Noen tanker om netthandel

Prøver i butikk, handler på nett - Bergens Tidende

Her blir det sagt at butikkene må kanskje starte med netthandel.
Hvor realistisk er det. Den lokale butikken kan aldri konkurere på pris på nettet uansett. Og så lenge pris er det eneste de bryr seg om...

Jeg tror at endel lokale butikker har vært for snille med "ikke" kunder. I stedet for å løse problemer for folk som har handlet på nettet. Burde de kanskje i større grad sendt de på nettet med problemene sine.

Har du problemer med den nye duppeditten din. Synd for deg men når du valgte og handle på nettet. Valgte du at all service mest sannsynlig må gå via post eller telefon. Syns du det er kjipt.. Vel shit happens, at du forventer og få i både pose og sekk er ganske frekt i grunnen.

Daniel
 
Prøver i butikk, handler på nett - Bergens Tidende

Her blir det sagt at butikkene må kanskje starte med netthandel.
Hvor realistisk er det. Den lokale butikken kan aldri konkurere på pris på nettet uansett. Og så lenge pris er det eneste de bryr seg om...
Nå er det vel ikke snakk om matvare butikker i denne artikkelen, men jeg vet at de store norske matvare kjedene har nettløsninger klare men ingen vil være førstemann ut.

Jeg tror at endel lokale butikker har vært for snille med "ikke" kunder. I stedet for å løse problemer for folk som har handlet på nettet. Burde de kanskje i større grad sendt de på nettet med problemene sine.
En del brudekjolebutikker tar jo timebetalt for kjoleprøving da flere kunder tar bilder av kjolene og sender til skreddere i lavkostland.

Mange fysiske butikker har jo også lavere priser på nett da det er lavere kostnader å driver nettbutikkene. Men fysiske butikker kommer aldri til å dø ut, men det kommer til å bli færre. Og det synes jeg er helt OK, ikke alle butikker har livets rett men det er synd at kjede butikken kommer til å bli vinnerne. I kristiansand finnes det i gågata 2 stk H&M og 2 stk cubus butikker innenfor noen hundre meter, hvor er logikken i det? Det blir jo som å pisse i buksa for å holde varmen, det er jo for å trekke kunder men man får jo dobble utgifter og jeg tviler på at omsetningen er dobbel.

Har du problemer med den nye duppeditten din. Synd for deg men når du valgte og handle på nettet. Valgte du at all service mest sannsynlig må gå via post eller telefon. Syns du det er kjipt.. Vel shit happens, at du forventer og få i både pose og sekk er ganske frekt i grunnen.
Jeg skjønner ikke? Om man kjøper en dings på ebay så får man ikke service hos elkjøp feks.
 
En ansatt i en lokal fotobutikk. Fortalte meg at folk kjøpte seg dyre kamera på nettet. Og kom innom der, med diverse spørsmål. Hvordan stiller man inn ditt og hvordan funker datt. Og snille som de var svarte de jo på spørsmål, og viste de forskjellige innstillinger. I stedet for å be de om og spørre der de har kjøpt utstyret...
 
Det synes jeg er helt greit og jeg ville gjort det samme selv. Jeg tror det villeskape ett godt omdømme for butikken som igjen kan gi flere salg. Man kan jo bruke muligheten til mersalg når det kommer en person innom for å spørre om hjelp, feks anbefale ett ekstra objektiv, oppbevaringsveske, minnekort etc.

Med ditt forslag vil nok den aktuelle butikken miste inntekt om de bare hadde avvist folk som kom innom.

Det er jo det som er de fysiske butikkenes sterke side, kunnskap og service.
Jeg ville ikke kjøpt ett ekstra minnekort i en butikk som avviste meg med kjøpsted av kamera som grunn.
 
Nja, jeg er en av de som ville gitt service uavhengig om produktet var kjøpt hos meg eller ikke. Selvfølgelig ville jeg ikke brukt flere timer på det om butikken hadde vært full av andre kunder, men jeg ville hjulpet i den tro at det ville betalt seg i form av omdømme og mersalg. I tillegg så brenner jeg for bransjene jeg er involvert i, slik at om en person kommer innom å spør om ditt og datt så hadde jeg satt pris på den faglige samtalen og skapt en god tone og snikinformert om mine egne tilbud og produkter.

