"Norske" priser?

picxx

Well-Known Member
Holder for tiden på å sette opp en side hvor jeg kommer til å tilby tjenester som å sette opp en enkel blogg (gratis, om man tar hosting via oss), etablering i kataloger, oppsett av feederblogg med artikler, utvikling og monotizing av nettsiden m.m.

Prisene jeg ligger på kan oppfattes latterlige for de aller fleste som driver innen samme segment i norge.
Siden jeg setter opp vil i hovedsak rette seg mot nordmenn.

Burde jeg øke prisene, for å bli mere seriøs innen markedet?

Takk for svar :)
 

kongen

kongemedlem
Burde jeg øke prisene, for å bli mere seriøs innen markedet?

Ja, du burde øke prisene. Hvis noen tilbydde deg en Lamborghini til halve prisen av hva som er normalt så ville du øyeblikkelig tenke "Hva er galt med denne bilen?" "Hva gjør akkurat denne Lamborginien mindre verd enn alle de andre Lamborginiene?" "Det må være noe ordentlig galt med denne bilen ettersom den er så billig, det er best jeg holder meg unna". Og du vil ikke at slike tanker skal poppe opp i hodet til dine potensielle kunder...
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg skal for en gangs skyld gi deg et seriøst svar, picxx.

For det første, så må du fortelle oss hva slags produkter/tjenester du skal selge (hvor mye arbeid det innbærer å levere) og til hvilken pris.

Siden du sier prisene er latterlige i sammenligning med konkurrenter, så er det bare du grunner som kan forsvare det:

1. Du har andre tjenester/produkter i bakhånd du ønsker å tjene på (f.eks blogg.no lar deg blogge gratis, men så starter de opp blogcamp, custom blogg-designs, bloggmanager, salg av display-reklame og blogg-tskjorter som de tjener penger på).

2. Du kan tillate deg å jobbe til en latterlig lav timespris (som er resultatet om du ikke enten direkte eller indirekte kan tjene normalt på prosjektet ditt).

Jeg mener man som et minimum bør prise seg slik at man kan tjene en normal lønn - hvis ikke er prosjektet mer en hobby en virksomhet. Ulempene med å ikke gjøre dette er simple:

- Økt sjanse for at du går lei i lengden (som f.eks når du vil ha pålegg på brødskiva).
- Økt risiko (Lav pengestrøm)
- Mer sårbar for endringer (f.eks økning i hosting-utgifter)
- Lavere sjanse for salg (.. den dagen du da går lei grunnet dårlig økonomi, så blir prosjektet bortkastet)
 

picxx

Well-Known Member
Ja, du burde øke prisene. Hvis noen tilbydde deg en Lamborghini til halve prisen av hva som er normalt så ville du øyeblikkelig tenke "Hva er galt med denne bilen?" "Hva gjør akkurat denne Lamborginien mindre verd enn alle de andre Lamborginiene?" "Det må være noe ordentlig galt med denne bilen ettersom den er så billig, det er best jeg holder meg unna". Og du vil ikke at slike tanker skal poppe opp i hodet til dine potensielle kunder...

Godt svar der Harald :)
Så det jeg bør gjøre er i bunn og grunn å geo-show siden basert på hvilket land surferen kommer fra. Jeg har, og vil få en del kunder lokalisert andre steder enn i norge, hhv. thailand, og disse har jo litt oversikt over prisene her, mens de som surfer inn fra norge vil forvente norske priser.

Kanskje best å bare lage to sider og redirecte basert på geo-IP?
 

picxx

Well-Known Member
Siden du sier prisene er latterlige i sammenligning med konkurrenter, så er det bare du grunner som kan forsvare det:

1. Du har andre tjenester/produkter i bakhånd du ønsker å tjene på (f.eks blogg.no lar deg blogge gratis, men så starter de opp blogcamp, custom blogg-designs, bloggmanager, salg av display-reklame og blogg-tskjorter som de tjener penger på).

2. Du kan tillate deg å jobbe til en latterlig lav timespris (som er resultatet om du ikke enten direkte eller indirekte kan tjene normalt på prosjektet ditt).

Jeg mener man som et minimum bør prise seg slik at man kan tjene en normal lønn - hvis ikke er prosjektet mer en hobby en virksomhet. Ulempene med å ikke gjøre dette er simple:

- Økt sjanse for at du går lei i lengden (som f.eks når du vil ha pålegg på brødskiva).
- Økt risiko (Lav pengestrøm)
- Mer sårbar for endringer (f.eks økning i hosting-utgifter)
- Lavere sjanse for salg (.. den dagen du da går lei grunnet dårlig økonomi, så blir prosjektet bortkastet)

Takk for et seriøst svar Kenneth!

