Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Posten øker prisene på brevpost.

n0stra

Medlem
HPF: har du vurdert at de du kjøpte av faktisk har subsidiert prisen på noe av varene du har kjøpt? UPS har selv utlevering her til lands men hvis man bor litt utenfor alfarvei eller at de har mye å gjøre kjøper de sikkert tjeneste fra Posten - og jeg kan garantere deg at de har mye bedre avtale enn meg og deg.

Små brevpostpakker fyller stort sett bare opp containere som posten må kjøre uansett - og posten norge går så det dundrer med enormt overskudd. Eneste problemet deres er at de er ekstremt lite konkurransedyktige da de ikke får si opp udugelige eller unødvendige ansatte pga reguleringer som kommer av at de er statseide.
 

HPF

Medlem
HPF: har du vurdert at de du kjøpte av faktisk har subsidiert prisen på noe av varene du har kjøpt?
Ja, jeg tenkte meg muligheten for at det kunne være slik, men varene det er snakk om er leverandørens egne produkter og ikke konkurransutsatt i den forstand at jeg kan kjøpe dem andre steder så jeg har problemer med å se at de skulle legge inn incentiver i form av å sponse frakten hit.

Små brevpostpakker fyller stort sett bare opp containere som posten må kjøre uansett -
Posten må ikke kjøre uansett, de kjører fordi det er post som skal distribueres og innsatsen i form av mennesker og materiell er skalert utifra behovet (volumet som skal distribueres). Samme med flycontainere med post, det er ikke gratis å sende fra Hong Kong eller USA til Norge fordi flyene går uansett (selv om Per Kleppe ville hevdet at det burde være gratis :).

De pakkene som jeg mottar fra Dealextreme og iHerb er såpass store at jeg får hentelapp og de må hentes på posthuset. Den slags er for posten arbeidskrevende og de tar seg godt betalt for innenlandske pakker...men altså ikke for pakker som kommer fra utlandet.

og posten norge går så det dundrer med enormt overskudd. Eneste problemet deres er at de er ekstremt lite konkurransedyktige da de ikke får si opp udugelige eller unødvendige ansatte pga reguleringer som kommer av at de er statseide.
At prisene skyldes at posten er belemret med uforholdsmessig mange udugelige og unødvendige ansatte tror jeg ikke noe på, årsaken er nok heller den geografiske fordelingen av befolkingen og generellt høyt kostandanivå. Utifra det aksepterer jeg at fraktprisene er høyere i Norge. Det jeg ikke aksepterer er at jeg indirekte skal sponse fraktprisene til utenlandske konkurrenter.

At staten/posten har både vilje og mulighet til å beskytte seg selv mot konkurranse så vi tidligere iår da Norge for første gang sa nei til et EU direktiv (post direktivet).
 

peterandrej

pensjonert moderator
At prisene skyldes at posten er belemret med uforholdsmessig mange udugelige og unødvendige ansatte tror jeg ikke noe på, årsaken er nok heller den geografiske fordelingen av befolkingen og generellt høyt kostandanivå.

Bingo! Siden vi skal ha postkontor i alle ulykkelige fjordhull opp gjennom kysten blir prisene høye. Det sier seg selv når man for eksempel "må" ha et postkontor på Skjånes med en befolkning på knappe 60 mennesker. Det går sikkert fire brev gjennom det postkontoret i måneden, hvorav sikkert halvparten til postbudet selv. På grunn av slikt blir det dyrt å drive "fullskala" posttjenester i et grisgrendt land som Norge. Det bor dobbelt så mange mennesker på Manhattan (en øy på samme størrelse som Tromsøya i Tromsø) som det bor i fylkene Finnmark, Troms, Nordland, Nord- og Sør Trøndelag, Møre- og Romsdal, Sogn- og Fjordane og Telemark til sammen.

Og av den grunn går det heller ikke an å konkurranseutsette disse tjenestene. Fordi ingen bedrifter med sine fulle fem ville funnet på å levere tjenestene slik vi vil ha dem.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Yep, PA tar saken på kornet her. Norge er rett og slett et fordømt dyrt land å ha infrastruktur i. Et annet godt eksempel på samme problematikk er motorveier i Norge kontra sverige og danmark. La oss ta Danmark først - hele Danmark er jo nærmest på størrelse med Oslo i utstrekning, for å overdrive litt, men har større befolkning enn hele norge. Da er det ikke rart det er enklere å kunne bygge bra veier - de trenger rett og slett fordømt mye mindre av dem. Sverige har også til dels store avstander opp nordover, men til gjengjeld slipper de det aller meste av fjellheimen vi må gjennom, for ikke å snakke om disse hersens fjordene. Når du må bygge broer og tunneller i hytt og pine blir vei plutselig vanvittig mye dyrere. Jeg har familie oppe i nordsverige i tillegg til ex-familie på vestlandet, og har kjørt begge veiene mange ganger - det er rett og slett helt sprøtt hvor forskjellig det er. I sverige kan veien gå nærmest rett fram i mil etter mil, og de eneste broene av litt størrelse er over en og annen "Å". Skal du gjøre det samme i Norge må du jo omtrent borre deg tvers gjennom et fjell for annenhver meter, og resten av veien blir på broer. Dvs - vi kan jo også gå over eller rundt fjellene og under fjordene, men det er ikke akkurat noe bedre/billigere det heller.
 

picxx

Well-Known Member
Er "vanskelig" å bygge opera også Torstein. Ikke mulighetene det skorter på serru, men viljen.
 

sta

Medlem
Et annet godt eksempel på samme problematikk er motorveier i Norge kontra sverige og danmark.

