Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Publiseringsløsning for nettavis

amado88

Medlem
Sammen med en venninne ønsker jeg å starte en nettavis. For look og funksjonalitet er det sidene til Aller Internett eller Tek.no som ligner mest, og jeg antar de har sine egne inhouse-systemer utviklet av egne ansatte. Men hvilken løsning er stabil og solid og kommersielt tilgjengelig?

- God integrering med annonsenettverk, god kontroll på annonser (formatene planlegges på forhånd)
- RSS feed
- Facebook / +1
- Integrering med Facebook Page (Ikke sikkert dette nødvendigvis er så lurt?)
- Tidskontroll på nye saker
- Debattforum
- Artikkelkommentarer
- Kjapp respons i selve publiseringsløsningen når man legger inn artikkelen, men dette henger kanskje nært sammen med hostingen?
- Enkelt å integrere analyseverktøy som Google Analytics el. lignende

Heller veldig mot IKKE å gå for Wordpress, Joomla etc.
 

typisk

Utvikler
Kan du begrunne hvorfor du ikke skal velge Wordpress? Alle kravene du stiller klarer den jo med glans. Eneste plugins du trenger er mot debattforum og kontroll på annonser (enkelte themes har vel dette?)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Aller internett var en veldig vag beskrivelse av type nettsted, da de har mange utforminger på sine nettsteder. Tek.no er konkret, men uansett går vel dette mer på design enn plattform.

Er også nysgjerrig på hvorfor dere har en slik motforestilling mot to av de største på markedet. Begge disse passer jo perfekt til dere høyst sannsynlig. I alle fall om dere ikke vil svi av mange titusener på noe som på langt nær er så fleksibelt som disse to.

Din kravliste vitner om at dere egentlig ikke har veldig peiling, så jeg vil anbefale deg å alliere deg med en mentor e.l. som kan guide deg frem til riktige valg.
 
Enig med de andre.
Wordpress har alt du ser etter, og litt til.
Om du vil ha forum kan du evt. kombinere med phpbb (Som også er gratis), eller finne en plugin.

Og så er jeg litt spent på hvorfor du ikke vil bruke wordpress, tidenes beste cms etter min mening. (Ihvertfall til sider med mye dynamisk innhold)
 

amado88

Medlem
Aller først: Msites har helt rett - peilingen er slett ikke tilstede. Jeg har en grov formening om arbeidet med å sette opp og designe et slik nettsted samt å integrere inn en annonseløsning, men er langt fra kvalifisert til å gjøre det selv. Vår kompetanse er content/journalistikk og kunnskap om potensielle annonsører.

Grunnen til at jeg er litt skeptisk til både Joomla og WP er at jeg har satt opp et par blogger med hver av de, og jeg synes ikke det var så smooth som det burde ha vært. Pluginene jeg la til hadde en god del issues, så mao må man være svært godt kjent med CMS'en og tilgjengelige plugins før man kan bruke det smooth. Det gikk også ganske tregt å legge inn content, men der kan det selvsagt ha vært hostingen også.

Som et konkret eksempel kan vi kanskje bruke IT-avisen - det er ikke så langt ifra på layout og funksjonalitet.

Jeg forventet å få forslag om WP og Joomla, men er det virkelig ikke noe annet der ute (gjerne kommersielt) som er "bedre" (hva nå enn det måtte være). Eller mener dere alle at cluet er å bruke en gratis CMS og legge pengene i profesjonell integrering og installasjon?

Forøvrig: Hvorfor bruker ikke VG, DB, Aller, Tek.no osv WP eller Joomla? Sannsynligvis har de gode grunner for å gjøre det de gjør.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Forøvrig: Hvorfor bruker ikke VG, DB, Aller, Tek.no osv WP eller Joomla? Sannsynligvis har de gode grunner for å gjøre det de gjør.

Sannsynligvis har flere av de nettsider som ble laget før både Joomla og WP var i nærheten av det de er i dag og siden de allerede har brukt svimlende summer på å få nettsiden dit den er i dag, vil de nødig bytte nå. Når det gjelder tek.no så består jo dette teamet stort sett av "nerder", så disse har nok mer enn nok kompetanse på huset til å lage noe fra scratch og få det nøyaktig slik de vil og fortsatt komme godt ut av det økonomisk.
 

Tonny Kluften

Administrator
Grunnen til at jeg er litt skeptisk til både Joomla og WP er at jeg har satt opp et par blogger med hver av de, og jeg synes ikke det var så smooth som det burde ha vært. Pluginene jeg la til hadde en god del issues, så mao må man være svært godt kjent med CMS'en og tilgjengelige plugins før man kan bruke det smooth. Det gikk også ganske tregt å legge inn content, men der kan det selvsagt ha vært hostingen også.
Det er klart at ting kan gå mer smooth enn Wordpress, særlig med mange plugins. Men istedenfor plugins kan man kode funksjonene inn i templaten. At det gikk tregt å legge inn innhold er typisk treg hosting.

Jeg forventet å få forslag om WP og Joomla, men er det virkelig ikke noe annet der ute (gjerne kommersielt) som er "bedre" (hva nå enn det måtte være). Eller mener dere alle at cluet er å bruke en gratis CMS og legge pengene i profesjonell integrering og installasjon?
Joda, det er annet der ute. Men hvis du ikke helt vet hva du vil ha og kanskje skal prøve deg frem med forskjellige funksjoner så blir det dyrt.

Forøvrig: Hvorfor bruker ikke VG, DB, Aller, Tek.no osv WP eller Joomla? Sannsynligvis har de gode grunner for å gjøre det de gjør.
VG og DB har masse besøk og må slanke all kode alt de kan, Wordpress er ikke akkurat kjempeslank. Og jeg tror at de fortsetter å bruke det de brukte før Wordpress var bra nok.

I det store og hele, hvis du regner med la oss si 50.000 unike hver dag så er det nok verdt satse på eget CMS. Hvis du regner med 10.000 så går det bra med Wordpress. Ja, dette er veldig løse anslag :)
 

amado88

Medlem
Setter veldig pris på tilbakemeldingene. Jeg er fremdeles ikke solgt på WP - husker med gru alt tullet for å få æøå til å virke f.eks. Men jeg ser jo at noen som har jobbet med WP behersker det og alle quirks det har.

Neste skritt for meg blir å spec'e detaljer på funksjonalitet og look. Hvis dere er interessert kan jeg holde dere oppdatert :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Glem Wordpress. Det blir for lett. Debattforumet kommer aldri til å funke bra på Wordpress. WP er laget for blogger, ikke for debattforum.

Expression Engine kan være et alternativ. Det kommer med blant annet debattmoduler og mye annet. Og EE er langt kraftigere enn f.eks WP.
 

amado88

Medlem
Takker igjen! Ja, jeg mener det var relatert til permalinkene, Travellingman. Men jeg tror jeg slet med å bruke æøå selv om permalinkene ikke var for søkemotorer men kun nummererte også.
 
Topp