Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Prispolitikk blant kodere/designere

webpiken

Medlem
Haha, veldig morsomt. Trodde jeg skulle få en midt i trynet nå, viste ikke at jeg hadde så peiling :D. Timelønna (uten fortjeneste/overskuddet på 20%) havner på 443 på den siden der. Jeg anslo 436 i min utregning.:cool::cool:

Godt jobba! :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Å? Hvordan vet du det? I Montenegro tjente leger 4000-5000kr i mnd da jeg var der i 2003. Likevel kostet maten omtrent det samme som i Norge. Klær var ikke vesentlig billigere. Levekostnadene var helt klart mindre, sett over ett, sammenlignet med Norge - men det var ikke så voldsom forskjell som du skulle tro.

Her snakker vi om webdesignere i India i dag, så drar du fram leger fra Montenegro fra når du var på ferie der i 2003? Ok.

Klassisk tilnærming. "Vi underbetaler dere for deres eget beste.."

Det kalles vel samfunnsøkonomi. Om vi skal betale Indere det samme som oss, så gidder vi ikke ta oss bryet med å sende det ned til å India for å riskere misforståelser på grunn av språk og andre cross-cultural issues. Da bærer det rett ut på gata igjen for å sy sko. Vil du si at det er en bedre løsning?

På landsbyene i utkantene i India tjener en 10-12-timers per dag jobb rundt $2-4 dollar per dag. PER DAG. Dette er faktisk inntekten til majoriteten av landet. India er verdens nest største land og vekser i en enorm fart. I 2015 vil de gå forbi Kina om du ikke begynner å bruke kondom snart. Dette vil bety enda flere munner å fø, mens matforsyninger ikke vokser i samme tempo. Akkurat som de fleste andre fattigland, så vil dette bety at enda flere
gjør samme jobben, som fint kunne blitt gjort av en person.

En ok indisk webdesigner jobber for rundt $10 i timen. Dette er 2.5x mer enn onkelen på landsbygda tjener. Hvordan kan du si at dette er underbetaling da?

Jeg er så ufattelig lei trangsynte nordmenn som knapt har vært utenfor norden som alltid skal sammenligne alt mot Norge, uansett om det er godt eller vondt.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Det er etter min mening umoralsk og utnytting av mennesker i en vanskelig situasjon. Etter min mening burde norske bedriftsledere betalt ihvertfall norsk minimumslønn uansett hvem de leier inn.
Meg bekjent har inderne vestlige kunder fordi de betaler bedre. Om en indeer skulle solgt sine IT tjenester i India ville de tjent vesentlig mindre. Personlig ser jeg ikke problemet.

De siste ti årene har vi sett mange store norske (vellrenomerte)selskaper "outsource" hele eller deler av virksomheten til lavkostland.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det kalles vel samfunnsøkonomi. Om vi skal betale Indere det samme som oss, så gidder vi ikke ta oss bryet med å sende det ned til å India for å riskere misforståelser på grunn av språk og andre cross-cultural issues. Da bærer det rett ut på gata igjen for å sy sko. Vil du si at det er en bedre løsning?

Du tar det for gitt at inderne er 100% avhengige av oppdrag fra vesten. At det er oppdrag fra vesten eller skofabrikk. Det er nok ikke så enkelt. Og selv om det faktisk var slik, så er jo ikke DETTE noen grunn til å underbetale dem. Det burde jo heller være en spore til å betale dem mer, av rent humanitære grunner.

På landsbyene i utkantene i India tjener en 10-12-timers per dag jobb rundt $2-4 dollar per dag. PER DAG. Dette er faktisk inntekten til majoriteten av landet.
Og det er grunnen til at du, med dine - sammenlignet og relativt sett - enorme ressurser gjør ditt "beste" for å holde dem på det nivået? Jeg bryr meg ikke om hva bønder i India tjener. Jeg tenker på hva IT-folk i "resten" av verden drar inn. Vi i Vesten får gjerne opp mot 1000 kr timen. Er det helt uaktuelt for deg å betale Inderen iallfall 2/10 av normal vestlig timelønn?