Joda, men Europas mest moderne infrastruktur har de i Sveits, og der har de også litt fjell å ta hensyn til. Jeg tror ikke det egentlig er mangel på penger og vilje som er problemet med veibyggingen i Norge, men måten veiprosjekter blir finansiert på, men nå er jeg veldig OT.
 

n0stra

Medlem
Bingo! Siden vi skal ha postkontor i alle ulykkelige fjordhull opp gjennom kysten blir prisene høye. Det sier seg selv når man for eksempel "må" ha et postkontor på Skjånes med en befolkning på knappe 60 mennesker. Det går sikkert fire brev gjennom det postkontoret i måneden, hvorav sikkert halvparten til postbudet selv. På grunn av slikt blir det dyrt å drive "fullskala" posttjenester i et grisgrendt land som Norge. Det bor dobbelt så mange mennesker på Manhattan (en øy på samme størrelse som Tromsøya i Tromsø) som det bor i fylkene Finnmark, Troms, Nordland, Nord- og Sør Trøndelag, Møre- og Romsdal, Sogn- og Fjordane og Telemark til sammen.

Og av den grunn går det heller ikke an å konkurranseutsette disse tjenestene. Fordi ingen bedrifter med sine fulle fem ville funnet på å levere tjenestene slik vi vil ha dem.

Jeg vil si dette blir helt feil, isåfall burde det også være slik at telefontjenester kun var tilgjengelig i områder folk flest ferdes - og likevel har vi verdens beste dekning nærmest hvor som helst landet rundt og ute på sjøen. Man har parametre og krav man stiller når man lyser ut rett til å levere post. Det er også noe som heter merkevarebygging - som kan være like viktig som å kun drive lønnsomt. Men såpass skjønner jeg jo at du også vet. Og de som ikke tror på det jeg sier om udugelige ansatte og stillingsværn - har dere noe som helst kunnskap om hvordan det fungerer i det offentlige? Hvor utrolig masse nisser man finner rundtom? Hvor mange udugelige og lite serviceinnstilte personer man har vært utsatt for blant annet i posten? Jeg snakker da ikke om karen som kommer fra bring og leverer pakken tilfirmaet ditt - de er stort sett privat ansatte som kjører for posten. men de som jobber på lager og postkontor. Man sitter med inntrykk av at hele posten norge er en værna bedrift til tider. Litt som NAV og mange andre byråkratiserte offentlige instanser. Og som kjent er personell den absolutt største kostnaden til en bedrift.
 

picxx

Well-Known Member
Håper du har god hjelm n0stra, for snakker man stygt om byråkratiet tar det nok ikke lang tid før enkelte kommer og skal drive sprettballøvelse med skallen din.. :D
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Joda, men Europas mest moderne infrastruktur har de i Sveits, og der har de også litt fjell å ta hensyn til. Jeg tror ikke det egentlig er mangel på penger og vilje som er problemet med veibyggingen i Norge, men måten veiprosjekter blir finansiert på, men nå er jeg veldig OT.

Sveits er jo på størrelse med danmark i utstrekning, har omtrent 50% flere innbyggere, og har økonomi som norge... så...
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Akkurat byråkratiet er vel faktisk noe av det som blir fremhevet som veldig velfungerende i norge, i forhold til det å drive bedrift, og som gjør at vi er veldig høyt på lista over land det er lett å drive bedrift i. Og som kjent - man får veldig ofte det man betaler for. Ja, det er dyrt, men det funker til gjengjeld bedre enn i de aller fleste andre land, man slipper bestikkelser og korrupsjon for å få godkjent ting, osv osv.
 

picxx

Well-Known Member
Akkurat byråkratiet er vel faktisk noe av det som blir fremhevet som veldig velfungerende i norge

Skulle da bare mangle når 2/3 av den norske arbeidsstyrke har sine arbeidsplasser der.
 

n0stra

Medlem
Korrupsjon kan være så mangt. En type korrupsjon er når man må betale direkte under bordet for noe. En annen type og langt mer alvorlig korrupsjon er når arbeidsplasser, bedrifter og næring følger partibok og kontaktnett. Eva Joly var ikke helt på jordet når hun sa at Norge er et av de verste landene i vesten når det gjelder korrupsjon.

Tror også at den type korrupsjon du sammenligner med Torstein, er langt billigere enn den vi har her til lands. Og man har i det minste valget om man vil betale denne bestikkelsen eller ikke - her finansieres det hele over skatteseddelen.

Som picxx er inne på, når man har 20 ganger flere ansatte for å gjøre samma jobb så skulle det bare mangle om man ikke klarte å gjøre noe rett - men til hvilken pris? Og er det egentlig noe å skryte av? Har til gode å se et eneste eksempel på hvordan statsmonopol, korporatisme og planøkonomi/blandingsøkonomi på sikt fører til noe positivt. Resultatene av dette ser vi jo idag i USA, Irland, Spania, Portugal og Hellas for å nevne noen. Masse offentlige utgifter, reguleringer av marked, proteksjonisme og blandingsøkonomi.
 
Prisen for å sende ei kokosnøtt fra Lima til oslo øst koster ca 110 kr

Å sende samme kokosnøtta fra oslo øst til kløfta koster 89 kr..
 
Topp