Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Reklame i posten for en affiliate

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg vet bare at reklame egner seg godt som lesestoff når man sitter på dass. Det er lettleste greier som ikke tar så lang tid. Jeg leser til og med det kristne surret jeg får fra Jehovas vitner på dass (hvis jeg skal presse ut en skikkelig kabel altså..).

Og, dessuten er det nå en gang sånn at man må jo uansett hvordan du snur og vender på det faktisk registrere at en flyer er reklame før man kaster den. Og under "registreringen" får du faktisk med deg ganske mye. Kanskje logo og budskap til og med.

Jeg ville testa flyers hvis jeg kunne gjort det tilnærmet gratis faktisk.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg vet bare at reklame egner seg godt som lesestoff når man sitter på dass. Det er lettleste greier som ikke tar så lang tid. Jeg leser til og med det kristne surret jeg får fra Jehovas vitner på dass (hvis jeg skal presse ut en skikkelig kabel altså..).

Og, dessuten er det nå en gang sånn at man må jo uansett hvordan du snur og vender på det faktisk registrere at en flyer er reklame før man kaster den. Og under "registreringen" får du faktisk med deg ganske mye. Kanskje logo og budskap til og med.

Jeg ville testa flyers hvis jeg kunne gjort det tilnærmet gratis faktisk.

Du kan jo gjøre det gratis, bruk en dag på å levere egen flyers i nabolaget,bydelen din, skulle rekke noen tusen postkasser da. Vel, det er jo ikke gratis da, man må jo regne sin egen tid i penger, men man behøver ikke å betale for det ihverfall.
 

Harlem

Medlem
Hvis det er et produkt de trenger så leser de det, snakker om å tro at bare for at du gjør det så gjør jeg det eller alle andre det.

Prøv å fjerne klistremerket på postkassa di så vil du en gang i mellom finne noe ok i all den søpla som havner i kassa di. Du vet jo ikke engang hva vi får når du ikke får noe av det selv.

Du tror virkelig at alla kaster all reklame, det stemmer bare ikke.
Bruk fornuften da og innse at de store firmaene, datakjedene, møbelfirmaene og de andre som fyller opp kassa mi ikke satser gamle folk. Du vet sikkert at reklame generelt ikke er myntet på eldre folk, men på yngre. Disse store firmaene har egne folk som evaluerer effekter etter reklamekampanjer og tror du virkelig at elkjøp kjører kampanje etter kampanje bare fordi det er så morsomt. nei, de tjener store penger på dette, og det er ikke eldre folk som reiser til elkjøp og handler.

Hva med å lese litt om markedsføring før du uttaler deg så skråsikkert om eldre?

Hva er egentlig problemet ditt?
Er du en postmann som føler deg oversett siden du mener at jeg får så mye fint i posten av uadressert post hvis jeg tar bort lappen? Jeg har vell aldri sagt at ALLE kaster reklamen, jeg har kun sagt at flere å flere gjør det! Og så klart HVIS man vet at man trenger en ny klipper og man tilfeldigvis får kundeavisen til Byggmakker i posten så leser man den.. Det er vell ingentvil om det.. Men det er ikke mange som går rundt i ukesvis og vet man trenger noe og bare venter på en eller annen kundeavis..

På hvilke grunnlag kan DU fortelle meg at jeg bruker reklamen som et medium eller hjelpe middel? DU vet nok alt for lite om meg til å utale deg om det!

Er nok ingen tvil om at det er penger å hente på å markedsføre meg via uadressert post, det har ikke jeg nektet for MEN det hele går på PRODUKT MOT KUNDEGRUPPE! I dette tilfelle så mener jeg at produktet trådstarter vil prøve å selge ikke vil få den største avkastningen fordi man kun putter det i enhver postkasse som "postmann" går forbi! Man legger liten vekt på om det er gammel eller ung, norsk eller utenlandske som bor på den adressen!
Ringen man posten og spør på en slik markedsførings pakke så vil man ha muligheten til å velge hvor i byen man skal markedsføre seg, hvem kundetype, aldersgruppe osv... Det vil være enda mer "targeted" og kanskje gitt enda bedre avkastning!

Jeg har selv vært i gjennom mange ulike markedsførings løsninger selv når jeg har har markedsført mine ulike prosjekter! Blant annet så lagde jeg 5000 flyers til Coastal Cash for 2 år siden.. Tok de med meg til Oslo og stod i Karl Johan en hel Lørdag... Jeg delte ut ca 2000 av dem..

