Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Permisjon ved fødsel

Hei folkens,

har noen spørsmål om permisjon ved fødsel. Jeg forstår selfølgelig at NAV er rette innstans å ta dette med, men jeg har tidligere opplevd at de ikke er helt ærlige med dine rettigheter. Alt må foregå skriftlig med NAV, ellers blir det benektet. Her er litt bakgrunnsfakta:

Han: Arbeidstager i Oslo kommune, tjener 400.000,- i året
Hun: Ny i Norge, har ikke vært arbeidstager her tidligere. Har ENK og har budsjettert med 160.000,- i overskudd iår. ENK´er primært for å tjene litt penger ved siden av å oppdra 1 barn vi har. Snakker norsk og kan ta annet arbeid.

Vi ønsker å få et barn til om kanskje 1 år. Hvordan bør vi gå frem for å sikre oss gode vilkår rundt mamma/pappa-permisjon og penger i perioden? Kona kan ta fullt arbeid i butikk etter sommeren, da begynner minstemann på barnehagen. Hun vil vel tjene 300.000+ på en slik jobb.

Hva vil skje med at hun driver ENK? Kan vi få vanlig mamma/pappa-permisjon på 50 uker med pengene fra NAV SAMTIDIG som ENKet driftes og vi tjener penger på den? Eller er det slik at ettersom hun skal være hjemme og ikke i jobb at hun ikke får tjene noe i den perioden?

ENKet gir gode penger for svært lite arbeid, så vi ville egentlig ikke vært forut for denne ekstra inntekten. Kunne jeg i perioden hun har mammaperm opprette et ENK og ta over kontrakten hennes?

Jeg ønsker å høre med deres erfaringer før jeg kontakter NAV. Jeg ønsker på ingen måte å utnytte skattesystemet, jeg ønsker bare å få pappa-perm som alle andre. Jeg fikk ikke dette ved første barns fødsel ettersom to NAV saksbehandlere løy meg rett i trynet og sa at ettersom kona ikke hadde jobbet i Norge så hadde ikke jeg rett på det (etter 10 år som fast ansatt i bedrift).

Takker på forhånd :)
 
Det løste seg svært enkelt faktisk.

Det er i hovedsak 2 krav for å få innvilget permisjon ved fødsel, uavhengig om du har ENK, er ansatt i egen bedrift eller ansatt hos andre:

1. Vært i lønnet arbeid minst 6 av de siste 10 månedene.
2. Tjent minst en halv G i denne perioden (omtrent 41.000,-)

Ved skriftlig kontakt med Skatt Øst fikk jeg beskjed at det var ingen problem at ENK´et fremdeles hadde inntjening under permisjonstiden, såfremt det var partner som driftet det og ikke personen som faktisk skal skulle ha permisjon. I ENK så kan man fordele overskudd etter innsats til partner (Ektefellefordeling), slik at min kone overførte dette og vi deklarerte det korrekt. Jeg skatter selvfølgelig av denne inntekten.

Skatt Øst og NAV var faktisk veldig greie å ha med å gjøre. Dette er ikke første gangen de har vært borti slike saker, slik at svaret fra dem var ganske entydig.
 

Snoozler

New Member
Takk !!

Det var fint å høre. :)

Men det har vel egentlig ikke noe å si hvem som driver i praksis? Bare at "lønnen" ikke blir utbetalt til den som er i permisjon?
 
Topp