Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Opphavsrett på bloggdesign?

Fredrik

Medlem
Slik jeg oppfatter det så har Peter solgt et design til bruk på et domene. Kjøper har vært bedrift. Så har bedift og en ansatt en krangel om eier (les: eier en bruksrett) av design. Eier av design må da være eier av domene og er Peter helt uvedkommende. Dette er en sak mellom bedrift og ansatt. Hvis ansatt har fått dette design av bedrift så skal det fordelsbeskattes. Bedrift mener dog at det er de som er eier av designet da det er de som opprinnelig har kjøpt varen / tjenesten. Javel, klarer uansett ikke å se at Peter har noe med det å gjøre.

MEN: Dersom Peter i denne prosess har installert et design på et bestemt domene og dersom bedrift ønsker å flytte designet til et annet sted, hva skjer da? Jeg har feks også design fra Peter på noen av mine blogger og kan jeg da fritt flytte designet til et nytt domene dersom det gamle domenet skal "legges ned"?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Slik jeg oppfatter det så har Peter solgt et design til bruk på et domene. Kjøper har vært bedrift. Så har bedift og en ansatt en krangel om eier (les: eier en bruksrett) av design. Eier av design må da være eier av domene og er Peter helt uvedkommende. Dette er en sak mellom bedrift og ansatt. Hvis ansatt har fått dette design av bedrift så skal det fordelsbeskattes. Bedrift mener dog at det er de som er eier av designet da det er de som opprinnelig har kjøpt varen / tjenesten. Javel, klarer uansett ikke å se at Peter har noe med det å gjøre.

Riktig det, hvis ikke bruken av produktet endrer seg, eller bruksrett overføres noen veier - så er dette ingenting jeg har med å gjøre.

MEN: Dersom Peter i denne prosess har installert et design på et bestemt domene og dersom bedrift ønsker å flytte designet til et annet sted, hva skjer da? Jeg har feks også design fra Peter på noen av mine blogger og kan jeg da fritt flytte designet til et nytt domene dersom det gamle domenet skal "legges ned"?

Når bruken av produktet endrer seg fra det opprinnelig avtalte - eksempelvis at produktet skal brukes andre steder eller flere steder enn avtalt, så må jeg kontaktes da jeg altså har laget det, og siden det er mitt åndsverk må jeg altså inn i bildet.

Det betyr jo ikke mer enn at jeg godkjenner utvidet bruk, eller får en eller annen godtgjørelse for å godkjenne dette.

Hvis endret bruk er av bagatellmessig art, som at du legger ned et side og starter opp en ny, så er det jo bare å sende en mail om dette for å gjøre meg oppmerksom på dette. Da er det ingen problemer, og noe ekstra vederlag blir det vel heller ikke snakk om.

Ekstra vederlag blir det kun i de tilfeller du går utover den bruk som var avtalt til å begynne med. Eks: jeg lager design til 5 blogger, og så velger du å bruke det på 50 blogger - da er det en utvidet bruk som nok vil medføre et ekstra vederlag til meg.

Det er iallfall slik jeg har forstått loven. Jeg er nok litt naiv på slikt, og er ikke vanskelig på slike ting, så viser du vanlig høflighet så er det aldri noen problemer. Da finner vi nok en løsning.

Tror dette bare handler om vanlig folkeskikk egentlig. Det er som å leie en leilighet til deg og samboeren. Da kan du ikke bare starte et asylmottak der over natten uten å si ifra til huseier liksom.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Helt tilfeldig det der, Bjorn. Hehe. Men, seriøst, det var denne saken som fikk meg til å tenke på dette faktisk. Så da ble jeg så usikker at jeg postet denne tråden. Og nå har vi vel kommet fram til en slags fasit. Jeg er iallfall blitt mye mer sikker på hva som gjelder.

Og nei, jeg har ikke noe usnakket med kenneth i denne saken. Vi har chattet litt på MSN om dette, og vi er enige med hverandre, så vi har ikke noe problemer hverken den ene eller andre veien så vidt meg bekjent. Kenneth var vel også litt usikker på dette så vidt jeg forstod over MSN, så jeg tror kanskje det var greit for Kenneth også å få brakt på det rene hva som gjelder av lover og regler på slike ting.