Konklusjonen ble at de eldre og godt voksne tok godt i mot og de yngre gadd ikke.. Jeg fikk endel nye kunder av det og var godt fornøyd, men det er kun fordi jeg tjener såppas godt på hvert salg! MEN ikke en eneste ny kunde under 40 år ble det av den markedsførings kampanjen!

En tid senere reiste jeg til USA, på vei bort satt jeg sammen med noen amerikanere. De skulle på ferie til Los Angeles.. Vi snakket løst og fast om ferier, hvor og hvor mye dette koster... Når jeg endelig var frem fremme så hadde jeg solgt 5 medlemskap. Målrettet var den "kampanjen" fordi dette var mennesker som var på feire og dermed mye mer åpen for et slikt medlemskap!


Konklusjon nr 2. Å være målrettet mot sin kundegruppe er uten tvil det eneste riktig.. Sjelden har man råd til å drive markedsføring som ikke kaster av seg penger! Derfor når type Eljøp kommer ut med disse kundeavisene sine så er dem nøye rettet mot en hvis kundegruppe.. Du må ikke tro på noen måte at dem bare er kastet ut til alle å enhver!

Spar deg for dustete kommentarer! Du har alt for liten bakgrunn om meg til å kunne utale deg om hva jeg bør lære meg og ikke... :cool:
 

picxx

Well-Known Member
Om det er bortimot kostnadsfritt å produsere dette Kenneth, kan man fint teste.
Om man ikke tester vet man ihvertfall med 100% sikkerhet at man ikke tjener noe som helst.

Mr.Leone har jo noen gode poeng, men en må også se det hele opp mot hvilken RoI du sitter igjen med. Om det koster minimalt for deg å printe noen flyers, og det er gratis å dele de ut skal det jommen ikke mye til før man sitter igjen med noen gode %.
 

Harlem

Medlem
Om det er bortimot kostnadsfritt å produsere dette Kenneth, kan man fint teste.
Om man ikke tester vet man ihvertfall med 100% sikkerhet at man ikke tjener noe som helst.

Mr.Leone har jo noen gode poeng, men en må også se det hele opp mot hvilken RoI du sitter igjen med. Om det koster minimalt for deg å printe noen flyers, og det er gratis å dele de ut skal det jommen ikke mye til før man sitter igjen med noen gode %.


Det er jeg enig i! :)
 

Christian

Medlem
Sånn, da har jeg også lest litt.

For å ta det første først. Når det gjelder de store aktørene som markedsfører seg på denne måten er det ofte bedrifter i bransjer hvor konkurransen er steintøff, så noe av grunnen til at de markedsfører seg gjennom uadressert reklame er nok den brandingen som de er avhengige av for å overleve i bransjen.

Det som ofte er likhetstrekk med reklamen som kommer i posten er at det er veldig ofte kataloger med ganske mye lesestoff/informasjon. Greier man først å få noen til å lese katalogen så får ofte reklamen ganske grei oppmerksomhet. Personer har ofte mye mer tid på ettermiddagen og vil nok vie sånn reklame mye bedre tid enn andre reklamekanaler (f.eks han som leste om jehovas viten lengre oppe i tråden). Den samme personen vil trolig være mye mer utålmodig når han skal lese reklamestoff på internett.

Jeg har inntrykket av at uadressert reklame ofte inneholder produkter som gjerne ikke er impulskjøp, der kundene vil innhente mest mulig inspirasjon og informasjon før de kjøper noe. Som feks interiør og slike ting. Ikea-katalogen kommer jo en eller to ganger i året i posten. Prøv å legg merke til hvor mange, særlig yngre personer, som har en Ikea-katalog liggende hjemme hos seg.

Og når MrLeone sier at 40 prosent av de under 45 leser uadressert reklame så er det jo et veldig godt bevis på at uadressert reklame kan fungere, så lenge prisen er riktig. Så får man ta brandingen som en bonus.

Personlig har jeg ingen erfaring med uadressert reklame, kun noe B2B-reklame i post gjennom min gamle jobb. Da sendte vi ut brosjyrer for produktene våre til firma som var registrert i de næringskodene i BRREG som vi mente var potensielle kunder. Da satt man igjen med ca. ti gangen i omsetning i forhold til hva kampanjene kostet. Men her var man ikke ute med storhagla, og reklamen var mye mer målrettet. Men det tyder jo på at reklame i post blir lest av noen iallfall.

