Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettbutikk med Bring

advanced22

New Member
Hei!

Har planer om å starte en nettbutikk og har sett for meg å bruke bring til å sende pakker. Planlegger og å fraktguiden til bring også på nettsiden. Har noen spørsmål angående dette, men ikke fått noe svar ifra bring. Derfor spør jeg her:

1. Hvordan blir frakt utregnet? Utifra vekt på pakker?
2. Når jeg har utregnet frakt, hvordan betaler jeg dette til bring? Må jeg kjøpe frimerker og klistre på?
3. Hvordan sender jeg pakkene? Må jeg levere de hver dag på det lokale postkontoret eller blir de hentet opp til et bestemt tidspunkt hver dag?

Alle svar mottas med takk!
 

Rismoen

Medlem
Hei!

Har planer om å starte en nettbutikk og har sett for meg å bruke bring til å sende pakker. Planlegger og å fraktguiden til bring også på nettsiden. Har noen spørsmål angående dette, men ikke fått noe svar ifra bring. Derfor spør jeg her:

1. Hvordan blir frakt utregnet? Utifra vekt på pakker?
2. Når jeg har utregnet frakt, hvordan betaler jeg dette til bring? Må jeg kjøpe frimerker og klistre på?
3. Hvordan sender jeg pakkene? Må jeg levere de hver dag på det lokale postkontoret eller blir de hentet opp til et bestemt tidspunkt hver dag?

Alle svar mottas med takk!

1: Vekt og størrelse.

2: Frimerker eller frankeringsmaskin (her kan du se prisene og hvor store pakkene kan være når du frankerer med frimerker portopriser frimerker - bring.no)

3: Pakkene må du selv levere på postkontoret/post i butikk. Du kan jo selvfølgelig avtale med posten/bring at de henter det hos deg, men det koster flesk.
 

advanced22

New Member
1: Vekt og størrelse.

2: Frimerker eller frankeringsmaskin (her kan du se prisene og hvor store pakkene kan være når du frankerer med frimerker portopriser frimerker - bring.no)

3: Pakkene må du selv levere på postkontoret/post i butikk. Du kan jo selvfølgelig avtale med posten/bring at de henter det hos deg, men det koster flesk.

Ok så hvis jeg da feks har fraktguiden integrert i nettbutikken min så vet jeg jo allerede prisen der. Så da bare bruker jeg rett antall frimerker som tilsvarer prisen på å sende pakken/brevet?
 

Johan

Medlem
Hvis du skal bruke Bring skal du ikke bruke frimerker. Du oppretter et kundeforhold til Bring på mybring. Her har du adresseregister og fraktdokument (ikke pakkseddel) med sporingsnummer. Du betaler med kort eller får faktura
 

Grooo

Medlem
Sender du mer enn 17 pakker på en gang lønner det seg å bestille henting selv om det bare er ad hoc. Skal du sende færre er du billigste å levere selv
 

advanced22

New Member
Hvis du skal bruke Bring skal du ikke bruke frimerker. Du oppretter et kundeforhold til Bring på mybring. Her har du adresseregister og fraktdokument (ikke pakkseddel) med sporingsnummer. Du betaler med kort eller får faktura


Åja, jeg synes det hørtes litt tungvindt ut med frimerker! Så da skriver man inn størrelse på pakken på mybring, får et fraktdokument som man bare klistrer på pakken og sender? Da virker fraktdokumentet som "bevis" på at frakten er betalt? Slik som man ofte får fra pakker fra komplett feks.

Hvis man har fraktguiden inne på nettbutikken sin, lager den fraktdokumentet for deg da, når noen plasserer en ordre?

Eventuelt hvilke andre fraktløsninger anbefaler dere? Er i oppstartsfasen, så alt mottas med stor takk!
 

spikre

peterhamre.no
Du gjør nok frakt for avansert. Det er veldig vanlig i startet. De fleste finner ut at det er veldig mye enklere å ha et fast fraktbeløp. Enklere å formidle, enklere å kalkulere med osv.
Om det ikke allerede er blitt, så blir gratis frakt mer og mer "standard" og "forventet" fra kundens side.

Ang utsendelse kan jeg anbefale ProTeria.
 
Sist redigert:

Grooo

Medlem
Til tådstarter:
Hvor stort ser du for deg at du starter opp da? Hvor mange ordre er det realistisk å få pr dag/uke i starten, og hvor store/tunge er pakkene?
 

advanced22

New Member
Du gjør nok frakt for avansert. Det er veldig vanlig i startet. De fleste finner ut at det er veldig mye enklere å ha et fast fraktbeløp. Enklere å formidle, enklere å kalkulere med osv.
Om det ikke allerede er blitt, så blir gratis frakt mer og mer "standard" og "forventet" fra kundens side.

Ang utsendelse kan jeg anbefale ProTeria.

Fastbeløp var ingen dum ide. Og heller gå over mot gratisfrakt med tiden. Jeg klarer ikke helt å skjønne hva ProTeria gjør og hvordan det virker? :confused: Fungerer den litt som jeg prøvde å forklare i forrige post, at den lager fraktdokument for deg? Må man manuelt fylle inn alt info for hver forsendelse da? Eller henter den informasjon direkte fra ordren?

Til tådstarter:
Hvor stort ser du for deg at du starter opp da? Hvor mange ordre er det realistisk å få pr dag/uke i starten, og hvor store/tunge er pakkene?

Jeg vil tippe i starten en ca 40-50 mindre pakker i uken. Ganske lette. På sikt kan det komme større pakker også, men også de ganske lette. Vil tippe at maksvekt vil ligge på 2-3 kg og det vil skje veldig sjeldent.

Hvis noen har bedre lønsinger eller lignende, kom gjerne med erfaringer! Er på jakt etter en enkel og oversiktlig løsning.
 

spikre

peterhamre.no
Fastbeløp var ingen dum ide. Og heller gå over mot gratisfrakt med tiden. Jeg klarer ikke helt å skjønne hva ProTeria gjør og hvordan det virker?

ProTeria lager EDI-meldinger til transportør (Posten/Bring i ditt tilfelle). Dvs. at Bring vet at du skal sende X antall fra D til K (inkl postnr osv). I tillegg skriver ProTeria ut en strekkodeseddel som viser til sporingsnummeret.

Proteria kan snakke med nettbutikken din. Både hente informasjon, og sende sporingsnummer tilbake. Nettbutikken kan sende sporingsnummeret direkte til kunden, du kan sende det manuelt eller ProTeria kan fortelle Posten at de skal sende sms og/eller epost med fraktinfo til mottaker.

Alt dette forutsetter selvfølgelig at du har en nettbutikkleverandør som har støtte for disse funksjonene. Ikke alle har det.
 

ptomter

Medlem
Jeg har integrert fraktguiden både for Woocommerce, RedShop for Joomla og Magento. Slik posten beregner frakt på pakkene er følgende

1) Vekt

eller

2) Vekt og Størrelse (herunder hvor minumum to verdier må være definert av høyde, bredde eller lengde. )


Litt avhengig av hva slags produkter og størrelse skal sende så kan den ene metoden være mer korrekt enn den andre metoden.

Deretter gir den pris ut i fra om du har EDI avtale eller ikke, noe som defineres i tillegget for Fraktguiden til din valgte løsning.
 
Topp