Kjapp og trygg hosting for Wordpress

(nesten) død mac

Hei alle mann,

foreldrene har en gammel mac (øverste bilde) som endelig (?) tok sin siste pust igår. Når de slår den på nå så kommer den vanlige blå skjermen med "klokken" som viser at den jobber. Dette er bildet før man kommer til før login. Her stopper det helt opp, maskinen kommer ikke videre.

Vi innser at den er ved veis ende, men det er noen filer vi gjerne skulle fått tak i. Finnes det flere måter å "boote" opp maskinen på, slik at den kanskje kommer videre?

Takk!
 

eplebiten

Medlem
Kjenner dere noen som har en Mac? Jeg ser ikke bort i fra at dette er et problem grunnet feil rettigheter på en del filer. Dette kan ofte ordnes med at man kobler til maskinen med FireWire i Targetmode slik at den leses av en annen Mac som en ekstern harddisk, og så kan du bare reparere rettighetene på harddisken ved bruke Diskverktøy. I og med at du ikke skriver noe om ulyder fra harddisken tror jeg ikke at denne er ødelagt.

Edit: Eller om du har installasjons-/OS-diskene kan du starte opp maskinen fra denne og reparere rettighetene med Diskverktøy. Dette programmet vil du finne i mappen Programmer>>Verktøy.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Er den fra 2003?? I såfall må man vel nesten si at den har gjort jobben sin ja...

Prøv det eplebiten foreslår der først, med target mode osv, hvis dere har mulighet.

Evt går det også å boote fra en ekstern harddisk, ihvertfall fra en firewiredisk, det er vel FW på den maskinen der tror jeg?

Hvis dere kan boote fra en ekstern disk, men det ikke funker å reparere rettigheter, å kopiere ut innhold fra den gamle med target mode, e.l., så kan det være verdt forsøket å sette inn en ny harddisk (da får du jo også ut den gamle så man kan prøve noen andre måter for å få ut ting fra den). Guide for å sette inn ny disk tror jeg du skal finne på ifixit.com
 
Topp