En ok indisk webdesigner jobber for rundt $10 i timen. Dette er 2.5x mer enn onkelen på landsbygda tjener. Hvordan kan du si at dette er underbetaling da?
Det er underbetalt i forhold til jobben han gjør i et internasjonalt marked. Forøvrig, se spørsmål over.

Jeg er så ufattelig lei trangsynte nordmenn som knapt har vært utenfor norden som alltid skal sammenligne alt mot Norge, uansett om det er godt eller vondt.

Du vet lite eller ingenting om hvor mange land jeg har besøkt, eller hvilke kulturelle referanser jeg har. Jeg mener at dette handler om moral, og ikke om bunnlinje.

Jeg mener ikke noe mer enn at det er umoralsk å - relativt sett - "utnytte" råbillig arbeidskraft. Man burde, i det minste, betale anstendig, gjerne norske takster - omså bare halve norske takster. Det er ingen unnskyldning å henvise til at bønder i Tanzania tjener $3 pr dag, for du leier ikke inn en bonde - du leier inn verdifull kompetanse som på verdensmarkedet absolutt fortjener bedre betaling enn $10 pr time.

Du kan bruke norsk nivå på betaling til din egen fordel faktisk. Hvis du har en inder som er innmari flink, så kan du jo betale ham dobbelt så mye som alle andre - da vil jeg tro at han prioriterer deg før alle andre.

Og er det nå egentlig så nøye om "din" inder blir "millionær" i Delhi?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Bøndene i India tjener ikke like mye som norske bønder, men det driter du i? Er det bare IT folk som har rett til å tjene like mye som resten av den internasjonale bransjen? Og er det da norsk lønn som burde være standard? Hva om et indisk selskap skal kjøpe en IT-tjeneste? Skulle de da betalt Norsk lønn? Hvis ikke, ville det ikke vært urettferdig å ha forskjellige priser pga av hvor man kommer fra?

Peter, si meg.. har du hørt om globalisering?

Globalisering går begge veier. Man bruker de ressursene som er tilgjengelig der alle er best tjent. F.eks, ull er billig i Australia og New Zealand, fordi her nede har man mye land sauene kan gå på. I Indonesia, som er langt fattigere enn Australia, kjøper de ull til en langt billigere pris enn de ville gjort i Indonesia. Er dette også feil? Det er trossalt samme tilfellet, bare et annet produkt. Burde de her støtte de lokale saubondene å betale skyhøye priser, når de kan få det samme for en billigere pris i utlandet?

Du kan syte og grine så mye du vil, men globaliseringen kommer, enten du liker det eller ei. De smarte tilpasser seg, de dumme sitter igjen å klager fordi verden beveger seg raskere frem enn de selv klarer å henge med.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Bøndene i India tjener ikke like mye som norske bønder, men det driter du i? Er det bare IT folk som har rett til å tjene like mye som resten av den internasjonale bransjen?
Ja, innenfor denne debatten, som handler om outsourcing av IT-tjenester til lavkost-land, driter jeg i hva bøndene tjener i Inda. Men vi kan gjerne ha en bondedebatt i en annen tråd hvis du vil:)

Og er det da norsk lønn som burde være standard? Hva om et indisk selskap skal kjøpe en IT-tjeneste? Skulle de da betalt Norsk lønn? Hvis ikke, ville det ikke vært urettferdig å ha forskjellige priser pga av hvor man kommer fra?
Alle må betale etter sine forutsetninger. Det er da rett og rimelig. Indiske IT-selskap som omsetter for like mye i løpet av 10 år som en Nordmann drar inn i løpet av to uker kan jo selvsagt ikke betale "norske" tariffer. Men de betaler sikkert det de kan.

Forskjellen på "deg" (ikke deg personlig, men "deg" som i rik nordmann) og dem er jo at du har muligheten til å betale anstendig. Og den muligheten, kall det gjerne ansvar, bør du benytte deg av etter min mening.


Peter, si meg.. har du hørt om globalisering?
Absolutt. Har jo noe samfunnsøkonomi fra Universitetet. Og globalisering er det mye bra i. Ikke dermed sagt at alt med globaliseringen er positivt. Sosial dumping er definitivt ikke noen fordel for noen.

