Kjapp og trygg hosting for Wordpress

priv.no

Santo

Active Member
Du har sagt det før ja.

Hva har jeg sagt før?

Et domenenavn blir ikke på noen som helst måte spesialprodusert.
Du har forresten også angrerett på bestilling av et mobiltlf-abo, og der er det til og med snakk om "produksjon" av et sim-kort.

Les loven om fjernsalg. Wiki-artikkelen har lenker til aktuell info: Fjernsalg - Wikipedia

Jeg er fortsatt ganske sikker på at du ikke får den ordinære angreretten på et domenenavn...

Se hva Fastname skriver i en FAQ:

Registrering av domenenavn er en TJENESTE vi leverer - ikke en vare - , og følger derfor ikke vanlige regler for angrefrist i henhold til kjøpsloven. En tjeneste som er fullt ut levert ikke er returnérbar. Et domene som er registrert på vår DNS er det derfor kort angrefrist på.

Se hva Agdernett skriver i sine vilkår:

8. Regler for angrerett
Registrering av domenenavn er ikke en vare, men en tjeneste levert elektronisk. En elektronisk levert tjeneste kan ikke returneres, og domenenavn faller derfor ikke inn under kjøpslovens angrerett.

Se hva Netbox skriver i sine vilkår:

Registrering av domenenavn er ikke en vare, men en tjeneste levert elektronisk.
En elektronisk levert tjeneste kan ikke returneres, og domenenavn faller derfor ikke inn under
kjøpslovens angrerett.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Fra http://lovdata.no/all/hl-20001221-105.html:
Kapittel 5. Angrerett ved avtaler om andre tjenester enn finansielle tjenester
Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til tjenesteyteren etter § 20 innen 14 dager etter at de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått, eller etter 1 år dersom opplysning om angreretten ikke er gitt.

Paragrafen etter har noen unntak, som hverken Fastname, Agdernett eller Netbox refererer til.

Så det dreier seg nok om definisjonen.
Når jeg leier en parkeringsplass, så kjøper jeg ikke registreringen av denne leieavtalen som gjelder i et år, men jeg avtaler leien. Den kan sies opp.
Likeså ville jeg trodd at de fleste forbrukere ikke mener at de betaler for selve behandlingen av registreringen, men for reserveringen av domenenavnet, altså det som de kjøper inn hos norid og det gjelder for et år.
Hvis registreringen blir avslått så betaler jeg jo ingenting...

Så jeg hadde heller henvist til §19-2.
(Nå forstår jeg meg forresten ikke på den - fordi det virker være slik at såfort jeg skriver i kontrakten at tjenesten leveres innen året 2900 så ville det betydd at man ikke har angrefrist...)

Jeg får sende et forespørsel til forbrukerrådet.
En gang når jeg har tid.
 

webpiken

Medlem
Jeg søkte om 1, og jeg fikk det. men jeg mistenker at min eneste «konkurrent» var mannen min :)
 

adeneo

Medlem
Jeg søkte om 0, og fikk utrolig nok ingen av de :(

Min mening er at dette er bare lureri. Her har en eller annen dust kommet frem til at man ikke bør selge .no domener til private, og så noen år senere har en annen luring kommet frem til at dersom man registrerer priv.no og selger subdomener til private kan man dra inn en god del mer cash uten å egentlig utstede nye toppdomener.

Blir etter min mening som om domeneshop hadde hatt tilbud på mittdomene.domeneshop.no, jeg hadde ikke slått til på det tilbudet for å si det sånn, men det er sikkert bare meg som er sær.

Jeg skjønner at det ikke blir helt det samme som priv domener, men har fortsatt ikke trua på at dette blir noe engang i nærheten av .co.uk e.l. men jeg har tatt feil en gang før på syttitallet, så alt er mulig?
 

clinton4

Medlem
Hvorfor det?

Som Kenneth allerede har har nevnt, tror jeg det er blir veldig få "autoritets sider" under priv.no, noe som igjen (tror jeg) fører til at G ikke kommer til å gi noen særlig høy prioritering til dette TLD'et. Men jeg har jo kjøpt kvoten min, så et lite håp har jeg :)

Det blir i hvert fall spennende å se fremover.
 
Topp