Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettserier.no - kva bør endrast?

I løpet av det næraste året kjem Nettserier.no til å gjennomgå ein del ganske store forandringar. Målet med portalen er å lage ein interessant portal for teikneserieinteresserte der brukarar som ønskjer det kan publisere sine eigne teikneseriar i eit enkelt brukargrensesnitt. På mange måtar har eg kome eit godt stykke på veg. Men samtidig er det sannsynlegvis veldig mykje eg ikkje gjer godt nok.

Eg har endra og endra på sidene i den perioden dei har eksistert for å tilpasse dei nye behov, men likevel sit eg i hovudsak på tre år gamal kode som kunne ha vore gjort på ein mykje meir effektiv måte, og eit raskt fem-minutts design eg ikkje heilt har turd å gjera store forandringar i av frykt for at brukarane skal flykte fordi det ikkje ser ut som det alltid har gjort lenger (og til ein viss grad fordi eg har alt for mange lilla T-skjorter med dagens logo på liggjande på lager).

På grunn av dette har eg bestemt meg for å setja meg ned og lage heile portalen på nytt -- og med eit langt betre utgangspunkt, slik at den er enklare å jobbe vidare med i ettertid. Blant planene for kva eg ønskjer at portalen skal innehalde i neste oppgradering, er eit nytt VIP-område som gir brukarar fleire moglegheiter mot ei ørlita avgift (mellom anna at dei kan leggja ut eigen reklame på seriane sine i staden for min), og oppbygging av svensk-, dansk- og engelskspråklege systersider.

Men det er lett å sjå seg blind på eigne feil, og eg har mange feil, sannsynlegvis fleire enn eg er klar over. Og eg er ingen ekspert på noko som helst som har med drift av nettsider å gjera, så eg treng hjelp. Mykje hjelp.

Så eg ville ha satt pris på det dersom folk her inne kunne vera så snille å titte på Nettserier.no og gi meg tilbakemeldingar på kva som funker, og kva eg er heilt nøydt til å endre på. Då tenker eg på *alle* slags tilbakemeldingar, anten det gjeld design, SEO, semantikk ... you name it.

Det eg jobber med no, er å lage ein kravspesifikasjon til kva eg ønskjer av ein slik portal. Først når denne er ferdig, skal eg byrja å lage sidene på nytt.

Takk for at du gadd å lese dette.

EDIT: Nøkkeltall frå Google Analytics mai 2009:
30,364 Visits
11,135 Absolute Unique Visitors
246,965 Pageviews
8.13 Average Pageviews
00:13:42 Time on Site
39.26% Bounce Rate
32.09% New Visits
 
Sist redigert:

sKrud

Meget sliten student
En veldig kjapp titt på siden ga meg følgende:
- Siden er på nynorsk, jeg vil derfor ikke sette denne opp som en av mine faste besøk. Selv om tanken er god.
- Noe rottete oppsett.
- Kunne med fordel ha forbedret designet på siden/ grafikken
- Synes også at du droppe den store Adsensen på toppen av siden, den virker litt på tvunget.

Med nærmrer titt, så ødelegger reklamen veldig mye av designet på siden.

Edit: Ryktepoenget gir du ved å trykke oppe på vektskålen..;)
 

zapotek

Medlem
Positivt:

Meget bra ide og konsept
Veldig bra innhold (altså tegneseriene)

Negativt:

Sidene laster tregt
Uoversiktelig
Dårlig navigasjon som forvirrer brukeren
Stygt design

Heldigvis for deg så er ideen, konseptet og innholdet det definitivt viktigste på et nettsted. Derfor du har såpass bra med besøk.
 
sKrud:
Ah, et ryktepoengsystem. Så ... praktisk. :) Takk skal du ha, jeg noterer meg innspillene.

zapotek: Takk for tips. Jeg trenger sannsynligvis ikke å si at design og oppsett er noe som står ganske høyt på prioriteringslisten og har stått der en stund. Og konseptet og innholdet har jeg store planer om å beholde -- og forhåpentligvis utvide.

EDIT - jeg tenkte ikke over å sjekke det, men oppdager nå at nynorsk er i strid med forumreglene. Jeg beklager på det sterkeste og ber en moderator om å enten slette mitt første innlegg i denne tråden eller hjelpe meg med å få endret det til et akseptabelt språk for dette forumet. Jeg beklager på det sterkeste at min første handling i dette forumet skulle bli å bryte forumreglene, det var ikke vondt ment.
 
Sist redigert:

sKrud

Meget sliten student
Tror nok det ikke er et problem at ditt første innlegg var på NN..men siden de aller fleste her inne skriver BM så holder vi oss til det.

er forresten også enig at du har et knall konsept på gang:)
 
Takk for det!

