Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Opprette firma i utlandet

Jeg tar opp igjen denne tråden. Er interessert i å starte et firma som skal selge telekommunikasjonstjenester over nett.

Har server og system i USA. Både praktisk og skattemessig lønnsomt å også ha firma der.
Kommer til å selge tjenestene min i Europa og Asia. Gjennom apps i android og appstore og via internett.

Noen som vet hvordan salgsskatt (MVA) fungerer i USA, dersom kundene er i utlandet?
Har også planer om å flytte dit. Fint om noen kunne gitt meg litt informasjon om hvordan det fungerer.

Delaware har ikke salgsskatt, så den er jo ganske grei. Problemet er som nevnt når man ønsker å skatte til Norge på inntektene i firma. Da vil skattemyndighetene si at du selger varer til bla nordmenn og vil derfor måtte betale skatt på omsetningen din? Eller tar jeg feil her?
 

LarsWenas

New Member
Hei,
Hvordan er det mht arbeidstillatelse i USA hvis man oppretter et firma der borte? Kan man flytte dit og jobbe derfra, eller kreves det noe mer? Er Norsk statsborger forøvrig. Driver mitt eget web firma her i Norge men mange av kundene er fra Statene så jeg driver og undersøker muligheten for flytting.

Noen som vet? :)


Dette lurer jeg også på !
 

Mikkel79

Medlem
Dette lurer jeg også på !

Det er nok neppe så enkelt at man kan opprette eget selskap for å få arbeidstillatelse.

Har en kompis som har jobbet for et USA firma i flere år, han driver nå å søker om Greencard via en advokat siden han har oppbrukt sin kvote på midlertidlige arbeidstillatelser.
Viktige var at han hadde arbeidserfaring de ikke fikk tak i USA (lett ihvertfall), samt tidligere referanser var det bare jobb for andre som gjaldt (han har egentlig drevet eget firma noen år også)
 
"Hva i all verden, har jeg skrevet dette her??" tenkte jeg før jeg kikket tre ganger til på nicket til trådstarter :)
 

hansson

Langveisfarende
Så lenge man er norsk statsborger vil det ikke være noen spesiell gevinst ved å drive firmaet i utlandet, da både aksjer og inntekt skal beskattes i Norge. Flytter man skattemessig fra Norge er derimot saken en helt annen. Men det tar som kjent flere år å få i orden, og flere av disse åra blir man ofte dobbelbeskattet og det tar lang tid å få pengene igjen fra det ene landet.
 

oma

New Member
Noen med erfaring med at du med norsk AS skal opprette selskap med annet amerikansk selskap. Jeg har 25% og de 75%. Du har dette med foreign branch tax (30% utbytteskatt), i tillegg til utbytteskatt i Norge på 28%. Sistnevnte vet jeg om unntak på.

Beklager om jeg kupper tråden, bare be meg starte ny i så fall. Takk!
 

sta

Medlem
Noen med erfaring med at du med norsk AS skal opprette selskap med annet amerikansk selskap. Jeg har 25% og de 75%. Du har dette med foreign branch tax (30% utbytteskatt), i tillegg til utbytteskatt i Norge på 28%. Sistnevnte vet jeg om unntak på.

Hvis du tror aktiviteten din i USA kommer til å få litt omfang bør du veldig raskt få assistanse fra en skatte-advokat i USA, det er mange fallgruver og det kan være svært mye penger å spare på å gjøre litt skatteplanlegging før du setter igang (taler av egen smertelige erfaringer her).

Forign Branch Profits Tax illegges bare amerikanske datterselskap av utenlandske selskaper. Har ditt norske AS bare 25% av aksjene i det amerikanske selskapet kan jeg ikke tenke meg at det amerikanske selskapet vil bli ansett som "forign branch". Husk også at denne forign branch tax bare gjelder for inntekt som ikke taes ut som aksjeutbytte eller reinvesteres i USA. Dvs. tar du ut penger i form av aksjeutbytte, påløper skatten ikke.

USA har ellers en veldig sympatisk holdning til dobbeltbeskatning av persoinlig inntekt. Avhengig av risiko i det dere skal holde på med, kan det derfor være en ide å sjekke hvordan du kommer ut skattemessig om du eier aksjene i det amerikanske selskapet privat, frem for gjennom ditt norske AS. Dette er naturligvis ikke alltid praktisk mulig, men går det kan det være en del penger å spare. Grovt sett får du alltid fradrag på din amerikanske skatt, tilsvarende skatten du har betalt av de samme pengene i utlandet. Dvs. om du betaler 28% utbytteskatt i Norge, så vil dette gå som fratrekk på den skatten du skal betale i USA.
 

LarsWenas

New Member
Javel, har kommet et stykke videre. Har pr. 20/3-09 etablert et Inc. i Delaware. To enkle skjema, hver på en A4-side, sendes eller faxes til Delaware Gov. Du får så et brev tilbake (venter på dette) som en bekreftelse på at foretaket er registrert. Det koster $90 hvis du orker å vente i seks uker. Ellers har de "tilfeldigvis" flere forbi-køen alternativ, så jeg valgte å bestikke dem med $50 ekstra for en 24-timers saksgang :rolleyes:.

Nå har det seg slik at Delaware er en av få stater i US som ikke har "sales tax". Hvis en i tillegg kun driver e-handel og ikke omsetter varer fra en fysisk lokasjon i Delaware, trengs ikke et "sales tax certificate/id, reseller permit", etc.