Med forbehold om at jeg ikke husker riktig: 80% av kostnadene ved kampanjene gikk til posten(størsteparten iallfall). Når Kenneth slipper unna stordelen av kostnadene ved denne kampanjen, og samtidig får grei erfaring er det ingen tvil i hele tatt om at han burde prøve det (så lenge brafilm.no godtar det) :)
 

Strobist

Medlem
Gammel post men må bare få lagt inn min mening om saken når det gjelder hva mrleone mener:
Jepp! I første omgang de som reserverer seg mot det ja!
Men flere og flere gjør det! Og resten kaster antagligvis 90% av reklamen i postkasse uten å lese den...

Eneste målgruppe som kanskje leser allt som havner i postkassa er dem
over 70. Men dem har jo ikke annet å gjøre.. Og jeg vet ikke om dem er målgruppen din?

Hva baserer du dette på?

*********************************

Du er våken...

Hvem er disse firmaene som leverer ut flyers i postkasser i Norge og tjener
milliarder?

Elkjøp, Ikea, møbelringen o.s.v. Lurer litt på hvem som er mest våken her.

Og har du papirer/statestikk på hvor mye av inntektene som kommer fra akkurat salg via postkasse reklame..

Og til slutt, PRODUKT MOT KUNDEGRUPPE!!!!!!!!
Et viktig faktum er at flere og flere unge/voksne kaster reklamen de får i posten rett og slett fordi tiden til å lese/se på alt som kommer i posten er ikke der lenger! Jeg så en undersøkelse angående reklame i post her ved nyttår skifte i år.. Tror det var et program på NRK som hadde den. KUN 2 av 5 under 45 år leste reklamen som dem fikk i posten! Mens hele 4 av 5 over 55 år leste all post inkl reklame dem fikk i posten.

To av fem er i mine øyne ganske bra og fire av fem er jo fantastisk (selv om de er over 55)

Så et viktig faktum er at skal det være lønnsomt å sende ut reklame via post som uadressert post. Så bør det være noe som fenger den eldre generasjonen. Type SPARKJØP osv...

Jeg er 29 og har vært på sparkjøp flere ganger, ser til og med folk som er yngre enn meg der.

I den sammenheng denne tråden ble startet så mener jeg at det vil være lite lønnsomt for trådstarter og buke tid å penger på et slikt markedsførings prosjekt! Men når det blir gjort gratis eller koster minnimalt som det muligens ville gjøre i dette prosjektet så er ikke så mye å tape på det!

Hvorfor ville det ikke være lønnsomt, er mennesker som ser film kun en liten del av den yngre befolkningen som kaster all reklame de får i posten?

Men hva vet nå jeg... Jeg er kun en av de 2 under 45 år som ikke leser den slags reklame og kaster den direkte!

Hvorfor uttale seg da?

************************************

Nei, som jeg sier... Jeg vet jo ingenting for jeg er en av de mange hundre tusen som sier nei takk til uadressert post!

Igjen: Hvorfor uttaler du deg så bastant da?

Og du har så feil så feil! Jeg har verken kjøpt min nå værende leilighet via reklame matriell fra et megler hus i posten min og jeg solgte min forrige leilighet IKKE ved at jeg fikk noe reklame fra en megler i posten min!!

Og den dagen jeg skal selge leiligheten min på nytt så gjør jeg som så utrolig mange flere.. Jeg søker på nett! Jeg går innom min lokale eiendomsmegler i byen, jeg BRUKER IKKE reklame matriell i posten min som hjelpe middel!

Hva du gjør får jo være din sak, men å tro at bare for at du gjør det så gjør jeg det eller alle andre. Det er jo like dumt som å tro at alle mennesker er like innvendig, det er kun utvendig som skiller oss!

Hva med deg da? tror du at alle andre gjør som deg?

POENGET MITT her er "BUDSKAPET" i det trådstarter skal selge...
Etter mitt syn er dette et produkt som bøyer seg mot den "yngre" garde!
Og med yngre så mener jeg 40 minus... Denne kundegruppen leser mindre og mindre uadressert post... Det er ikke noe jeg påstår.. Det er bevisst statistiskt som nevnt tidligere!
Så det er ingen over 40 som kan håndtere en datamaskin eller ser filmer? og hvor er disse statistikkene du henviser til? Det meste her er basert på dine antagelser, statistikker (som du ikke kan henvise til) og et program på nrk (som faktisk strider imot dine antagelser).

