Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Reservasjonskalender for studio

alterego

Medlem
WordPress er ikke det som blir brukt her, og han ville ha tilbakemelding på sin løsning, noe jeg ser du enda ikke har klart å gi, men det ble vel for mye for deg, stakkars :)

Hvis du kan lese mitt første innlegg vil du se min tilbakemelding på trådstarter sitt ønske om tilbakemelding på bookingløsning. I stedet for å gi trådstarter masse mer programmeringsjobb (og kunden en skyhøy faktura), foreslo jeg å se på en standardløsning (Woo-Bookings) i stedet for å lage den custom.

Som programmerer burde du vite hvor omfattende jobb det ligger bak å lage en custom bookingløsning. Med kunden i fokus, massasjeinstitutt med 4 terapeuter, gir det ingen mening å lage dette custom, sms eller ei, både fordi det kreves en formidabel jobb å lage et godt bookingsystem og fordi all den jobben koster kunden penger (utviklere pleier ikke å jobbe gratis).

Kall det gjerne trolling at jeg ikke er enig med deg i at kunden er best tjent med en custom bookingløsning. Jeg tenkte bare at siden jeg har erfaring fra både tilsvarende virksomhet som kunden og bookingsystemer/nettløsninger kunne ha en kvalifisert mening og dele den.

My bad... selvgode programmere vet selvsagt best :D
 

alterego

Medlem
Jag tycker det ska stå ledig timme på kalendern, nu är det olika färger, det är okej, men skriv ledig timme på alla :)

Vel, dette er bare 1 av flere ting som kanskje ikke faller seg naturlig for en utvikler å tenke på. Standard bookingløsninger, som over tid har blitt benyttet i praksis, er normalt uten slike "barnesykdommer". Nevner det fordi poenget med custom vs. standard møter et eksempel her.

@IKKE-PEILLING God og konkret tilbakemelding til trådstarter.

Min erfaring er likevel at det ser bedre ut å bruke fargekoder. I dette tilfellet kan det være tilstrekkelig med 1 farge for opptatt og bakgrunnsfarge for ledig og angi over/øverst i bookingboksen at fargen = opptatt.

Selv har jeg erfaring med at ulike terapeuter kan tilby ulike behandlinger, basert på ulik kompetanse. Da får man nye utfordringer med booking av time basert på både terapeut og type behandling. I tillegg har jeg erfaring med at ulike behandlinger kan ha ulik varighet, da ikke alle behandlinger varer i 30 eller 60 minutter, og da skal de ulike tidene "flyte" over, men neste time kunne starte straks rommet er klart for ny time. Og vet utvikler hvor lang tid det tar å klargjøre rommet etter hver behandling? Ulike behandlinger kan dessuten kreve ulik tidsbruk på etterklargjøring.

Vi snakker kanskje om flere lag med informasjon og at systemet må være dynamisk for å takle de ulike dimensjonene. Et godt bookingsystem håndterer dette og mye annet. Skal det lages custom tar det tiiiid...

Håper dette kanskje tydeliggjorde ett par ting for deg @xdex.
 
Sist redigert:

Yawa

New Member
Hei hå. Takker for svar.

Klarte også å tvinge fram en sql error, noe som er skummelt i seg selv. Du burde ikke stole på at mod_security gjør jobben.
Hva gjorde du for å fremdrive den feilmeldingen? Serverene står i develop-modus nå, så er klar over at feilmeldinger vises.
Virker som det kan ha noe med at et midlertidig reservasjons-objekt ikke har blitt generert når du klikker på et tidspunkt i kalenderen. Kan ha noe med at jeg genererer en hash, som lagres til en session i nettleseren din, som benyttes for å kjenne igjen det midlertidige reservasjonsobjektet slik at du kan navigere deg frem og tilbake før du gjennomfører reservasjonen.
Like før reserveringen, så opprettes en midlertidig reservasjon som benyttes når man gjennomfører bestillingen. Dette for å låse det valgte tidspunktet for å forhindre at andre skal benytte det samme mens du holder på. Hvis dette reservasjons-objektet ikke har blitt opprettet i forkant, så forsøker systemet å legge til ønskede tjenester til din midlertidige reservasjon, ved fullføring av reserveringen, uten at selve reservasjons-objektet har blitt opprettet i forkant.​
Takk for at du fant denne feilen slik at jeg kan gjøre det bedre :)