Eks: En fyr har gått på en "knall tilbud" med speilrefleks og fiskeøye objektiv og kommer innom fordi han synes bildene blir rare og lurer på om jeg stille det inn, da er det en gyllen mulighet til å vise frem min egen kunnskap samt guide personen til riktig produkt. Kanskje han går ut av min butikk med varer for flere tusen kroner pluss at muligheten er stor for at neste kamera vil bli kjøpt hos meg.

Altså, om noen allerede har gått til en konkurrent å handlet så vil man jo prøve å kapre denne kunden for senere kjøp.

Din modell ville gjort deg han sure gjerrige fyren borte i gata der ingen går. Du skal ha en ganske eksklusiv butikk om du skal klare å få folk til å slutte å handle på nett bare for å få akkurat din service. Du er ikke en god og varig selger om du ikke klarer å skape tillit og gode relasjoner med kundene dine, selvfølgelig vil du kunne selge men det er kortvarig mener nå jeg hvertfall.
 
Service blir mer og mer en mangelvare og jeg opplever oftere butikkansatte med din tankegang, det har ført til tusenvis av kroner i tapte salg for de enkelte butikkene. Og jeg er nok ikke alene når jeg aktivt velger ut butikker jeg vet gir god service og hvor man kan skape ett kundeforhold som har litt varighet.
 
Nja, jeg er en av de som ville gitt service uavhengig om produktet var kjøpt hos meg eller ikke. Selvfølgelig ville jeg ikke brukt flere timer på det om butikken hadde vært full av andre kunder, men jeg ville hjulpet i den tro at det ville betalt seg i form av omdømme og mersalg. I tillegg så brenner jeg for bransjene jeg er involvert i, slik at om en person kommer innom å spør om ditt og datt så hadde jeg satt pris på den faglige samtalen og skapt en god tone og snikinformert om mine egne tilbud og produkter.

Eks: En fyr har gått på en "knall tilbud" med speilrefleks og fiskeøye objektiv og kommer innom fordi han synes bildene blir rare og lurer på om jeg stille det inn, da er det en gyllen mulighet til å vise frem min egen kunnskap samt guide personen til riktig produkt. Kanskje han går ut av min butikk med varer for flere tusen kroner pluss at muligheten er stor for at neste kamera vil bli kjøpt hos meg.

Altså, om noen allerede har gått til en konkurrent å handlet så vil man jo prøve å kapre denne kunden for senere kjøp.

Din modell ville gjort deg han sure gjerrige fyren borte i gata der ingen går. Du skal ha en ganske eksklusiv butikk om du skal klare å få folk til å slutte å handle på nett bare for å få akkurat din service. Du er ikke en god og varig selger om du ikke klarer å skape tillit og gode relasjoner med kundene dine, selvfølgelig vil du kunne selge men det er kortvarig mener nå jeg hvertfall.

Det du sier det er jo at nettbutikkene skal slippe service aspektet. De skal nemlig utmanøvrere lokalbutikken på pris. Lokalbutikken, skal ta seg av service både for de som vil betale for dette, og snyltere. Ja jeg kaller de snyltere, fordi de vil ha i både pose og sekk. Handler du på nett velger du vekk det elementet som gjør at du kan få hjelp i nærmiljøet.

Velger du og gå til en nettbutikk og kjøpe noe til for eks 20000 for så og gå til den lokale butikken for elementær hjelp. Er du rett og slett patetisk. En snylter på lik linje med disse "piratene" som hater filmbransjens utdaterte måter og gjøre business på. Men se filmen skal de jo selvsagt.

Her i bygda er den lokale platebutikken så jævla snill. At når snyltere kommer med filmer kjøpt på nettet. Som de da har oppdaget at de har fra før.. Vil bytte hos han. Og snill som han er lar han de selvsagt det.... I stedet for å be de om og snakke med nettbutikken.. Som utkonkurerer han på pris og slipper og yte service fordi snylterene får fritt spillerom..
 
