iver etter å registrere et ENK har jeg nå løpt hodestups inn i den første veggen via et svar fra Altinn i dag morges:

For noen dager siden fylte jeg ut de elektroniske skjemaene for oppretting av nytt ENK og sendte inn via Altinn, og dagen etter mottok jeg en bekreftelse om at det var under behandling. I dag morges fikk jeg et oppfølgende svar fra saksbehandler:

"På bakgrunn av opplysningene/bransje, kan vi ikke se at vilkårene for registrering av enkeltpersonforetak i Enhetsregisteret er oppfylt."

Et snev av panikk kom snikende, men jeg leste modig videre:

"For at et Enkeltpersonforetak skal kunne registrerers i Enhetsregisteret, må det foreligge en form for næringsvirksomhet. Med næringsvirksomhet menes at det må foreligge en aktivitet av et visst omfang. Omfanget må vurderes både i forhold til omfanget i tid, innsatsen av arbeidskraft og den økonomiske omsetningen. Aktiviteter som må anses som rene engangsforeteelser eller hobbyvirksomhet, omfattes ikke av begrepet næringsvirksomhet."

Er det nå jeg skal sende de beskjed om at foretaket ikke skal omsetning? Hva godt gjør det i så fall, hvis en ikke allerede er i besittelse av en næringsvirksomhet? Altinn har gitt meg ca to ukers frist for å levere nødvendig dokumentasjon, og jeg er nå helt i det blå om hva jeg bør foreta meg videre, så jeg hadde satt veldig stor pris på hjelp.

Jeg hadde planer om å opprette et eller to norske nettsteder med informasjon på norsk, og jeg forbereder å bygge en rekke Amazon affiliate/review websites (jeg er ikke helt grønn på det området), men jeg har ingen planer om å etablere en fysisk bedrift med egne lokaler, ansatte o.s.v. i overskuelig fremtid.

Betyr dette altså at jeg som hobbybruker ikke har rett til å registerere et ENK, og derfor aldri kan registrere mine egne .no domenenavn? Jeg trodde at dette opplegget nettopp var velegnet for folk som vil tjene litt penger på siden, som en hobby i påvente av muligheten for en ekspansjon?

Beklager virkelig hvis dette er besvart en rekke ganger allerede, men jeg har ærlig talt lett mye etter et utfyllende svar om akkurat dette, og trodde jeg hadde det meste på plass, men nå viser det seg likevel å være litt mer komplisert å registrere et ENK enn hva jeg trodde(?).

Nå må jeg gjøre meg klar for å underholde samboeren i sentrum de neste timene, men jeg føler meg ikke i festhumør akkurat nå. Dog er jeg "cautiously optimistic" og regner med at det bare er snakk om å levere en form for beskjed om at jeg ikke regner med omsetning inntil videre?

På forhånd takk for svar. Jeg husker hvor imponert jeg ble av å finne et faktisk norsk forum om IM og å ha egen business. Jeg har vært fullt medlem ved Warrior Forum de siste årene, og det er vel et av de beste IM-foraene på engelsk (vel; det var i hvert fall et av de beste, før lenkespammerne invaderte forumet).
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Har aldri hørt om noe liknende, har du kanskje oppgitt at du tjener veldig lite eller ikke regner med å tjene noe særlig på dette? Eller om du skrev at det vil være en hobby? I såfall er nok det grunnen.

Kan ikke huske hva jeg oppga den gangen jeg registrerte mitt ENK, men det tok da ihvertfall et år++ før jeg reelt begynte å bruke det (registrerte det vel midt i 2004, dro til australia i januar 05, var der til midten av august samme år og jobbet da bare der nede), tror jeg sendte ut den første fakturaen i desember 05.

Så det skal egentlig ikke være noe problem om du ikke tjener noe særlig til å begynne med, du må nok bare ha planer om å drive noe som kan kalles næringsvirksomhet, og det vil i bunn og grunn vil si at du har tenkt å tjene mer penger enn man gjør på en hobby. Tror de pleier å sette grensa rundt 40.000 i overskudd pr år, men det er heller ikke noen "hard"/definitiv grense. Kanskje det var det at du sa at du hadde tenkt å ha det "på siden" (da høres det jo veldig ut som en hobby). Ordlyden er vel at det "må være egnet for næringsdrift".

Bare lag en slags enkel forretningsplan, med hva du håper på å tjene osv. Og siden de har bestemt seg for å være vriene, bare vær litt mer optimist enn du tydeligvis har vært :) La oss si at du håper å tjene f.ex. 3000 pr mnd på hver av de nettsidene innen året er omme, og å doble dette i år to, samt i år to å dessuten etablere et par nye nettsider etter samme mønster. Utgiftene dine vil jo være minimale.