Hvorfor ikke bruke et skikkelig bookingsystem, som Woothemes sin Bookings?

http://www.woothemes.com/products/woocommerce-bookings/

Hovedgrunnen til at jeg ikke har benyttet et veletablert, og skikkelig, bookingsystem er pga. at jeg ikke benytter noen form for CMS som wp, drupal, joomla etc. Jeg skreddersyr nettløsninger fra bunnen, og tilpasser nettstedet der etter. Det er på en måte hva jeg gjør.
Noen jobber på veletablerte plattformer, mens jeg jobber på min egen.
Jeg er klar over at ferdigsystemer gir et hav av muligheter, og at det mest sannsynlig er en raskere og en mer kostnadseffektiv måte å jobbe på (kommer vel ann på øyet som ser kansje). Men personlig, så føler jeg at mye av gleden, og ikke minst friheten, forsvinner når jeg er "låst" til et rammeverk.

Men det var i utgangspunktet ikke et spørsmål om hvordan jeg skulle sette opp et reservasjonssytem, eller hvilke løsninger som finnes der ute, jeg var på jakt etter nå.
Jeg har studert endel i forkant, og sett på flere gode alternativer som jeg har kunnet intergrere, men de har vert for avansert for dem å sette seg inn i, og bruke. Så jeg kom frem til at det beste var å sette seg ned sammen med de, og kartlegge deres behov, og skreddersy et system med akkurat den funksjonalitet som er nødvendig. Og sist men ikke minst - utforme det slik at de faktisk kan bruke det på egenhånd.
Dette massasjestudioet består av 4 thailanske kvinner som ikke er datakyndige i det hele tatt, og med svært begrenset språkkunnskaper på både norsk og engelsk. Epost er til og med en utfordring.

Blandt annet derfor en sms-tjeneste blir implementert slik at de mottar varsler ved nye innkommende reservasjoner direkte til telefonen sin, og at det automatisk blir sendt ut en bekreftelses-sms til kunde når de har vert inne å godkjennt bestillingen deres.
Administrasjonspanelet er forøvrig også er skreddesydd og tilpasset deres behov/kunnskapsnivå. Består av en nesten helt lik kallender som på hjemmesiden, og noen svært få og tydlige knapper. "OK" (for bekreft/godkjenn), og "NEI" (isteden for avbryt/kanseller). blandt annet.

Har lagt ved en liten skjermdump her:Skjermbilde 2015-09-25 kl. 00.59.15.png

Takker for svar så langt. Setter veldig pris på alle tilbakemeldinger.
 

xdex

Medlem
Som programmerer burde du vite hvor omfattende jobb det ligger bak å lage en custom bookingløsning. Med kunden i fokus, massasjeinstitutt med 4 terapeuter, gir det ingen mening å lage dette custom, sms eller ei, både fordi det kreves en formidabel jobb å lage et godt bookingsystem og fordi all den jobben koster kunden penger (utviklere pleier ikke å jobbe gratis).

Kall det gjerne trolling at jeg ikke er enig med deg i at kunden er best tjent med en custom bookingløsning. Jeg tenkte bare at siden jeg har erfaring fra både tilsvarende virksomhet som kunden og bookingsystemer/nettløsninger kunne ha en kvalifisert mening og dele den.

En custom booking løsning, i mitt eget cms, med betaling og støtte for bitcoins samt sms støtte kan jeg sette opp på noen få minutter, så forstår ikke argumentet ditt helt? Sky høy faktura? barnesykdommer, ærlig talt, wordpress plugins har svært mange feil, og enda verre, dem listes opp fritt på nett, slik at alle kan missbruke det.

Jeg har heller aldri sagt, at en kunde, er best tjent med en custom booking løsning, du vrir jo om på det jeg sier? Du lager noe, etter behovet.

Tror ikke du helt har skjønt hvordan en custom løsning fungerer, det er nemlig ikke slik at det nødvendigvis lages fra scratch. Det trenger heller ikke være noe du lager helt selv, men at du tar i bruk packages for laravel eller andre rammeverk.

Og vet utvikler hvor lang tid det tar å klargjøre rommet etter hver behandling

Har du aldri jobbet med kommunikasjon og planlegging?

Håper dette kanskje tydeliggjorde ett par ting for deg @xdex.

Jeg har i hvert fall forstått at du aldri har brukt ett eneste rammeverk, men det er vel som forventet fra en wordpress elsker.

