Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regnskap for politisk organisasjon?

n0stra

Medlem
Jeg sitter i styret til et nyoppstartet politisk parti og skal i den forbindelse samle sammen det lille vi har av inntekter og utgifter i et regnskap som skal presenteres og gjennomgås av medlemmene på landsmøtet.

Vi har en ryddig liste med datoer, summer inn og ut (hovedsaklig donasjoner og medlemsavgift) osv så det er i hovedsak kun snakk om å sette dette inn i et oversiktelig system.

Som partipolitisk organisasjon har man ingen krav til bruk av spesielle programmer mm. Så spørsmålet mitt er igrun : hvordan kan man gjøre dette på en enklest og rimeligst måte?
 

Steve Cash

Medlem
Det finnes noen Excel-maler på nettet du kan bruke, hvis du leter litt i dette forumet så finner noen omtaler og muligens lenker.
 

n0stra

Medlem
Ja jeg har sett noen slike her og der. Flere viser seg å kreve betaling uten at det i seg selv trenger å være negativt - men vanskelig å få inntrykk av hva som er bra og dårlig.

Vi har jo ingen krav om mva eller skatt. Finnes det noen slike maler som en kan benytte med google docs, libre office eller tilsvarende? Vi ønsker å helst ikke benyttet annet enn lovlig programvare samt forholde oss til noe hvor en ikke trenger å kjøpe lisenser etterhvert som ansvaret med regnskap forflytter seg.
 

Steve Cash

Medlem
Det ligger noen eksempler her https://www.webforumet.no/forum/threads/regnskap-i-excel-eksempler-og-maler.23289/#post-206065
Bl.a. denne fra Frilansinfo, som er bruker på dette forumet http://frilansinfo.no/nedlasting

Jeg har ikke prøvd noen av dem, men det jeg har sett av slike regneark er så enkle at jeg vil tro går greit i Libre Office, OpenOffice med mer. For den saks skyld kan du jo bare summere inntekter og kostnader i et tomt regneark hvis du vil gjøre det veldig enkelt. Lag en kolonne for hver inntekts- og kostnadstype og før summene over i et sammendrag med balanse og resultat til slutt.

Dette blir jo veldig enkelt, og hvis du ikke fører debet og kredit så har du knapt noen kontroll på at det er riktig. Men så lenge dere ikke har bokføringsplikt kan du gjøre det akkurat som du vil, så lenge årsmøtet godtar det.
 
Topp