Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Oppgradering av stasjonær Jobb-PC

allegretto

Medlem
Hei,
jeg benytter min PC hovedsaklig til jobb (websideutvikling/programmering) og bildebehandling (photoshop).

Det er snart 4 år siden jeg kjøpte og bygde min forrige PC (se nedenfor), og jeg tenker at det nå er på tide med en liten oppgradering.
Kan noen komme med et tips eller to til hvordan jeg kan oppgradere min PC? Hvilke komponenter jeg bør kjøpe? Kan jeg feks beholde hovedkortet mitt? Totalt ønsker jeg ikke å punge ut mer enn totalt 5.000 for en oppgradering.. men det skulle vel holde bra?

Min nåværende PC:

Grafikkkort:
ASUS RADEON HD4650 512MB


Minne:
CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL8 (2X2GB)

Tower:
COOLER MASTER MIDITOWER 690 II ADVANCED ATX BLACK


Hovedkort:
ASUS P7P55D LE P55 S-1156 ATX

CPU:
INTEL CORE I5 760 2.80GHZ 8MB S-1156


SDD:
Corsair SSD Nova Series 2,5" 128GB
 

zapotek

Medlem
Du skriver: "jeg benytter min PC hovedsaklig til jobb (websideutvikling/programmering) og bildebehandling (photoshop)."

Mener du at pcen din er treg til dette bruket med disse specsene? Det tviler jeg på.

Kan jo alltids slenge inn 4GB mer ram. Ellers så ser jeg ingen grunn til å bytte noe som helst til ditt bruk.
 

allegretto

Medlem
Ok, ja den fungerer forsåvidt bra. Men tenkte at siden det er fire år siden jeg kjøpte komponentene så var det på tide å oppgradere noen av komponentene.. feks cpu? minne?

Kanskje den heller er blitt litt treg pga for mange programmer og diverse som kjører i bakgrunnen..

Jeg bruker den til behandling av endel tunge RAW-filer .. ellers er det for det meste enkel kontorjobb.

Takk for kjapp tilbakemelding
 

kek91

Webutvikler
De komponentene er jo veldig bra, tror ikke jeg hadde tatt bryet med å oppgradere enda, foruten muligens litt RAM. Koster jo ingenting og tar bare et par minutter å montere. Bare sørg for at du har 64bit OS når du installerer mer enn 4GB RAM, ellers får du ikke brukt de :p

Hvis PC'n er treig finnes det mange metoder for å renske opp litt, blant annet Ccleaner og disk fragmentering.
Et annet tips kan være å gå inn på msconfig (Start meny -> Run -> "msconfig") og sjekk at du ikke har unødvendig mange programmer under Startup.
Til slutt vil jeg også anbefale å slette gamle programmer som du ikke bruker, og så bruke Ccleaner etterpå for å renske opp i windows registeret.
 

typisk

Utvikler
Oppsettet du har nå er jo ganske greit, jeg ville beholdt det. Du har SSD og grei nok RAM. Du burde gå gjennom slike tweaks windows 7 ssd tweaks - Google-søk og installere 64-bits programvare om du ikke har det allerede.I tillegg, har du antivirus kan du fjerne dette og kun kjøre Security Essentials. Dog er dette nesten avhengig at du har en god nettleser med sandboxfunksjonalitet (Chrome) og nettvett.

Ellers kan det være lurt å kjøpe en til harddisk (ikke-ssd), så lagrer du tempfiler, mine dokumenter, nedlastinger, torrents, filmer o.l. på den.
 

allegretto

Medlem
Jeg får for å kjøpe en ekstra SSD-disk. Hvilken vil du anbefale til mitt hovedkort?
ASUS P7P55D LE P55 S-1156 ATX | Dustin.no
Hovedkortet har 6 stk. SATA 3 Gbit/s

Oppsettet du har nå er jo ganske greit, jeg ville beholdt det. Du har SSD og grei nok RAM. Du burde gå gjennom slike tweaks windows 7 ssd tweaks - Google-søk og installere 64-bits programvare om du ikke har det allerede.I tillegg, har du antivirus kan du fjerne dette og kun kjøre Security Essentials. Dog er dette nesten avhengig at du har en god nettleser med sandboxfunksjonalitet (Chrome) og nettvett.

Ellers kan det være lurt å kjøpe en til harddisk (ikke-ssd), så lagrer du tempfiler, mine dokumenter, nedlastinger, torrents, filmer o.l. på den.
 

Beergear.no

Medlem
Et par forslag. Ser at du bare har ssd disk. Winxx bruker swap fil.
Noe som sliter veldig på ssd disken.
Ville satt inn totalt 8 gb eller mer med ram.
Da kan du slå av swap filen. (noen prog kan kreve swap fil, men det er ikke så mange, og det er fort gjort å slå den av/på)
Alternativt en snurredisk og legge swapfilen og andre ting som aksesseres ofte på den.

Bortsett fra det ser det greit ut....
 

typisk

Utvikler
Det er såvidt 8gb RAM er brukbart til noe, så 16gb er vel overkill. Men siden det er så billig er det vel bare å kjøre på. Flaskehalsen i systemet er først og fremst harddisken, så rammen. Jeg ville kjøpt en SSD (64gb) med 500+/500+ MB\s read\write, hvor du installerer windows og programmene. Så bruker du den andre disken til annet.
 

allegretto

Medlem
Men får jeg utnyttet 500+/500+ MB/s read/writer med nitt nåværende hovedkort? Eller må jeg da også kjøpe nytt hovedkort? Hovedkortet har kun SATA 3 Gbit/s kanaler, mot 6 gbit/s på de nyeste..?


Det er såvidt 8gb RAM er brukbart til noe, så 16gb er vel overkill. Men siden det er så billig er det vel bare å kjøre på. Flaskehalsen i systemet er først og fremst harddisken, så rammen. Jeg ville kjøpt en SSD (64gb) med 500+/500+ MB\s read\write, hvor du installerer windows og programmene. Så bruker du den andre disken til annet.
 
Topp