Eksempelet ditt om platebutikken er å dra service litt langt.
Men å kalle noen patetisk fordi de kommer å ber hjelp til noe er jo rettbog slett idiotisk.

Jeg vet om mange butikker her i byen som feks hjelper til med å fylle luft i sykkeldekk selv om ikke sykkelen er kjøpt der, mobil butikker som har gitt meg råd og tips om min telefon selv om den ikke er kjøpt der. Du tenker altfor mye på kroner og umiddelbar profitt og ikke merkevarebygging.

Jeg driver ett mobilverksted hvor jeg også har en liten blogg i nettbutikken min hvor jeg feks har brukt tid på å lage en film som viser hvordan du kan reparere telefonen selv, uansett hvem du har kjøpt deler fra. Akkurat det innlegget vet jeg med sikkerhet at har gitt meg flere reparasjoner.
Jeg får også telefoner hvor jeg hjelper folk som trenger råd feks om oppdateringer, ekstrautstyr osv han ene jeg hjalp har faktisk sendt meg 4 andre kunder.

En dag kom det en i nabolaget innom for å spørre hvorfor han hadde priblem med å spille inn hd video med kameraet sitt, jeg kunne gjort som deg og henvist han til konkurrenten min som solgte kameraet eller gjøre som jeg gjorde å sjekke minnekortet hans for så å selge han hele 5 32gb minnekort med høyere skrivehastighet.

Jeg sier ikke at nettbutikker skal slippe å drive service, men du har tankegangen til platebransjen og filmbransjen hvor du snur ryggen til potensielle kunder ved å avvise de.
Det er stor forskjell på å gi faglig hjelp med feks å stille inn kamera enn feks å utføre en garanti reparasjon på ett produkt du ikke har solgt.

Når du driver butikk så handler alt om omdømme og det å få kunder inn døra. Jeg mener at en butikk bør yte faglig service innenfor sin bransje. Selvsagt uten økonomisk tap.
Tar du en telefon til komplett å spør om innstillinger på kamera så får du nok garantert hjelp om de har noen med den kunnskapen tilgjengelig, går du inn på expert så får du hjelp til beste lydoppsett på surroundanlegget ditt selv om det ikke er kjøpt der. Legg merke til at jeg sa expert og ikke elkjøp, da jeg selv har fått hjelp hos expert.
Får du flere kunder innom daglig som kommer for support og du ikke får solgt de noe er det noe galt med selgeren eller butikken din.

Stikkordene er merkevarebygging, omdømme, mersalg og faglig service.
 

Britta

stoffdronning
@Highroller: Jeg synes det er grenser hva enestående butikkeier kan yte i service.
F.eks. i min bransje: selger jeg symaskiner er jeg forpliktet til gratis opplæring (leverandør-krav). Kommer en person med samme merke kjøpt på nett med et spørsmål om en instilling kan jeg sikkert være behjelpelig. Men merker jeg med en gang at det er større behov kan jeg bare henvise til opplæringskurs mot betaling.

Kjøper du garn i en garnbutikk er den ikke billig - fordi i prisen er innbakt service og mønsterdesign (fra en eller annen idiotisk tradisjon koster strikkemønster lite eller ingenting, forstår den som vil). Går du til Nille og kjøper billig garn og mønster har jeg ikke mulighet å hjelpe deg, jeg kjenner ikke til de sine mønster. Det blir som å gå til Apple for å ha PC-hjelp.

Service ja, men ikke til enhver pris.
 
Det er jo klart at det finnes grenser, men eksemplene jeg bruker er jo fort gjort. Om det dreier seg om hjelp som må researches, settes av tid til eller kommer i veien for driften av din butikk/betalende kunder så er det klart at man skal ha noe igjen for det. Og det er klart at som i eksemplene brukt ovenfor i en foto butikk så vil det være naturlig å henvise til ett betalt kurs om det dreier seg om omfattende opplæring i bruk av kamera.

i eksempelet med platebutikken ville jeg også henvist til nettbutikken hvor filmen ble kjøpt.
Og jeg er enig i eksempelet ditt om henvising til kurs om det blir tidkrevende og omfattende.
 