Denne kunnskapen kommer til nytte i framtidige avtaler.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hm, jaja... Vel, alt om PAs side av saken er vel ganske grundig avklart tidligere her, men derimot tror jeg nok også Kenneth har sitt relativt tørt i saken mellom han og hun berta, for jeg fant en litt annen versjon av saken her, der kenneths versjon kommer litt bedre fram

Det er imidlertid en liten ting der også kenneth - igjen litt avhengig av hva slags avtale dere har gjort selvsagt (og muntlig teller i praksis fint lite, skriftlig må til, mail er et minimum) :

Selv om du eier selve domenet og retten til å bruke designet, så eier berta rettighetene til skribleriene og bildene sine. Dere har jo helt klart avtalt at de skal publiseres på den sida, men i den avtalen inngikk vel også at dere skulle dele inntektene osv. Riktignok er det jo helt klart minst like mye hennes feil at den kontrakten ble brutt, men nå er den nå engang brutt, så tror jeg nesten du i det minste enten bør fjerne alt av annonser på den sida, eller fjerne alt av hennes materiale der, bare for å ha ditt helt på det tørre.

Kan jeg komme med et forslag? Lag en backup av alt hun har lagt inn, bilder og tekst, og send henne linken, så det er enkelt for henne å laste det ned, og kanskje du bør fortelle henne at det er veldig enkelt å legge inn alt på en ny wordpress-blogg for noen som har en bitteliten anelse om hva de gjør (så hun kan blunke litt til en eller annen geek på skolen som dermed garantert vil hjelpe henne). Si fra at du sletter det om f.ex. to uker, så hun må laste det ned før da hvis hun vil ha det. Så sletter du hele bloggen fra serveren så hun ikke kan klage på at du publiserer hennes tekster uten lov osv, og legger inn en helt enkel htmlside med link/evt redirecte til den nye bloggen hennes for å være grei, så slipper du kanskje at hun driver og slenger dritt om deg.
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Er det ikke bare bedre å bli ferdig med det hele enn å trekke dette ut? Og, å bruke slike betegnelser som du gjør her synes jeg du skal holde for god til.

Vis deg som den profesjonelle og ryddige i denne sammenhengen så vil du vinne på det i ettertid også! Uløste konflikter bringer ikke noe godt med seg....
 

peterandrej

pensjonert moderator
Nei, vi er vel ganske ferdig diskutert på denne saken tror jeg. Tror alle har fått svar på de spørsmålene som ble stilt. Så med mindre det kommer noen nye momenter i rettighetsdebatten, så kan vi godt bare stenge tråden.
 

Msites Ltd

Livsnyter
OK, litt tilbake til topic - for jeg har da en fremstilling som er ganske så vanlig. For hvis jeg vil at eksempelvis Peter skal lage noe for meg har jeg jo et eller annet bilde for meg hvordan dette skal være. Det vil si at jeg gir fra meg en liste med elementer som skal være med i designet, det vil jo da si at jeg har lagt føringer for hele designet.
Dette kan være ting som:
- fargevalg
- logoer
- bilder
- inndeling av designet

Hvordan mener dere at det stiller seg da?

Uansett er det vel ganske vanlig å frikjøpe hele designet!?!
 

peterandrej

pensjonert moderator
Tenker du på dette med farger, logoer, etc i forhold til åndsverk? Vel, uansett hvor mye føringer du legger så må jo jeg sette det sammen og lage det, så da blir saken akkurat den samme. Jeg eier åndsverkrettigheten til mitt eget verk, og du får bruksretten - eller hva vi nå engang avtaler.

Ser ikke at dette eksemplet skulle være forskjellig fra noe annet. Men, det er atomet som er eksperten på dette skjønner jeg - så han får svare?
 

Ole

Medlem
Nei, med veldig sterke føringer fra kunden er det ikke nødvendigvis et åndsverk lenger. Men det holder ikke å si at "jeg vil ha noe rosa", for så å tro at man slipper unna åndsverkloven.

Eksempel: Hvis jeg lager noe etter klare spesifikasjoner er det ikke lenger mitt åndsverk, da er det utført håndverksarbeide. Men i det jeg tilfører en jobb noe eget blir det mitt åndsverk.

Msites: Det er ikke vanlig i Norge å kjøpe ut rettighetene. Men det er en generell misforståelse blant kunder at de tror de eier rettighetene når de har betalt.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Ole du er inne på det jeg mener også......

Når det gjelder kjøp av rettighetene tror jeg vi bare skal la den ligge siden ingen av oss sannsynligvis kan legge frem tall på hva som er "vanlig". Vi får vel bare være enig om at det er forskjellige praksis rundt om ;)
 
Topp