***************************************

Hva er egentlig problemet ditt?
Er du en postmann som føler deg oversett siden du mener at jeg får så mye fint i posten av uadressert post hvis jeg tar bort lappen? Jeg har vell aldri sagt at ALLE kaster reklamen, jeg har kun sagt at flere å flere gjør det! Og så klart HVIS man vet at man trenger en ny klipper og man tilfeldigvis får kundeavisen til Byggmakker i posten så leser man den.. Det er vell ingentvil om det.. Men det er ikke mange som går rundt i ukesvis og vet man trenger noe og bare venter på en eller annen kundeavis..

Postbudet er bare glad til så lenge de slipper å drasse på reklame, har jobbet i posten selv. Igjen lurer jeg på hvordan vet du at flere og flere kaster reklamen de får i posten. har du noen kilder å henvise til? Det er mange andre som kan trenge en ny klipper akkurat nå selv om ikke du gjør det. En veninne av meg (som er 29 år) tar vare på alle matvareavisene som kommer i posten for å finne de beste tilbudene og går ofte på forskjellige butikker for å handle, alt etter hvem som har best tilbud på det hun skal ha.

På hvilke grunnlag kan DU fortelle meg at jeg bruker reklamen som et medium eller hjelpe middel? DU vet nok alt for lite om meg til å utale deg om det!

På hvilke grunnlag kan DU uttale deg om at ingen andre bruker reklame som et medium eller hjelpemiddel som du kaller det?

Er nok ingen tvil om at det er penger å hente på å markedsføre meg via uadressert post, det har ikke jeg nektet for MEN det hele går på PRODUKT MOT KUNDEGRUPPE! I dette tilfelle så mener jeg at produktet trådstarter vil prøve å selge ikke vil få den største avkastningen fordi man kun putter det i enhver postkasse som "postmann" går forbi! Man legger liten vekt på om det er gammel eller ung, norsk eller utenlandske som bor på den adressen!

Og hvilken kundegruppe mener du passer best for film? Både nevøene mine på 5 og 8 år ser film, det samme gjør min mor på 55. Jeg vet til og med om folk på 80 år som både ser film og kan håndtere internett, og jaggu vet jeg om et par utlendinger som ser film også.

Ringen man posten og spør på en slik markedsførings pakke så vil man ha muligheten til å velge hvor i byen man skal markedsføre seg, hvem kundetype, aldersgruppe osv... Det vil være enda mer "targeted" og kanskje gitt enda bedre avkastning!

Jeg har selv vært i gjennom mange ulike markedsførings løsninger selv når jeg har har markedsført mine ulike prosjekter! Blant annet så lagde jeg 5000 flyers til Coastal Cash for 2 år siden.. Tok de med meg til Oslo og stod i Karl Johan en hel Lørdag... Jeg delte ut ca 2000 av dem..

Konklusjonen ble at de eldre og godt voksne tok godt i mot og de yngre gadd ikke.. Jeg fikk endel nye kunder av det og var godt fornøyd, men det er kun fordi jeg tjener såppas godt på hvert salg! MEN ikke en eneste ny kunde under 40 år ble det av den markedsførings kampanjen!

Du sier du fikk en del nye kunder og var godt fornøyd, men ikke en eneste under 40 år. Så hvofor var det så viktig at de måtte være under 40 år?

En tid senere reiste jeg til USA, på vei bort satt jeg sammen med noen amerikanere. De skulle på ferie til Los Angeles.. Vi snakket løst og fast om ferier, hvor og hvor mye dette koster... Når jeg endelig var frem fremme så hadde jeg solgt 5 medlemskap. Målrettet var den "kampanjen" fordi dette var mennesker som var på feire og dermed mye mer åpen for et slikt medlemskap!

Og poenget her er?

Konklusjon nr 2. Å være målrettet mot sin kundegruppe er uten tvil det eneste riktig.. Sjelden har man råd til å drive markedsføring som ikke kaster av seg penger! Derfor når type Eljøp kommer ut med disse kundeavisene sine så er dem nøye rettet mot en hvis kundegruppe.. Du må ikke tro på noen måte at dem bare er kastet ut til alle å enhver!

Feil. Elkjøpavisen deles ut til de aller fleste i hele norge.

Spar deg for dustete kommentarer! Du har alt for liten bakgrunn om meg til å kunne utale deg om hva jeg bør lære meg og ikke...

Hvilken bakgrunn har du for å hevde at postreklame ikke fungerer?

*************************

Om det er bortimot kostnadsfritt å produsere dette Kenneth, kan man fint teste.
Om man ikke tester vet man ihvertfall med 100% sikkerhet at man ikke tjener noe som helst.