Det en må ha, bla. som et Inc. eller LLC, er et "EIN". Dette får du gratis gjennom IRS, og det fungerer bla. som et foretaksnummer. Det er dette nummeret en må forelegge seriøse dropship- eller wholesale suppliers (og sikkert i andre situasjoner ditt foretak kommer borti).

Ditt foretak må også ha en regnskapsfører med et fysisk kontor I Delaware. Dette koster + - $50 i året. De mottar all skatterelatert informasjon fra staten, som de sender videre til deg.

Du må også betale en årlig avgift til staten. Det meste av informasjonen en trenger tror jeg skal finnes her og [URL="http://www.irs.gov/businesses/index.html?navmenu=menu1"]her[/URL].

Jeg skal oppdatere videre når jeg har fått litt bedre oversikt.


Hvordan har dette gått? har du noen tips? skal gjøre det samme ganske snart!
 
"Hva i all verden, har jeg skrevet dette her??" tenkte jeg før jeg kikket tre ganger til på nicket til trådstarter :)
Ble litt satt ut da jeg leste dette, inntil jeg selv innså at hva du skrev ikke var skrevet av meg;).
Hvordan har dette gått? har du noen tips? skal gjøre det samme ganske snart!
Ja, det har gått noen år, men det har fungert supert. Vel...jeg tenker i forhold til å inngå avtaler med distributører/produsenter og andre forbindelser som krever at et firma er kontaktperson. Siden det har gått i minus, har jeg ikke satt meg så mye inn i skatt og alt det "tullet". Har sendt inn skjemaet to ganger, og har ikke hørt noe fra IRS, så...men er klar over at jeg må få en oversikt.
 

Lars Gundersen

New Member
Hei,

Er det noen her som fortsatt følger denne tråden? Jeg er i samme situasjon, med den forskjell at jeg bor fast i USA. Ønsker veldig gjerne å komme i kontakt med noen som har erfaring med dette. Jeg har et selskap i USA og befinner meg selv i landet. Driver utelukkende med salg mot Norge. Skal opprette et NUF med org nummer for å oppnå bankkonto i landet, og lurer på hvordan gevinsten beskattes. Jeg har ikke meldt utflytting fra Norge(enda).

Er det noen her med litt erfaring/kunnskap?
 

T SL

Active Member
Du er skattepliktig til Nore i 3 år etter du flytter ut. Selskap beskattes som selskap, og du beskattes som deg. Evt. utbytte skattes til Norge og USA, avhengig av skatteavtaler mm. Slike ting er et minefelt, så jeg anbefaler deg å få profesjonell hjelp.

Hvorfor har du ikke meldt utflytting?
 

Lars Gundersen

New Member
Slike ting er et minefelt, så jeg anbefaler deg å få profesjonell hjelp.
Hvorfor har du ikke meldt utflytting?

Takk for svar. Jeg har vært student i 5 år, og derfor vært medlem av folketrygd gjennom lånekassen. Nå som jeg skal begynne å jobbe, plikter jeg å melde utflytting. Jeg mener bestemt at dette er kredittavtalen mellom USA og Norge, hvor man får fratrekk for det man betaler i skatt til USA. Likeså vet jeg at mange har bodd flere år i usa uten å betale skatt til Norge. Jeg tror absolutt at det smarteste jeg kan gjøre er å spare opp penger til profesjonell jobb. Jeg vil verken ha problemer med skattevesenet eller Uncle Sam :) Takk igjen
 

hansson

Langveisfarende
Hvis det er skatteavtale mellom de to landene søker du om "ettårsregelen" på selvangivelsen, og legger ved utflyttingsvedtaket fra NAV/Folkeregisteret, samt skjemaet RF-1150 der du ber om å få nedsatt skatten i Norge på den delen av inntekta di som er opptjent i USA. Du trenger også en arbeidskontrakt som sier noe om hvor jobben din befinner seg eller hvordan forholdet mellom bostedet ditt og arbeidsstedet ditt er (du kan jo jobbe i Norge via nettet selv om du bor i USA). Denne laster du opp i Altinn sammen med resten.

Dette må du gjøre hvert år i 3-4 år før du er endelig ute. De som bor i land uten skatteavtale blir gjerne skattlagt dobbelt før de må søke om å få tilbakebetalt fra Norge etterpå.

Kontakt forøvrig @Nordino som er norsk og akkurat har studert, og driver firma i USA.

I løpet av året er det naturlig å tro at det amerikanske eierselskapet mottar en del av inntektene fra NUF-et i Norge som betaling for tjenester som f.eks. administrasjon, innkjøp, osv. osv. og på den måten er det mulig å redusere overskuddet i Norge betraktelig (på en lovlig måte, hvis pengeflyten er basert på reelle forhold). Så betaler NUF-et firmaskatten sin av det som er igjen som overskudd (27%). Resten av overskuddet kan så sendes ut av landet til morselskapet i USA, som utbytte. Hvis dette hadde vært i Norge ville utbyttet vært skattefritt, men jeg vet ikke hvordan det fungerer når utbyttet går til USA. Her er en uttalelse om utbytte som går til et LTD i UK: http://www.skatteetaten.no/no/Radgi...u/Kildeskatt-pa-utbytte-til-morselskap-i-UK-/ (skulle tro at firmaet ditt i USA vil være like reellt etablert som det i denne teksten, og dermed fritatt fra kildeskatt, bortsett fra hvis det er noen EU-regler som er spesielle her).

NUF-et kan også lønne nordmenn (og andre) i utlandet, og det er ikke arbeidsgiveravgift på lønn til personer som ikke er skattemessig bosatt i Norge. Dermed blir det kanskje like lønnsomt å ta ut lønn som utbytte.
 
Topp