Da er det definitivt planer om næringsvirksomhet, om enn i liten skala og med en forsiktig start :)

At du ikke har planer om å ha egne lokaler, ansatte osv har ingenting å si.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg ser ikke helt hvordan dette kunne skje ved kun å fylle ut de nødvendige info i skjemaene. Her må du nesten ha overdrevet informasjonen slik at de har fått grunn til å avslå en registrering.

Kunsten er å gi kun den nødvendige informasjonen.

Hvis du skal registrere deg - så er vel utgangspunktet at du nettopp skal drive næring!?! Hva skulle ellers være vitsen?

Du kan jo alternativt opprette en forening....
 

Miniforetak

Medlem
Skattemyndighetene setter fire grunnleggende vilkår for at du skal kunne kalle det du driver med for næringsvirksomhet:

1) Du driver for egen regning og risiko. (Viktigst, ifølge Skattekontoret.)
2) Virksomheten har en viss varighet og omfang.
3) Virksomheten er egnet til å gi økonomisk overskudd (i hvert fall etter noen år).
4) Det er aktivitet, enten via deg selv eller ansatte.

Når det gjelder grensen for hobby er det ingen bestemt grense, bortsett fra for frukt- og bærdyrkere der grensen fortsatt er 4000 kroner.

Eksempel: Hvis du selger frimerkesamlingen du har puslet med innimellom i mange år for én million kroner: Hobby. Ingen skatt, altså.
 

AOB

Skal bare..
Tusen takk til alle for gode svar

Hei igjen, og tusen takk for svarene så langt. Når det gjelder skjemaene jeg har fylt ut,
dobbelsjekket jeg alt jeg var usikker på, og jeg sitter med en PDF-utskrift av det på
skjermen min akkurat nå.

Jeg satt oppstartsdato for virksomheten til 1. januar 2012, og jeg vet ikke om det er noen
skrevne/uskrevne regler om akkurat det, men skulle tro det er greit med en slik dato?

Det eneste tekstfeltet som lot meg skrive noe annet enn grunnleggende opplysninger som
navn, adresse og telefonnummer, var feltet for beskrivelse av virksomheten.
Her skrev jeg følgende:

[Navn på virksomheten] har fokus på informasjon og opplysning, i tillegg til
hoved- og underkategorier av Internet Marketing, SEO samt andre Internettrelaterte
interesseområder.


Jeg svarte "nei" på hvorvidt det skal registreres opplysninger om prokura for enheten,
og om jeg driver med momspliktig omsetning. Utover dette var det lite å svare på annet
enn navn, adresse, telefonnummer o.s.v., så jeg skjønner ærlig talt ikke hva jeg gjorde galt.

Ingen steder i skjemaene det er snakk om her skal en fylle ut noe om forventet inntekt
eller noe slikt. Alt de ville vite var navn, adresse, hvem som skal stå som innehaver eller
om det skal være delt ansvar, prokura, momsavgift på omsetning o.s.v.

TorsteinO: jeg skrev ikke noe om at det er en hobby eller noe slikt, og jeg ville sagt
fra via skjemaet at jeg regner med liten inntekt det første året eller to, men det var ingen
felt for slike opplysninger. Tipset ditt om å sette opp en forenklet forretningsplan er kanskje
det som må til. Jeg har sett på hva jeg må ut med: et forsiktig estimat er $650 per website
jeg starter opp med dette opplegget. Jeg betaler da for kvalitetsinnhold, et premium WP
theme og back-links for å kickstarte den organiske trafikken. Jeg har tenkt å holde meg til et
relativt lite antall websites og bygge de ut til authority sites over tid.

Msites Ltd: Jeg fylte ut feltene på best mulig måte, og hvis jeg overdrev noe der, har
jeg virkelig ingen anelse hva det var, for jeg var så ærlig og oppriktig jeg overhodet kunne ha
vært, og det gis ikke mye rom for å "pynte på sannheten" i slike skjemaer, så jeg vet virkelig
ikke hva som har flagget meg, annet enn kanskje at jeg brukte ord som "internet marketing",
hvis det på noen måte er negativt for Altinn.

Men ja, jeg ønsker å drive med dette som næring, i det minste etter hvert. Å kunne vise til
eget foretak vil gi meg et ekstra spark bak for å vie meg mer til disse aktivitetene, ellers
forblir det en "hobby", og innsatsen blir deretter (motivasjonen blir ikke den beste).

Takk til alle for god informasjon her, jeg har fått noe å tenke på og føler at dette er et steg i
riktig retning. I verste fall blir min søknad avslått, og jeg får bare fortsette og trappe opp
innsatsen for så å forsøke igjen senere, når jeg har resultater å vise til. Huff, det er mye
å tenke på, selv med tanke på at dette bare er småtteri for erfarne folk!
 