Jeg vil forresten veldig gjerne ha konkrete tilbakemeldinger på hva jeg kan finne på i stedet for den Adsense-annonsen. Hvor bør den flyttes, bør den eventuelt kuttes helt ut? Er helt enig i at reklame ikke skal være unødvendig plagsom, men trodde at jeg befant meg på riktig side av streken.
 

zapotek

Medlem
Du kan jo kjøre tekstannonser fra Adsense istedenfor (som også vanligvis gir størst klikktrough). Problemer er vel at det ikke finnes mye relevante annonser til temaet på siden, og derfor små muligheter til inntjening.
 
zapotek: Smart! Skal integreres. Det finnes en del relevante annonser til temaet, og det er uansett verdt et forsøk. CTR er for øyeblikket ganske lav (tror jeg -- det er sikkert andre her som vet mye bedre enn meg om 0,07 % er et godt tall eller ikke), og da ser jeg ikke helt den store risikoen i å eksperimentere litt.
 

zapotek

Medlem
0,07 % tjener du jo ikke penger på. Anbefaler deg å skifte ut alle annonsene asap. Prøv litt forskjellig og sjekk forandringene i CTR til du er fornøyd.

Hvor kommer trafikken din ifra forresten?
 
0,07 % tjener du jo ikke penger på. Anbefaler deg å skifte ut alle annonsene asap. Prøv litt forskjellig og sjekk forandringene i CTR til du er fornøyd.
Er nok dette området jeg har absolutt minst kunnskap om, men takker for tipset. Skal eksperimentere litt og se hva som skjer.

Hvor kommer trafikken din ifra forresten?
Tall fra Google Analytics:

Direkte trafikk 38.03 %
Google 29.47 %
Facebook 7.27 %
Google Images 2.36 %
Nettby 1.71 %
Nintendoforum.nu 1.64 %
Start.no 1.55 %
Kvasir 1.16 %

... og det er alle over 1 %, de andre som har gitt mer enn 0.5 % er TVtropes.org, verden.abcsok.no, Pondus.no, Tegneseriekurs.com, Serienett.no, AndebyOnline.com og Startsiden.

0,07%..det er jo tilnærmet lik null.. Har må du ta store tak.. Du bør helt klart eksprimentere litt, mulig annonser fra blandkongen hos TD kan fungere?
Har eksperimentert en del, men av alt jeg har prøvd er Adsense fortsatt den som betaler best. Har ikke forsøkt Bladkongen, men har prøvd med diverse kampanjer gjennom både TradeDoubler og Advertising.com, og sitter igjen med den erfaringen at det ikke er så enkelt å konvertere visninger til faktiske kjøp hos mine brukere.

Et problem kan være at brukerne er såpass teknologiske av natur at de ikke har problemer med å gjenkjenne annonser som annonser og derfor ignorere dem (et statistikkpunkt jeg liker å briefe med: den mest brukte nettleseren på siden er Firefox, med 39 % -- IE har 33 %).
 

zapotek

Medlem
Den direkte trafikken din fra gjengangere klikker nok ikke annonser i stor grad. De som kommer fra søk derimot er klikkelystne om du serverer dem annonser relatert til det artikkelen handler om.
 
Og det er nok i stor grad grunnen til at jeg har så lav CTR ... Innholdet er bildebasert, og dermed vanskelig å snuble over i Google -- de som søker er folk som kjenner til portalen fra før (det klart mest brukte søkeordet er «nettserier», fulgt av navn på et par av brukerne/seriene, og det virker som om utrolig mange av Google-søkene foretas av eksisterende brukere som bare trenger å finne igjen en gammel diskusjon). I tillegg kan jeg utrolig lite om SEO.

Ser også at andre her inne sitter med den erfaringen at communities generelt har svært dårlig CTR?
 

dennison

Medlem
Hei, kjappe tilbake meldinger;
Hvorfor ha du en banner om lån? er tegneserie bøkene så dyre at du må ta lån på dem? Spørr deg selv, hvem er dine brukere - og hva intr. de seg for? tegneserier/bøker ville nå jeg gjettet på, flere annonsører som har f.eks betal 1 kr. for 1 bok eller noe, du hadde sikkert fått litt mer klikk og salg på det.

En annen ting som irriterte meg var de lavoppløslige bannerene dine nede i venstre hjørne som linker til projectwonderful, jeg ville ikke trykket på dem, ser mer ut som noe "pynt" ..og teksten under der er jo engelsk, min erfaring er vel at folk ser på det som litt amatørmessig om du blander norsk/engelsk på sider. Men det er jo MIN erfaring.

Så nå har du værtfall noen av mine synspunkter, lykke til! ;)
 

zapotek

Medlem
Dennison, han kjører adsense annonser og da kan han ikke velge hva som skal vises (ja han kan selvsagt filtrere ut de han ikke vil ha men).

Bruk tekstannonser du Olafmoriarty,

tegneserier - Google-søk

Se i høyremargen, alle disse er aktuelle for innholdet ditt. Det du også bør gjøre er å legge inn litt mer tekst på siden slik at Google får noe innhold og skjønner hva siden handler om.
 
Topp