Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Priser på utvikling av nettsted

hallrar

New Member
Hei,
jeg har blitt utfordret av et lokalt idrettslag til å lage en helt ny webside for dem.
Jeg lurer på om dere kan være så grei å kaste ut noen priseksempler for hvor mye kommersielle byrå / freelancere tar for slike jobber.
Dette er ikke en jobb jeg skal tjene meg rik på, men jeg vil gjerne bare vite hvor landet ligger.

Kom gjerne med eksempler rettet mot andre typer nettsteder også. Hva er en fair pris for utvikling av et nettsted til små bedrifter/enkeltmannsforetak?

Min publiseringsløsning kommer til å bygge på Wordpress.

Hallrar
 

adeneo

Medlem
Helrare utviklere tar gjerne 30k for en wordpress nettside, men siden du bare er hallrar så er nok 50% av det mer riktig pris for deg (altså 15k (dersom det ble litt innviklet) void=;0) ?
 

muffins

Medlem
Dette blir veldig vanskelig å gi noe godt svar på når vi vet så lite detaljer rundt nettsiden som skal utvikles. Det at en side er bygget for Wordpress sier jo egentlig ingenting om hvor mye jobb det vil bli.

Ting kan ta 1/10/100/1000 timer å utvikle, alt ut ifra hvor mye arbeid det er snakk om.

Om du setter opp en kravspesifikasjon, finner ut ca. hvor mange timer du kommer til å bruke på alt (inkl support/opplæring, kommunikasjon osv), så er jo formelen relativt enkel:

Antall timer * din timespris = total pris.

Er heller ikke dumt å legge på litt ekstra så du har en buffer om uforutsette ting skulle dukke opp som tar lenger tid enn forventet.
 

hallrar

New Member
Hva skal siden inneholde?

Generell info om klubben. (hovedstyret, historikk, grasrotandelen, dugnad, etc etc.)
Oversikt over idrettsanlegg (kart, bilder, info)
Oversikt over de 6 idrettsgrenene idrettslaget har, med standardinfo som hvem som er i styret, info om alle lagene (treningstider, trenere, oppmenn etc)

Sidene vil ha statisk info (sesonginfo), men også ha nyheter (for hver idrettsgren).

En del av informasjonen vil være linket opp til idrettsforbundenes oppdaterte data (terminlister, tabeller)

Sidene skal også inneha sider som går på rekruttering av medlemmer og tillitsvalgte.

+++

Gode verktøy som noen måtte ha mottas med stor takk!
 

peterandrej

pensjonert moderator
Dersom du er ute etter å finne en pris på det du gjør som samsvarer med det andre tar, så kan du bruke dette som et slags utgangspunkt:

1999-10000 kr: hjemmesnekra bedrifter. I stor grad templatebasert arbeid.
10-30.000 kr: selskaper med egne lokaler. Lager mer fra "bunnen" av.
30-50.000 kr: spesialiserte selskaper med flere ansatte. Alt fra bunnen av, høyere kvalitet på design og utvikling.
50-100.000: design av designbyrå. Utvikling fra selskap i 10-30.000 kategorien.
100-250.000 kr: design fra prisvinnende designbyrå med nasjonal status. Utvikling fra selskap i 30-50.000 kategorien.

Alle disse eksemplene er satt ut fra egen erfaring og kunnskap, noe som selvsagt betyr at andre kan ha andre erfaringer.
 

hallrar

New Member
Dersom du er ute etter å finne en pris på det du gjør som samsvarer med det andre tar, så kan du bruke dette som et slags utgangspunkt:

1999-10000 kr: hjemmesnekra bedrifter. I stor grad templatebasert arbeid.
10-30.000 kr: selskaper med egne lokaler. Lager mer fra "bunnen" av.
30-50.000 kr: spesialiserte selskaper med flere ansatte. Alt fra bunnen av, høyere kvalitet på design og utvikling.
50-100.000: design av designbyrå. Utvikling fra selskap i 10-30.000 kategorien.
100-250.000 kr: design fra prisvinnende designbyrå med nasjonal status. Utvikling fra selskap i 30-50.000 kategorien.

Alle disse eksemplene er satt ut fra egen erfaring og kunnskap, noe som selvsagt betyr at andre kan ha andre erfaringer.

Flott. Det var slike innspill jeg var ute etter. Om andre føler for å korrigere etter egen erfaring så kom igjen! :)
 

zapotek

Medlem
Til sammenligning så tilbyr en leverandør:

Komplett hjemmesidepakke, med alt du trenger - kr. 2.990.- eks. mva.

Sidene bygger på Wordpress.

Skal du drive i Norge (uten å outsource til lavkostland) er det kun 3 typer mennesker som lager nettsider til 3k stykket.

1). Døgnfluefirma - For å tjene 30k i måneden må døgnflua lage 10 nettsider i måneden. Realiteten er at du klarer ikke å selge 10 salg + produsere 10 nettsider i måneden. Resultatet blir at døgnflua legger ned etter kort tids drift.

2). Hobbywebdesigneren som har fulltidsjobb utenom.

3). Studenter.
 

Ole Avranden

utvandret
Dersom du er ute etter å finne en pris på det du gjør som samsvarer med det andre tar, så kan du bruke dette som et slags utgangspunkt:

1999-10000 kr: hjemmesnekra bedrifter. I stor grad templatebasert arbeid.
10-30.000 kr: selskaper med egne lokaler. Lager mer fra "bunnen" av.
30-50.000 kr: spesialiserte selskaper med flere ansatte. Alt fra bunnen av, høyere kvalitet på design og utvikling.
50-100.000: design av designbyrå. Utvikling fra selskap i 10-30.000 kategorien.
100-250.000 kr: design fra prisvinnende designbyrå med nasjonal status. Utvikling fra selskap i 30-50.000 kategorien.

Alle disse eksemplene er satt ut fra egen erfaring og kunnskap, noe som selvsagt betyr at andre kan ha andre erfaringer.

Tror du treffer rimelig bra med prissjiktene her.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Tror du treffer rimelig bra med prissjiktene her.

Jeg ser nå at det i gruppen 50-100.000 kanskje bør nevnes at jeg med "designbyrå" mente et lite designbyrå med 1-3 ansatte.

Og så burde kanskje grensen på 250.000 vært økt litt.

Men utover det synes jeg kategoriene var gode :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Vil nok si at det fra PA var en ganske grei oversikt. Selv lager jeg ting stort sett mer eller mindre fra bunnen av (dvs - gjerne med twentyten som et utgangspunkt, men vil vel ikke si at f.ex. Det Norske Solistkor er spesielt gjenkjennelig...) basert på wordpress, og tar vanligvis 15-20k for en side. Mindre enn det så skal det enten være noe veldig enkelt, eller andre spesielle grunner.
 
Topp