Sist redigert:

Beergear.no

Medlem
Hva med å ringe saksbehandler?
Så får du kanskje ryddet opp i dette på to minutter...
Når jeg registrerte firma for 6 år siden fikk jeg også en mail fra dem.
Husker ikke akkurat detaljene, men det hele var en misforståelse.
En tlf så var det løst :)
 

AOB

Skal bare..
Hva med å ringe saksbehandler?
Så får du kanskje ryddet opp i dette på to minutter...
Når jeg registrerte firma for 6 år siden fikk jeg også en mail fra dem.
Husker ikke akkurat detaljene, men det hele var en misforståelse.
En tlf så var det løst :)

Hei bristol, det høres kanskje enkelt ut for deg/dere, men jeg sitter ikke med noen businessplan eller noe, og hvis de begynner å spørre om slikt vil jeg dundre i bakken som en full alke. Alt jeg ønsket var et grunnlag for å opprette noe jeg føler faktisk er mer enn bare en hobby, men det småkrasse tonefallet i e-posten fra Altinn gjorde meg usikker.

Men jeg skal uansett gjøre som du sier, og ta en telefon i morgen formiddag. Håper å få ting avklart da. Jeg vil poste en oppdatering her etter samtalen, uansett hva det måtte komme til. Dette er slettes ikke verdens undergang for meg, og jeg fortsetter bare med det jeg gjør uansett, selv om jeg lenge har savnet et .no domene hvor jeg kan skrive på norsk uten at det føles billig ved å bruke .com suffixet.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Bare si det som det er; du føler at dette er - og har planer om å gjøre det til mer enn en hobby. Du er helt i startfasen, med kun planlegging osv, og har derfor ikke noen omsetning e.l. å vise til enda (det er det jo i alle fall ikke noen krav om), men vil komme i gang så raskt som mulig osv.

Det fine med å ringe og spørre er at du kan få akikkelig svar med en gang, i stedet for at vi sitter og synser/gjetter. Så noterer du ned hva som var "problemet" i søknaden, spør om hjelp her igjen, og sender den inn på nytt :)

Dette ordner seg nok :)
 

NilsF

Medlem
Det eneste tekstfeltet som lot meg skrive noe annet enn grunnleggende opplysninger som
navn, adresse og telefonnummer, var feltet for beskrivelse av virksomheten.
Her skrev jeg følgende:

[Navn på virksomheten] har fokus på informasjon og opplysning, i tillegg til
hoved- og underkategorier av Internet Marketing, SEO samt andre Internettrelaterte
interesseområder.

Problemet kan være at saksbehandler i Enhetsregisteret er veldig usikker hva det er du legger i det å ha "fokus på" informasjon og opplysning. For hva er det du egentlig mener, skal du lese avisen?

Enhetsregisteret skrev følgende til deg (siterer fra ditt første innlegg):

"For at et Enkeltpersonforetak skal kunne registrerers i Enhetsregisteret, må det foreligge en form for næringsvirksomhet. Med næringsvirksomhet menes at det må foreligge en aktivitet av et visst omfang."

Ved noen justeringer av teksten, vil registreringen ganske sikkert gå igjennom, for eksempel med følgende tekst:

"Drift av informasjonstjenester på internett, i tillegg til markedføringsaktivitet, søkemotoroptimalisering og andre internettrelaterte tjenester"

Det er ikke vanskeligere enn som så :) Glem alt av forretningsplaner osv. i forhold til registreringen, da det ikke kreves slik dokumentasjon.
 
Sist redigert:

AOB

Skal bare..
Oppfølging

Jeg ringte opplysningstelefonen i dag, og fulgte opp tipset fra NilsF (takk). Fra før hadde jeg lagt opp en tekstfil med en justert beskrivelse av virksomheten i min brukerkonto ved Altinn, men da jeg ringte og hørte om de hadde mottatt vedlegget, sa den blide damen i den andre enden at hun ikke så et nytt vedlegg; det viste seg at jeg ikke kunne signere den, og at den derfor ikke var synlig for andre enn meg selv.

Jeg fikk forøvrig ikke tak i saksbehandler, da hun ikke var tilgjengelig, men den hyggelige og serviceinnstilte damen jeg snakket med anbefalte å kontakte saksbehandler via en e-post adresse hun ga meg, sammen med saksnummer og litt generell informasjon, så jeg sendte en e-post melding med en oppdatert beskrivelse av virksomheten. Jeg lånte forresten vilt og uhemmet av eksempelet NilsF hadde postet i denne tråden, for det beskriver så godt hva jeg holder på med.

Ellers er det bare å brette opp ermene og kjøre videre, uansett hva avgjørelsen ved Altinn/BRREG måtte bli. Tusen takk for alle gode tips og råd som har hjulpet på flere plan. Jeg føler meg litt mindre fortapt i en mental snøstorm nå.
 

AOB

Skal bare..
En liten oppdatering: i dag morges, mens jeg forberedte meg på den første turen til ny tannlege, dinget mobilen og jeg så at det var en SMS-melding fra ALTINN: søknaden min er godkjent, sa den. Tusen hjertelig takk til alle som har bidratt med gode råd og tips; det har absolutt vært til god hjelp.
 
Topp