Problemet i dag er at alle skal selge alt. Coop extra selger fjernsyns apparater, alle selger duppeditter osv osv osv.
Men det er gjerne nisjebutikkene som får spørsmålene om hvordan ting funker.

Det er kjekt og se at du selger 5 stk minnekort, men det hjelper deg ikke om du har 10 kamera på lager.. Man skal selvsagt se an mulighetene for mersalg. Den lokale butikken overlever ikke på at folk handler det de har glemt. Enten det er rett type minnekort eller melk og brød.
En annen ting er at handler man på nettet, sender man pengene ut av bygda. Den lokale butikken betaler skatt osv til kommunen. Det som flere og flere kommer til og oppleve er at den dagen de trenger noe. Der og da, er det forsent. Da har butikken lagt inn årene.

En annen ting er at alt dette billige rælet skaper jævlig mye søppel. Fordi folk ikke gidder og bruke rettighetene sine..
Kamerat av meg kjøpte 10 stk sd kort fra en kjent nettside i Hong Kong... Ikke et jævla kort virket skikkelig. Men det var jo så jævla billig så han kasta kortene og bestilte 10 nye.. I stedet for å klage på varen....
 

Msites Ltd

Livsnyter
Daniel Mossefinn - nå drar du dette meget langt ut, men du har selvfølgelig noen gode poenger innimellom.

Jeg har imidlertid problemer med å se hvor du vil hen. Mener du handel skal være svart/hvitt? Man skal kun forholde seg til der man kjøpte varen?

Poenget i dag må jo være å tilpasse seg markedet!?! Ingen kan stoppe utviklingen når det gjelder handel på nett. Og, jeg tror dette vil kunne skape mange nye arbeidsplasser i bygdene.
Support og kundeservice trenger ikke nødvendigvis å sitte i byen eller på samme sted som hovedkontoret er. Man kan selvfølgelig risikere at noen selskaper flagger ut denne delen til et annet land, men da må jo staten på plass og tilpasse seg så det blir mulig å drive fornuftig fra Norge. Men, den diskusjonen skal vi la ligge da det ligger mye politikk i den.

Jeg tror at mange butikker vil se at de kan konkurrere på andre områder enn pris og dermed kapre kunder på den måten, eller for den saks skyld holde på dem. På mange varer er det heller ikke så stor forskjell i pris når man handler på nett og i butikk.

Hvis man skal avvise kunder som har handlet varer andre steder så står man igjen null kunder. For hvor skal du legge listen? Selv om jeg har handlet der kan jeg jo fort ha et spørsmål relatert til et annet problem enn det som omhandler det spesifikke produktet jeg kjøpte der. Skal jeg da bli avvist fordi det ikke handler om det spesifikke produktet jeg handlet der ???
 
En lokal butikk vil aldri kunne konkurere på pris på det meste. Og i dag er folk opptatt av akkurat pris. Og derfor mener jeg at satt på spissen, så skal det være ganske så svart hvitt. Fordi som sagt før. Velger du og spare en tusenlapp på og handle på nettet. Må du også ta konsekvensen av det om ting ikke går etter planen.
 

Msites Ltd

Livsnyter
En lokal butikk vil aldri kunne konkurere på pris på det meste. Og i dag er folk opptatt av akkurat pris. Og derfor mener jeg at satt på spissen, så skal det være ganske så svart hvitt. Fordi som sagt før. Velger du og spare en tusenlapp på og handle på nettet. Må du også ta konsekvensen av det om ting ikke går etter planen.

Du forutsetter jo at lokalbutikken og nettbutikken er identiske, noe som ALDRI vil skje. Så ditt utgangspunkt for din påstand kommer jo skjevt ut fra starten.

Videre har jeg ikke samme syn som deg. Som de fleste andre så tenker jeg nysalg og mersalg når jeg får kontakt med en kunde. Jeg ville være hoppende glad for hver kunde som kontakter meg som jeg ikke har brukt en krone på å få tak i. De er bonuskunder!

Du er vel kanskje av den typen som mener at man skal levere tomflaskene tilbake til samme butikk man har kjøpt dem......
 
Topp