I mitt tilfelle er det nok #2 som gjelder.
Man kan sammenligne THB med norske kroner i respektive land, og hva man får for dem, men man får fremdeles 5 baht for ei krone.

Har også lest om incidents hvor firma måtte fremlegge både årsresultat og info fra brg for å bli tatt seriøst (på ditt eget forum), så akkurat derfor luere r jeg på om man nærmest setter likhetstegn mellom pris og kvalitet på tjenester og oppdrag i norge?
Jeg vet at jeg ville spekulert dypt og lenge på om det var reeelt om jeg fikk en elektriker til 20 kroner i timen.... så det samme gjelder vel i stor grad også her?
 

kongen

kongemedlem
Godt svar der Harald :)
Så det jeg bør gjøre er i bunn og grunn å geo-show siden basert på hvilket land surferen kommer fra. Jeg har, og vil få en del kunder lokalisert andre steder enn i norge, hhv. thailand, og disse har jo litt oversikt over prisene her, mens de som surfer inn fra norge vil forvente norske priser.

Kanskje best å bare lage to sider og redirecte basert på geo-IP?

Du kan geo-target basert på IP, men hvis en nordmann som har betalt "norsk" pris havner tilfeldigvis på siden med "thailandsk" pris og ser samme selskap tilbyr samme produkt/tjeneste billigere enn det han betalte så kan han føle seg "snytt".

Jeg tror jeg ville hatt 2 forskjellige domener; et som markedsføres mot Norge, og et som markedsføres mot Thailand. Slik kan du i værtfall eliminere bort en faktor til potensiell sutring.
 

picxx

Well-Known Member
Du kan geo-target basert på IP, men hvis en nordmann som har betalt "norsk" pris havner tilfeldigvis på siden med "thailandsk" pris og ser samme selskap tilbyr samme produkt/tjeneste billigere enn det han betalte så kan han føle seg "snytt".

Jeg tror jeg ville hatt 2 forskjellige domener; et som markedsføres mot Norge, og et som markedsføres mot Thailand. Slik kan du i værtfall eliminere bort en faktor til potensiell sutring.

Bra tips det kongen.

60.- i året for å ekskludere all sutringen er ikke en upris :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Har også lest om incidents hvor firma måtte fremlegge både årsresultat og info fra brg for å bli tatt seriøst (på ditt eget forum), så akkurat derfor luere r jeg på om man nærmest setter likhetstegn mellom pris og kvalitet på tjenester og oppdrag i norge?
Jeg vet at jeg ville spekulert dypt og lenge på om det var reeelt om jeg fikk en elektriker til 20 kroner i timen.... så det samme gjelder vel i stor grad også her?

Det kommer an på hvilket segment du henvender deg til. Hvis du snakker til folk som har litt peiling så vil de nok ta deg som useriøs, men dersom kundene dine er i "One.com"-segmentet vil - slik jeg kjenner kundegruppen - ikke pris linkes opp mot kvalitet. Heller tvert imot. For mange av disse er jo "Elektriken til 20/pr time MINST LIKE BRA som han til 2000 pr/time".

Se på dagligvarehandelen som et eksempel. Det er kun pris som gjelder, og Nordmenn er faktisk så tjukke i huet at de tror at lav pris = også god kvalitet. Rema1000 har lave priser på enkelte matvarer men en skrekkelig kvalitet på både ferskvarer og service, mens SPAR i større grad går for god ferskvare og høy kompetanse på de ansatte. Likevel vil de "fleste" synes Rema leverer "et MINST LIKE BRA" produkt som SPAR.

Etter min oppfatning vil du konkurrere, hvis pris er faktoren, med One.com og Surftown og Web10 og de gutta der, og du vil - gitt at du ikke driter deg ut - kunne gjøre et innhugg i markedet hvis du ligger lavere enn dem i pris.
 

picxx

Well-Known Member
Etter min oppfatning vil du konkurrere, hvis pris er faktoren, med One.com og Surftown og Web10 og de gutta der, og du vil - gitt at du ikke driter deg ut - kunne gjøre et innhugg i markedet hvis du ligger lavere enn dem i pris.


Kommer nok sikkert til å drite meg ut, som de aller fleste leverandører, men din post var en av flere som mange som overbeiste meg om å kjøre en (mye) høyere pris til norske kunder for i det hele tatt å bli akseptert som en tilbyder.

Synd det skal være slik, men fact is fact ! :D
 

kongen

kongemedlem
dersom kundene dine er i "One.com"-segmentet vil - slik jeg kjenner kundegruppen - ikke pris linkes opp mot kvalitet. Heller tvert imot. For mange av disse er jo "Elektriken til 20/pr time MINST LIKE BRA som han til 2000 pr/time".

