Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Noe å tjene på URL-forkortning?

Santo

Active Member
For de som måtte være interesserte/nysgjerrige kan jeg "avsløre" mitt domene senere i denne tråden.

Domenenavnet er forøvrig u r l . n o

Men har vel kanskje kommet frem til at slike tjenester ikke er noe som man kan tjene noe særlig på... Det er mange allerede etablerte konkurrenter, samt at det norske markedet antakeligvis er for smalt...
 

picxx

Well-Known Member
Det er mange allerede etablerte konkurrenter, samt at det norske markedet antakeligvis er for smalt...

Url er jo en engelsk forkortelse, så det er vel ikke værre enn å lage og markedsføre siden på engelsk. Ingenting som sier at et .no domene absolutt MÅ ha norsk innhold vel?
 

Santo

Active Member
Url er jo en engelsk forkortelse, så det er vel ikke værre enn å lage og markedsføre siden på engelsk. Ingenting som sier at et .no domene absolutt MÅ ha norsk innhold vel?

Nei, det er jo sant... Men hvordan klinger/oppfattes egentlig .no domener utenlands? "No" er jo liksom "Nei" oversatt... Høres litt negativt ut ;)
 

Stian

Medlem
Jeg husker jeg leste om et proxyscript en gang, at det var mulig og bytte ut alle adsense-annonser på nettsteder som ble besøkt gjennom proxyen, med en egen adsenseID, slik at annonsene på alle nettsteder hørte til eieren av proxyen. Jeg aner ikke jeg, men det vil jo ikke være umulig og kunne få til noe tilsvarende gjennom en slik tjeneste som det tytast om i tråden?

Det er jo en mulighet (eller var).

En annen (som jeg vet mange populære tinyurl sider bruker) er å legge inn et script som endrer affiliate-linker og setter inn sin egen aff-kode. Har du svart hatt?
 

sKrud

Meget sliten student
Det er mulig at du kan prøve å selge domenet ditt om du ikke ønsker å drive det selv..om du får litt blest om navnet kan du nok dra inn en god sum på det..

Å da tenker jeg å selge det utenfor norge..
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Nope, det er nok sikkert ikke så enkelt om man ikke har noen gode planer. At tr.im la ned står det jo her at var en direkte konsekvens av at Twitter ikke ville bruke dem. Attpåtil står det også her at ingen ville overta tjenesten, ikke engang for en minimal sum. Det var altså helt ute av spørsmålet (virker det som) og heller gi bort hele greia.

Derimot var det jo forholdsvis professjonalt (som jeg sa før i tiden) og la alle linker være aktive frem til nyttår. :)
 
Ryktene skal ha det til at bit.ly kan redde tr.im.

Gøy at i1.no markedsfører seg for bruk i e-post. Denne tjenesten er tydeligvis laget lenge før Twitter kom til Norge...

Men jeg lurer på en ting. Hva tenker folk om private URL-forkortere som branding? Det mest interessante jeg har lest om URL-forkorting i det siste, er at Coca-Cola satser på eget domene for URL-forkorting. På den måten slipper de å gjemme bort varemerkene sine bak bit.ly, samtidig som potensielle kunder vet hva de går til og at Coca-Cola står bak det de kommer til når de klikker på linken -- og at det dermed ganske sikkert ikke er noe farlig der.

Jeg synes dette virker som en svært interessant strategi. Har bestilt et domenenavn i kveld med det formålet å prøve dette selv -- klarte å finne et domenenavn på fire tegn + .com som dessuten høres ut som om det hører sammen med et nettprosjekt jeg lanserer i løpet av neste år, og da virker det som et naturlig steg å bruke denne som en personlig URL-forkorter. Jeg er svært spent på resultatet, men kommer naturligvis til å dele resultatene her inne etter at prosjektet er lansert. Jeg er spent på resultatet selv -- ved å bruke en personlig URL-forkorter slipper man unna de to tingene jeg misliker mest med URL-forkortere -- at domenenavnet høres ut som det reneste svada, og at man ikke aner hva som skjuler seg bak forkortelsen uten å måtte slå det opp.
 
Topp