Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Prøver programmereren min å lure meg?

Alvida

Medlem
Hei, enten er jeg paranoid, eller så tror jeg programmereren som utvikler nettsiden min prøver å lure meg. Han er fra USA, og jeg kjenner han kun via IRC.

Han har nå utviklet en nettside for meg der jeg skal ta betalt for medlemsskap via PayPal.
Og nå er det kommet til punktet der jeg skal sette opp en PayPal-konto for å kunne ta i mot betalinger. Og da trodde jeg at vi skulle sette opp betalingsløsningen via min PayPal-konto. Men han har allerede satt opp sin PayPal-løsning på nettsiden, gjennom sin konto, før han ba meg om å gi han min paypal-email slik at han kunne sette denne som den mailen betalinger blir sendt til.

Nå kan han jo skifte betalingsmail på nettsiden til sin egen, uten at jeg vet det, kan han ikke?

Han kjører også nettsiden på sin egen server, og når jeg skulle lage meg en e-mail account hos en host, så insisterte han på at jeg skulle bruke en account hostet på sin egen server.

Alt dette gjør at jeg lurer på om han prøver å få en slags kontroll slik at han kan ta betalinger fra nettsiden på sin egen paypalkonto, uten at jeg vet det, samtidig som at han har kontroll over nettsiden og kontroll over hvilke mailer som komme inn på min mailkonto.

Hva skal jeg gjør? Lukter litt ugler i mosen..
 

picxx

Well-Known Member
Nå kan han jo skifte betalingsmail på nettsiden til sin egen, uten at jeg vet det, kan han ikke?

Såfremt han har tilgang til ftp/admin hvor emailen skiftes kan han jo det, men det er jo en mengde tilbydere som blir satt overfor dette moralske spørsmålet.

Han kjører også nettsiden på sin egen server, og når jeg skulle lage meg en e-mail account hos en host, så insisterte han på at jeg skulle bruke en account hostet på sin egen server.

Om siden er hostet hos han og domenet er satt opp mot siden må du faktisk opprette en konto om du skal ha en mailadresse lik ditt domene (i det minste en catch all, som du deretter kan videresende).

Spørsmålet blir vel heller...hvorfor i all verden fikk du personen til å lage en nettside til deg, på sin egen hosting, om du ikke stoler på personen?
 

Alvida

Medlem
Såfremt han har tilgang til ftp/admin hvor emailen skiftes kan han jo det, men det er jo en mengde tilbydere som blir satt overfor dette moralske spørsmålet.



Om siden er hostet hos han og domenet er satt opp mot siden må du faktisk opprette en konto om du skal ha en mailadresse lik ditt domene (i det minste en catch all, som du deretter kan videresende).

Spørsmålet blir vel heller...hvorfor i all verden fikk du personen til å lage en nettside til deg, på sin egen hosting, om du ikke stoler på personen?

Han fikset mail til meg på domenet, uten at jeg vet hvordan. Jeg satte dog opp hans nameservere på domenet.

Ang tillit: Er vel mer et utslag av lite kunnskap om emnet. Fant etterhvert ut at han har kontroll over litt for mye. Også et spm om kostnader.

Hva bør jeg gjøre for å minske risikoen for at noe sånt kan skje?
 

picxx

Well-Known Member
Hva bør jeg gjøre for å minske risikoen for at noe sånt kan skje?

Sørge for at både hosting og domenet står i ditt navn (gjerne hos forskjellige selskap), hvor du kan gå inn og forandre passordene etter at jobben er ferdig utført.
 

Alvida

Medlem
Sørge for at både hosting og domenet står i ditt navn (gjerne hos forskjellige selskap), hvor du kan gå inn og forandre passordene etter at jobben er ferdig utført.

Domenet står i mitt navn, men det er directet til hans nameserver... hostingen står hos han. Får bare satse på at det går bra da. :(
 

skogtrollet

Medlem
Du har betalt han for jobben? Be han oversende produktet da. Så legger du opp filene på din egen server. Problem solved.
 

hansson

Langveisfarende
Tror du har rett i å være litt paranoid her. Du bør alltid kontrollere serveren selv, utvikleren kan gjøre det aller meste lokalt. Det er normalt at paypal-e-posten din må inn i scriptet på ett eller annet vis, det er ikke til å unngå. Og akkurat fordi han kan endre denne eller andre ting skal du be om å få alle filer oversendt og installere det selv på din egen server. Be gjerne en annen utvikler om hjelp hvis du ikke greier det selv, eller la fyren gjøre det for deg og endre alle passord etterpå.
 
Topp