Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Opphavsrett på bloggdesign?

peterandrej

pensjonert moderator
En situasjon har brygget seg opp merker jeg, der mitt bloggdesign er blitt en del av en "krangel" mellom to parter. Så da ble jeg selv ganske usikker på dette med opphavsrett og rettigheter i forhold til design. Så da lurer jeg på om noen på WF kjenner disse reglene bedre enn meg. Jeg er jo ingen jurist :)

Her er saken:
Jeg lager et design på oppdrag for et firma. Firmaet bruker designet på en blogg for en av sine ansatte. Så slutter den ansatte, og krangelen om hvem som egentlig eier designet starter. Jeg mener at designet tilhører MEG, og at firmaet jeg lagde det på oppdrag for har fått en rett til å BRUKE designet fritt. Det er mitt åndsverk, men jeg har altså overført bruksretten til noen andre.

Det betyr at firmaet ikke kan bruke designet på annen måte enn det som var intensjonen i avtalen mellom oss. I denne saken var det at designet skulle brukes på en enkelt blogg - eller det var iallfall sånn jeg forstod det.

Så vidt jeg forstår kan derfor ikke firmaet bare videreselge designet - hverken i endret eller uendret versjon - uten å gi meg en kompensasjon for dette. Det minste firmaet burde gjøre er å orientere meg om den utvidede bruken av designet.

Så det er det jeg lurer på om jeg har forstått dette riktig. Jeg kom til å tenke på dette nå, og lurer fælt på hva som er rett og galt. Og nei, jeg har ikke tenkt til å saksøke noen eller fremme noe krav om betaling eller noe sånt - men jeg har lyst til å vite hva som er riktig i en sak der mitt åndsverk altså er blitt en del av en krangel. Det kan jo komme flere slike saker, for eksempel i forhold til videresalg av noen av mine premium wordpress themes - og da er det greit å vite på forhånd hva som er greia. Hvis jeg vet klart hva jeg har rett til, så kan jeg jo orientere kunden om dette slik at alle misforståelse kan ryddes av veien før man ender i en eller annen krangel.