Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ny personlig foto-nettside, ønsker tilbakemeldinger på det meste

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har hatt stor interesse for foto i noen år nå, men sjeldent gjort noe mer ut av det enn å ta bilder av venner/kjente i forskjellige sammenhenger. Grunnen har i hovedsak vært mange andre jern i ilden, men nå vil jeg ta det et skritt videre og har laget en nettside og en Facebook-side for å selge mine tjenester.

Hverken nettsiden eller Facebook-siden er på noen som helst måte full av bilder ennå, men det kommer. Dere ser uansett nok til å kunne komme med tilbakemeldinger.

Jeg er i utgangspunktet klar for ris/ros på det meste. Som f.eks logo, "ryddighet" på nettsiden, bruken av "call to action" på Facebook-siden, tekstene på nettsiden osv osv...

Nettsiden finner dere på Frogner Foto - Fotograf Porsgrunn Skien Grenland og Facebook-siden ligger her: Frogner Foto | Facebook
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Først - logoen her er jo veldig mye bedre enn frogner media-logoen din :) Enkel og grei, klar og tydelig, ikke noe tull og dilldall.

Og joda, det er et fint theme du har kjøpt...

Så - facebooksiden... joda, det er en fin pil for å få folk til å se "like"-knappen, men jeg vil vel egentlig tro at det vil være smartere å vise folk litt bilder på forsiden, så de faktisk forstår hva siden handler om. Nå var det omtrent så jeg trodde jeg hadde gått inn på feil side. Hva med f.ex. et enkelt 3x3 eller 4x4-grid, med logoen i midten eller så, en pil til "like"-knappen over, og så thumbs fra de nyeste bildene på resten av plassene? Dette kunne du generere automatisk fra wp-sida di, så det blir oppdatert automatisk.
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Torstein: Jeg syntes nesten jeg fikk litt skryt fra deg ang logoen. DET skjer jo ikke hver dag. ;)

Ang pilen på FB-siden; jeg tror at mange fler vil "like" siden når de ser denne kontra å kun havne på veggen, fordi de tror at de må det for å komme videre. Selvfølgelig kunne jeg lagt inn logo og noen bilder, men logoen er veldig synlig oppe til venstre og der det står "Om", står det en beskrivelse om hva jeg gjør, samtidig som det står "Frogner Foto" rett til venstre for "Liker".

Tonny: Takk for det. Var artig å være med på et lesbisk bryllup, det er jo ikke hver dag man får muligheten til. :)

Jeg syntes selv ikke at det er unødig mye luft i designet, men smaken er som baken.

Når det gjelder bildene, tar jeg gjerne også i mot ris/ros her. Jeg vet ikke hvilke bilder du sikter til, men jeg har ikke som mål at ansiktene skal være helt likt belyst overalt, det gjør at ansiktet ser flatt og kjedelig ut.

En veldig kjent teknikk er jo Rembrandt-lyssetting som fungerer ved at én lyskilde belyser ca halvparten av ansiktet. Evt kan man ha en reflektor på andre siden eller et lys som er en del svakere for å lette opp skygger om man vil. Hele poenget er at det skal være én del av ansiktet som er lyst og ett som er i skyggen for å skape kontur og form.

Det ser f.eks slik ut: http://upload.wikimedia.org/wikiped...an_painting_by_William-Adolphe_Bouguereau.jpg

Tom: Det som gjør footeren såpass høy er mye pga Facebook-widget`en som ligger der. Jeg vil nødig ofre den, da litt av poenget med nettsiden er å få folk til å like den via bl.a den footeren og "liker" under postene.

Takk for alle tilbakemeldinene. :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ikke "nesten" Dag ;) Rett og slett fordi den er et godt eksempel på "hvordan gjøre det enkelt", drite i alt unødvendig dilldall, osv :)

Ang. FB-siden: Ja og nei. Å ha en tilpasset forside i stedet for bare veggen er helt klart viktig. Derimot - å bare ha den pila der... nei, det tror jeg ikke er noen god taktikk. Du trenger jo ikke engang å gjøre bildene klikkbare (men jeg tror nok det ville være smart å linke disse til det samme innholdet på nettsida di, eller kanskje på facebook). Sånn som det er nå ser rett og slett sida totalt uinteressant ut når man kommer dit, og det er definitivt ikke noen publikumsmagnet. Ja, det er sikkert noen som vil bli "lurt" til å "like" siden, men du vil nok få fler ved å vise dem ting de liker, samtidig, da vil de tross alt "like" den fordi de faktisk liker den, ikke fordi de tror de må.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har ikke tenkt til å "lure" folk til å like siden, men jeg tror mange vanligvis går inn på en side, kikker litt rundt og siden de kan se alt uten å gjøre noe, går de derfra uten å like. Ved å bruke pila, tror jeg mange tenker at "ja, jeg må kanskje klikke her før jeg får se noen bilder", selvom alt er tilgjengelig også uten å like.

Kanskje du kan gi meg noen hint om hvordan jeg kan få bilder fra WP og inn hit?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er egentlig ganske enkelt:

1: lag en egen mappe på serveren din, f.ex. "fb".
2: I denne legger du en index.php, med normalt innhold i <head> osv, og deretter mer eller mindre denne koden:
PHP:
<?php
define('WP_USE_THEMES', false);
require('../wp-load.php');
query_posts("en passende query her, avhenger av hvilken kategori du vil vise bilder fra, hvor mange, hvilken rekkefølge osv");?>

Her sier du altså til wordpress at du vil lage en side utenom det vanlige systemet med themes osv.

Deretter kjører du loopen på vanlig måte for å få ut det innholdet du vil ha, altså i dette tilfellet the_post_thumbnail('thumbnail'), enten kan du bruke de eksisterende thumbnailene, eller så kan du legge til en ekstra, tilpasset bildestørrelse i functions.php og bruke den.

Til slutt avslutter du sida på helt vanlig måte. Legg til passende css for å få alt til å se ut som du vil.

4: Lag en ny iframe-app på facebook, med den sida du akkurat lagde som canvas.

Det der var grovt forklart alt som trengs :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Noko slikt, f.ex:
frogner-foto-mockup.jpg


Om du vil gjøre bildene klikkbare eller ikke er jo helt opp til deg, men hadde den varianten din med å bare ha en pil til "like"-knappen, uten noe som helst mer innhold på forsiden funka bra, så tror jeg nok flere ville ha brukt den ;)

Ellers går det jo også an å gjøre innholdet "halvveis" synlig, "bak" pila for alle som enda ikke "liker" sida (og "helt" synlig, uten pila, for de som "liker" den), så man antyder at "klikk like, så får du se alt", men jeg er litt skeptisk til hvor bra det funker for denne typen sider. Tror det er bedre for f.ex. konkurransesider og liknende, der folk har et større incentiv for å like sida.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Det så veldig bra ut du. Lyst på jobb? ;)

Klarte ikke heeelt å se det for meg, men det så veldig bra ut!

Istedet for å linke bildene til bildene på nettsiden, kunne man kanskje linket bildene til en post. Slik at man kommer til posten bildene hører til i.
 
Sist redigert:
Topp