Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Pris på et enkelt nyhetssystem.

Krister

Romteknolog
Heisann.

Et firma har kontaktet meg og forespurt et enkelt nyhetssystem som de kan bruke på sine kunders nettsider.

Siden det er snakk om å selge et system, som de skal bruke til å tjene penger på, så satte jeg en pris på 50k NOK. Dette mente firmaet var for dyrt.

Har jeg satt prisen litt høyt? eller er det en rimelig pris?
 

Krister

Romteknolog
Det blir omtrent det samme som et meget enkelt CMS.

- Legge inn nyheter
- Endre nyheter
- Slette nyheter
+ WYSWIG editor og andre ting som bildeopplsatning.

Alt blir kodet av meg. Selv trodde jeg det hørtes rimeligt ut, med tanke på at de vil vå rettigheter til å selge scriptet videre til så mangen kunder de vil, for hvilken som helst pris de måtte ønske.

litt off-topic. finnes det noen sider hvor man kan sjekke for "rik" ett aksjeselskap er?
 

mkander

Medlem
Det jeg synes er at du må spesifisere timepris og antall timer du kommer til å bruke på dette prosjektet. Hvor mange timer får kunden for 50k?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det er ikke enkelt for oss å vite om dette er dyrt da vi ikke vet hvilken timepris du opererer med, og heller ikke har nok detaljer. Det som er greia med at detaljene ikke er bra nok er vel egentlig det med at du forteller lite om dem.

Legge inn nyheter - Skal det være mulig for noen å lese nyhetene? Kommentarfunksjoner?
WYSWIG editor og andre ting som bildeopplasting - Koder du hele editoren selv eller lager du templates for en eksiterende?

At kunden syns det er dyrt med 50.000 for et script forstår jeg godt. Iallefall dersom kunden ikke har fått noe særlig med detaljer om hva som faktisk blir laget.

Det at kunden skal selge scriptet videre til sine kunder syns jeg faktisk ikke du skal bruke som en faktor når du skal lage et prisoverslag til kunden. Ville du satt prisen lavere om du faktisk ikke hadde fått vite dette? Hvor mye penger jeg tjener på f.eks en kaffetrakter jeg kjøper hos Elkjøp skal jo ikke akkurat Elkjøp bry seg med. Om jeg forteller på Elkjøp når jeg kjøper kaffetrakteren at jeg skal selge kaffe videre til mine kunder - Er det da riktig at jeg skal betale mer for den trakteren?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Når man gir videresalgsrettigheter er det vel ganske vanlig å ta litt ekstra som en engangssum, eller å ta en fee for hver solgte lisens senere.

Å sammenligne et unikt verk med kaffetraktere synes jeg ble litt på viddene ;)

Når det er sagt kommer trådstarter med et sprsmål som er helt umulig for oss å svare på da vi kun har fått vite hva summen er og hva "skallet" er.

Blir litt som å spørre om 500K er dyrt for en bil - uten å vite noe mer om bilen.
 

tyr897

Medlem
Det at kunden skal selge scriptet videre til sine kunder syns jeg faktisk ikke du skal bruke som en faktor når du skal lage et prisoverslag til kunden. Ville du satt prisen lavere om du faktisk ikke hadde fått vite dette?

Det er definitivt en faktor, i og med at vi snakker om intellektuell eiendom.

Gjenbruk og -salg av egen kode har vesentlig å si når en bestemmer pris, dersom du overgir disse rettighetene er det selvsagt at du skal ha kompensasjon for det.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Msites Ltd skrev:
Når man gir videresalgsrettigheter er det vel ganske vanlig å ta litt ekstra som en engangssum, eller å ta en fee for hver solgte lisens senere.

Jeg ville vært helt enig med deg dersom dette i utgangspunktet hadde vært et lite script som TS hadde solgt til mange forkjellige, som f.eks et innstikk for Wordpress, Men når kunden til TS tar kontakt med TS for og få utviklet et script som uansett kun er laget for denne ene kunden og ingen andre, da føler jeg at hva kunden gjør med scriptet ikke er noe utvikleren skal tenke for mye på.

tyr897 skrev:
Gjenbruk og -salg av egen kode har vesentlig å si når en bestemmer pris, dersom du overgir disse rettighetene er det selvsagt at du skal ha kompensasjon for det.
Mener du at dersom jeg er din kunde, du lager et nettsted for meg, jeg betaler deg 20.000NOK, så er det faktisk du som eier koden du har brukt når du laget nettstedet, og jeg ikke har rettighetene på denne koden? Om det er det du mener, da er jeg ikke enig med deg.
 

Altberger

Medlem
Når man gir videresalgsrettigheter er det vel ganske vanlig å ta litt ekstra som en engangssum, eller å ta en fee for hver solgte lisens senere.

en provisjon til deg for hver enkelt lisens de videreselger kunne kanskje vært noe?
da kunne du sikkert redusert startprisen, samt - om kunden din lykkes - få en fin løpende inntekt i tillegg.

Her tror jeg at du må hente fram selgeren i deg og be om et forhandlingsmøte med kunden. Gi ham en forståelse av oppdragets størrelse og forsøk å forhandle deg fram til en pris begge kan leve med.
Om kunden betaler en lavere startpris, så reduseres firmaets risiko om salget skulle misslykkes. Og lykkes de med salget av scriptet så vil du til slutt tjene mer enn de 50 k.
 
U

Uregistrert

Guest
Mener du at dersom jeg er din kunde, du lager et nettsted for meg, jeg betaler deg 20.000NOK, så er det faktisk du som eier koden du har brukt når du laget nettstedet, og jeg ikke har rettighetene på denne koden? Om det er det du mener, da er jeg ikke enig med deg.

Det kommer an på avtalen, men som regel ja. Dersom du kjøper Adobe Photoshop CS 4 eier du én versjon av Photoshop, og kan selge denne videre - du kan ikke selge 10 utgaver videre, kun denne ene utgaven.

Dersom det avtales noe annet, må det også reflekteres i prisen.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Om det er vanlig "standard" når man kjøper et nettsted må jeg si jeg er sjokkert. Jeg er rett og slett sjokkert. At jeg som kunde må be om og få spesifisert i en kontrakt at jeg vil bli eier av det jeg bruker mangfoldige tusenlapper på og få utviklet syns jeg rett og slett er Galskap med stor G.

- Men ja, om det er vanlig skal jeg heller trekke meg litt fra denne diskusjonen. Jeg bare ble litt sånn enormt sjokkert på den biten.
 

Altberger

Medlem
men du må vel være enig i at utvikler kan og bør forhandle med kunde om en betalingsmodell som OGSÅ inkluderer videresalg?

Poenget her må jo være at begge parter får en avtale de er fornøyde med. For å klare det lønner det seg med et møte.

ps; d var snakk om et system for videresalg og ikke utvikling av et nettsted.

Om det er vanlig "standard" når man kjøper et nettsted må jeg si jeg er sjokkert. Jeg er rett og slett sjokkert. At jeg som kunde må be om og få spesifisert i en kontrakt at jeg vil bli eier av det jeg bruker mangfoldige tusenlapper på og få utviklet syns jeg rett og slett er Galskap med stor G.

- Men ja, om det er vanlig skal jeg heller trekke meg litt fra denne diskusjonen. Jeg bare ble litt sånn enormt sjokkert på den biten.
 
Topp