Mr.Leone har jo noen gode poeng, men en må også se det hele opp mot hvilken RoI du sitter igjen med. Om det koster minimalt for deg å printe noen flyers, og det er gratis å dele de ut skal det jommen ikke mye til før man sitter igjen med noen gode %.

Det er jeg enig i!

Så hvorfor så negativ i tidligere innelgg?

************************

Så min egen mening om postreklame. Jeg har som sagt jobbet i posten selv og vi kjørte ut reklame til alle postkassene hver eneste dag omtrent. Det var egentlig svært få som hadde reservert seg mot uadressert reklame. Veldig ofte møtte jeg folk som ventet på posten (ikke bare folk over 70 nei.). Det som var litt interessant var at mange av de som klaget over reklame faktisk tok den med seg inn isteden for å bare kaste den i søpla som sto rett ved siden av. Jeg observerte også at de fleste faktisk bladde gjennom reklamen på vei hjem. Personlig tror jeg postreklame er veldig effektivt, selv om folk kaster den ser de som regel alltid gjennom den.

At folk ikke har tid til å lese reklamen og at det bare er folk over 70 som leser den tror jeg ikke stemmer i det hele tatt. Og er det en bestemor på 70 som leser den er det ikke umulig at hun f.eks kjøper Shrek 3 til barnebarnet sitt. Å hevede at eldre folk kun er interessert i sparkjøpkataloger o.l tror jeg også er helt feil.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg hadde tenkt å holde meg unna denne tråden helt til jeg leste ditt innlegg nå Strobist!

Må si du kaster stein i glasshus her..... Du forsøker å "disse" alle andre som kommer med sine subjektive synspunkter og antagelser - så ender du opp med å gjøre det samme!?!

Lite imponerende! ;-)
 

Strobist

Medlem
Jeg forsøker ikke å "disse" noen, og det var vel heller ikke meningen å imponere noen.
At det er mine subjektive meninger er jo helt klart og det skriver jeg helt først i posten

"Gammel post men må bare få lagt inn min mening om saken når det gjelder hva mrleone mener:"

Du sier antagelser, kan du peke ut en plass i posten hvor jeg kommer med antagelser? Jeg stiller bare spørsmål ved mrleones argumentering og det må da være lov? Det er da et diskusjonsforum :)

Om du har leste hele posten ser du at det kun er mrleone jeg har sitert. det er fordi jeg synes han, som nevnt, argumenterer på en underlig måte og det er vel lov å stille spørsmål ved det?
 

Tonny Kluften

Administrator
Hehe, vil du ha en kilde på at det aller meste av reklame som kommer i posten blir kasta uten å bli lest? Nederst i oppgangen her har vi en egen søplebøtte ved siden av postkassene... gjett hva den er full av. Det samme har jeg sett ganske mange andre steder også, litt for mange til at jeg tror det er noen statistisk tilfeldighet ;)

Ok, men sett oppgangen din har 50 leiligheter og det ligger 49 elkjøpflyere i bøtta. Den femtiende blir lest og personen drar til elkjøp og kjøper varer for 10000 kr.

Regnestykke:
Utgifter elkjøp:
50 flyere + utsendelse = 250 kroner

Inntekter elkjøp:
10000 minus varekostnad kroner 6000.

Netto gevinst for elkjøp = 3750 kroner.
 

clinton4

Medlem
Jeg kaster også alltid reklame i dunken som er satt opp for dette. Men, jeg ser alltid på reklamen før jeg kaster den, inneholder den noe som interesserer meg, blir den med opp for nærmere inspeksjon :)
 

picxx

Well-Known Member
Enkelt sagt..om det ikke hadde vært penger å tjene på reklame i posten hadde man heller ikke fått reklame i posten.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
joda, for all del, det er klart det blir noe salg av det, men det er absolutt ikke noen gullgruve dette heller. Var noen som snakka om at 2 av 5 leser reklamen som kommer, og dette tror jeg nok er en ganske drøy overdrivelse. Kanskje 2 av 5 titter på den, men det er ikke snakk om at 2 av 5 faktisk leser gjennom alt som kommer. Har hørt noe om at gjennomsnittsnordmannen utsettes for 20000 (tjuetusen) kjøpsinntrykk hver dag, og da sier det seg selv at det er begrensa hvor mange av disse vi faktisk i det hele tatt registrerer, for ikke å si leser gjennom.

Derimot så er det å kombinere forskjellige kanaler generelt en veldig effektiv taktikk.
 
Topp