Du kan syte og grine så mye du vil, men globaliseringen kommer, enten du liker det eller ei. De smarte tilpasser seg, de dumme sitter igjen å klager fordi verden beveger seg raskere frem enn de selv klarer å henge med.

Jada, det er helt klart en utvikling i den retning av at vestlige konsern trenger seg inn i fattige land og utnytter befolkningen grovt. Dette har foregått i årtier allerede. Det er ikke noe positivt, og heller ingenting å hige etter.

Det er ikke noe galt i å være for globalisering, verdenshandel og kapitalisme, tvert imot; jeg er jo det selv. Men vi kapitalister, eller konservative, har en plikt om å si ifra om ting som ikke er positive.

Kapitalisme handler også, tro det eller ei, om moral.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Ja, innenfor denne debatten, som handler om outsourcing av IT-tjenester til lavkost-land, driter jeg i hva bøndene tjener i Inda. Men vi kan gjerne ha en bondedebatt i en annen tråd hvis du vil:)

Da er jo dette en smule selvmotsigende av deg. Det er trossalt akkurat samme tilfellet, bare forskjellige produkter. Å si at det gjelder BARE IT indistrien fordi det er hva som diskuteres her blir feil. Om vi opprettet en egen tråd som gjaldt bøndene, ville du da sagt IT industrien ikke hadde rett på høyere priser? Eller ville kanskje bøndene og IT industrien da plutselig hatt rett på det, men ingen andre? Det gir ikke mening.

Alle må betale etter sine forutsetninger. Det er da rett og rimelig. Indiske IT-selskap som omsetter for like mye i løpet av 10 år som en Nordmann drar inn i løpet av to uker kan jo selvsagt ikke betale "norske" tariffer. Men de betaler sikkert det de kan.

Alle skal betale det de makter, litt som det norske skattesystemet? Da skjer det samme i India som har skjedd her. Halve Norge sitter på ræva og får sosialpenger. I India vil det bli umulig å få kjøpt IT tjenester for lokale bedrifter, fordi hvorfor i alle dager skulle noen ville gjøre en jobb for noen få dollar i timen når de i vesten betaler mye mer?

Forskjellen på "deg" (ikke deg personlig, men "deg" som i rik nordmann) og dem er jo at du har muligheten til å betale anstendig. Og den muligheten, kall det gjerne ansvar, bør du benytte deg av etter min mening.

Jeg føler dessverre veldig lite ansvar for hva som foregår i India og jeg synes det høres helt idiotisk at jeg skal betale timespris etter min evne. Som sagt, om jeg skulle betale lokale norske takster i India, så hadde jeg aldri gått til India. Dette ville da skjedd med alle andre som outsources også.

Jada, det er helt klart en utvikling i den retning av at vestlige konsern trenger seg inn i fattige land og utnytter befolkningen grovt. Dette har foregått i årtier allerede. Det er ikke noe positivt, og heller ingenting å hige etter.

Nå sammenligner du mot Norge, IGJEN. De er underbetalt i forhold til Norsk lønn, ikke i forhold til Indisk lønn. Jeg kjenner massevis av mennesker fra India (det er mange av de som studerer i Australia) og vi har diskutert dette flere ganger. Det de forteller meg er at det er outsourcing har kommet som et gave til mye av folket. Det er fortsatt mange som sliter med lave lønninger i forhold til hva som burde vært standard i India også, men dette er for det meste i fabrikker som kom inn i India før outsourcing ble en stor trend. Disse fabrikkene blir sakte, men sikkert nå nedlagt eller de må endre reglene sine. Dette er et problem de tror vil forsvinne snart.

Når det gjelder IT og outsourcing så er de fleste fornøyde. De tjener gode lønninger, slipper å bli møkkete eller være ute i sola når de jobber (noe som er et statussymbol i India) og de har råd til å brødfø familien sin. De eneste som kanskje ikke alltid var like fornøyd i jobben var de som drev med telefonsupport, da de fort kunne bli stresset av innringere.

Så Peter, når folket er fornøyd, de får lønn langt høyere enn gjennomsnittet.. hvordan kan du da si de blir underbetalt i IT industrien?
 
Topp