Problemet med å henvende seg til denne kundegruppen (som man gjør ved å prise seg lavt) er at de FORVENTER å få samme produkt/tjeneste som det som koster langt mer. Denne kundegruppen er de som klager på at Lada'en ikke går like fort som Lamborgini'en, begge har jo fire hjul og de har jo tross alt betalt for den...

Det er derfor bedre å tilby noe unikt til normal pris (og tiltrekke seg en "smartere" kundegruppe) fremfor å dumpe prisen hver gang konkurrenten dumper prisen for å tjene penger på "søppel"-kunder
 

Travellingman

Nettgrunder
Rema1000 har lave priser på enkelte matvarer men en skrekkelig kvalitet på både ferskvarer og service, mens SPAR i større grad går for god ferskvare og høy kompetanse på de ansatte. Likevel vil de "fleste" synes Rema leverer "et MINST LIKE BRA" produkt som SPAR.

Rema 1000 leverer forøvrig verdens beste ris i 5 kg sekker fra smilets land ;)
 

Nutz

Med lem
Være bevisst på hva man kjøper er nøkkelen, prioritere hva man virkelig trenger, er det nødvendig at potetene man skal spise i morgen skal holde i 8 uker ekstra?
Er du villig til å betale for noe du ikke trenger?
Er potetene til den overprisede gourmetsjappa så mye bedre at det er verd å betale ekstra for?
Hvis det gir deg en spesiell god nytelse når du betaler overpris for noe, så er det ikke smaken som er tingen. Da er det selvfølgelig det overfladiske imaget ditt som skal pleies.
-Mange "delikatesser" folk ikke ville hatt i munnen sin dersom det var billig. Bare det at det er dyrt gjør at man mer enn gjerne inviterer seg i det eksklusive selskapet, hindrer seg selv i å benytte seg av "spytt-ut-refleksen", -som Russisk kaviar egentlig trigger. :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Beklager - folk begynte å snakke om mat og ...
Litt off-topic altså...

Sånne tanker har jeg også hver gang jeg kjøper colabrus fra Grans (4 kr / literen). Sukkerbrus er sukkerbrus og det er ingen tvil at det er forskjell på cola og cola. Men forskjell på kvaliteten er hva??
Jeg kjøper mye på Rema, men de er ikke alltid billigst engang. Handler mer på innvandrerbutikker (som har gode oliven, billige og bra krydder etc), og ja: hos meg må potetene holde i 8 uker - haha. Så tar jeg noen ganger turen inom Spar-butikken fordi de kjører tilbud på dato-varer. Alt har jeg funnet på helt selv men det er som tatt fra kjerrigknark :)

Ellers (fornuftig (?) tilføyelse) så må jeg gjøre noe med prisen for en del produkter fordi vi er for billige. Har ligget stille på et av områdene og det er ikke bra.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Være bevisst på hva man kjøper er nøkkelen, prioritere hva man virkelig trenger, er det nødvendig at potetene man skal spise i morgen skal holde i 8 uker ekstra?
Er du villig til å betale for noe du ikke trenger?
Er potetene til den overprisede gourmetsjappa så mye bedre at det er verd å betale ekstra for?
Hvis det gir deg en spesiell god nytelse når du betaler overpris for noe, så er det ikke smaken som er tingen. Da er det selvfølgelig det overfladiske imaget ditt som skal pleies.
-Mange "delikatesser" folk ikke ville hatt i munnen sin dersom det var billig. Bare det at det er dyrt gjør at man mer enn gjerne inviterer seg i det eksklusive selskapet, hindrer seg selv i å benytte seg av "spytt-ut-refleksen", -som Russisk kaviar egentlig trigger. :)

Dette er et glimrende eksempel som støtter opp om på min påstand om at Rema har fordummet det norske folk med sitt ensidige fokus på pris. Enhver som har et helgekurs i markedsføring vet at bedrifter konkurrerer på mange ulike områder; service, kvalitet, produksjon, distribusjon. Og pris. At Rema, eller picxx, velger å konkurrere på pris er selvfølgelig helt OK, men Rema har en på forunderlig måte klart å få det til å virke som om deres produkter er like gode som de du finner i den "overprisede gourmetsjappa". Og det er selvfølgelig galt. Rema leverer hyllevare, det gjør ikke spesialforretninger.

Innen hosting er det en utpreget holdning, også her på WF, om at billig ikke nødvendigvis er dårligere enn det som er dyrt. Klart man kan finne eksempler på at billigleverandører leverer bedre produkter enn dyrere leverandører, men jevnt over er det slik at du får det du betaler for. Derfor vil du dele server med 3000 andre hvis du velger One.com og kun 1000 hvis du velger en dyrere leverandør.

Det er vanskelig å råde Picxx til hva han burde gjøre, for han må selv bestemme hvilket produkt han skal tilby, og til hvem. Det er DETTE som avgjør prisen, og ikke nødvendigvis hva folk i Norge er vante med.
 
Topp