Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Reklame/Spam på epost. Det tar aldri slutt!

Tony J

Alle skal få
Forbrukerombudet skulle det være, ikke Forbrukerrådet.

Bladkongen.no fikk 50.000 i gebyr ved første gangs spamutsendelse. Og de tørr vel ikke å sende ut flere ganger... da neste gangs gebyr mangedobles.

Bladkongen m betale gebyr for spamming -
MR-sak 10/235: Forbrukerombudet - Mediafy Magazines AS -

Synes dog boten var litt liten. 50.000 kr for 200.000 eposter.
Og dette var etter ca 90 stykker hadde sendt inn klage.


Blir 25 øre pr epost, og det er vel en grei pris?

Tony
 

Miniforetak

Medlem
Dette er helt soleklart: Brudd på markedsføringsloven, og derfor noe som kan anmeldes. Selv benyttet jeg anledningen til å sende ut informasjon om / tilbud på abonnement like før forbudet mot å sende til personlige adresser trådte i kraft. Sendte til ca 20 000 adresser den gangen. Selv om jeg holdt meg innenfor loven da, fikk jeg en del rasende tilbakemeldinger.

Derfor: Den gangen lovlig men ubehagelig. Nå: ulovlig, og sikkert like ubehagelig.

Har for øvrig laget en artikkel om akkurat dette:
Sjekk reglene for e-postmarkedsføring.
 

Tony J

Alle skal få
Dette er helt soleklart: Brudd på markedsføringsloven, og derfor noe som kan anmeldes. Selv benyttet jeg anledningen til å sende ut informasjon om / tilbud på abonnement like før forbudet mot å sende til personlige adresser trådte i kraft. Sendte til ca 20 000 adresser den gangen. Selv om jeg holdt meg innenfor loven da, fikk jeg en del rasende tilbakemeldinger.

Derfor: Den gangen lovlig men ubehagelig. Nå: ulovlig, og sikkert like ubehagelig.

Har for øvrig laget en artikkel om akkurat dette:
Sjekk reglene for e-postmarkedsføring.

Fikk du noe positivt langvarig ut av det da? Hvordan var det med trafikk og omsetning etc, ble det en liten høydetopp og fort nedgang, eller fikk du noe nyttig ut av denne masseutsendelsen`?

Tony
 

Coulix

Medlem
Jeg har selv sendt ut e-post til ca 150.000 norske bedrifter som jeg samlet inn via fastinfo og sendte ut gjennom sendblaster fra egen PC, men sendte det tregt og bare 1 hvert 4 sekund og enkelte 20 sekunders intervaller og tror jeg lå på ca 5000-10000 i døgnet med litt pauser innimellom for å unngå at ISP sin smtp skulle gå varm i trøya og gjennom forhåndsregler så fikk jeg aldri noe problemer med det. Jeg kontaktet også ISP for å høre nøyaktig hva de tolererte, og sørget for å ligge under det nivået med litt margin.

Jeg fikk aldri noe sure tilbakemeldinger heller da jeg selfølgelig sender fra noreply@ adresse og heller la dem kontakte meg gjennom nettside hvis de har problemer med reklamen og får tenkt seg litt om før de bare svarer blindt - og der fikk jeg kanskje 2-3 ut av 150.000 hvor de ikke var sure, men rett og slett bare ville trumfe tjenesten jeg markedsførte og selge meg noe enda bedre tilbake.

Fikk du noe positivt langvarig ut av det da? Hvordan var det med trafikk og omsetning etc, ble det en liten høydetopp og fort nedgang, eller fikk du noe nyttig ut av denne masseutsendelsen`?

Jeg ble overrasket over hvor stabil inntekt jeg fikk fra det. Det var white label affiliatreklame for en online bookingtjeneste og profitten fra e-postene alene var nøyaktig 35-40 USD om dagen, hvor hver kunde stod for ca 1-2USD. Ikke så høy konvertering kanskje, men så kostet det meg lite etter å ha laget listene også da alt gikk på nesten autopilot i et par mnder og kostet meg relativt lite i tid og penger, men så stoppet det også veldig brått da jeg gikk tom for adresser. I tiden etter har jeg kanskje hatt 500-1000 /mnd fra det jeg antar er tilbakevendende kunder. Men dette er nok avhengig av hvordan du håndterer nettsiden du "spammer" med og hvordan du lokker kundene til å komme tilbake, jeg hadde bare tjenesten å lokke med.

For meg var det ikke verdt å gjøre det igjen, men tenker hele tiden på om det er andre produkter jeg kan gjøre det med istedet - f.eks. firmabiler og andre dyre ting og filtrere det mot relevante firmaer.


Og de øvrige i tråden har rett ang. lovverk - man skal ikke sende til privatpersoner med mindre de har signert seg opp for det på forhånd, men ligger det ute e-poster som representerer firma og/eller har formen post@ firmapost@ osv. så er det lov - innenfor rimelighetens grenser.

Og det å anmelde litt uønsket reklame i egen postkasse synes jeg er bortkastet tid - med mindre det er rene svindelforsøk eller direkte uetisk/umoralsk informasjon man blir tilsendt. Mer irriterende finner jeg hvor vanskelig det er å fjerne slettet foretak fra alle de tusen nettsider som farmer info fra brreg og lar det ligge i mange år selv om det ikke finnes lenger. Men such is the Internet!
 
Sist redigert:
Topp