Kan anbefale deg å lese mer om de mest brukte rammeverkene, så kanskje du forstår at ting ikke er så a4 og dyrt, som du har sett for deg.

https://www.linkedin.com/pulse/7-best-php-frameworks-2015-winspire-web-solution
 

Yawa

New Member
Jag tycker det ska stå ledig timme på kalendern, nu är det olika färger, det är okej, men skriv ledig timme på alla :)
På mobiltelefon, og mindre enheter, så er det begrenset med plass i bredden. Derfor har jeg latt være å ha tekst i rutene.
Skjermbilde 2015-09-25 kl. 01.20.53.png

På datamaskin, forøvrig, så blir den aktuelle ruten grønn når man beveger markøren over, samt at det aktuelle tidspunktet vises.
 
Sist redigert:

Yawa

New Member
Det er veldig bra med konstruktiv tilbakemeldinger.

Selv har jeg erfaring med at ulike terapeuter kan tilby ulike behandlinger, basert på ulik kompetanse. Da får man nye utfordringer med booking av time basert på både terapeut og type behandling. I tillegg har jeg erfaring med at ulike behandlinger kan ha ulik varighet, da ikke alle behandlinger varer i 30 eller 60 minutter, og da skal de ulike tidene "flyte" over, men neste time kunne starte straks rommet er klart for ny time. Og vet utvikler hvor lang tid det tar å klargjøre rommet etter hver behandling? Ulike behandlinger kan dessuten kreve ulik tidsbruk på etterklargjøring.

Vi snakker kanskje om flere lag med informasjon og at systemet må være dynamisk for å takle de ulike dimensjonene. Et godt bookingsystem håndterer dette og mye annet. Skal det lages custom tar det tiiiid...

Denne biten her er en kabal å få til å gå opp ja. Det er helt klart.

Om jeg, som utvikler, vet hvor lang tid ting tar, hvordan ting fungerer i praksis hos et massasje studio, så er svarte naturligvis nei - til å begynne med. Men etter å ha vert i dialog med de, og de har forklart hvordan ting fungerer hos akkurat dem, så vet jeg en god del.

At et godt bookingsystem har disse parameterene du poengterer ferdig implementert vel en selvfølge, men hvis disse bookingsystemene blir for avansert å administrere og bruke, så har det lite for seg å begynne å ta det i bruk.
Ledigtime.no har et relativt greit system, og jeg henviste dem til de først. Viste de hvordan det fungerte, men det likte de ikke. Så jeg gjorde litt reasearch, og forsøkte å finne moduler/kallendere av ulike slag, som jeg kunne ta i bruk.

Jeg her en masse ferdige moduler/maler/kodesnutter og andre plugins og rammeverk o.l. i mitt arkiv. Så selv om jeg bygger fra bunnen, så har jeg godt utvalg av "byggeklosser" som er ferdig satt sammen, og er klart til bruk omtrent umiddelbart. Så rent tidsmessig trenger det ikke ta så fryktelig lang tid. Hverfall ikke når man jobber med det daglig. Da ligger det meste i fingra ;)

Selve nettsiden er bygget på en platform jeg har utviklet i lang lang tid, så nettsiden i seg selv var oppe etter 15-20 minutter (fra første tastetrykk), og klar til å fylles med innhold. Det inkluderer opplasting til webhotell.

(Og ja, jeg sitter faktisk å utformer dummy-sider på hurtigstarts-plattformen min som jeg laster opp til min webserver med gjevne mellomrom for å se at alt fungerer som det skal, og tar tiden på dette. Jeg er for rask og effektiv jobbing).
 

alterego

Medlem
Dette massasjestudioet består av 4 thailanske kvinner som ikke er datakyndige i det hele tatt, og med svært begrenset språkkunnskaper på både norsk og engelsk. Epost er til og med en utfordring.

Når systemet ditt er utformet for folk med begrensede lese og skrivekunnskaper og heller ikke kan svare på e-post, har du helt andre utfordringer enn å lage et funksjonelt og godt bookingsystem.

Synes vel egentlig du burde nevnt dette når du ber om tilbakemelding på bookingsystemet, da vi som skal komme med innspill da kan ta høyde for de spesielle utfordringene du står ovenfor.

Selv ville jeg ikke latt terapeutenes manglende språk-/datakunnskaper legge en demper for hva kundene fikk oppleve i frontend, men tatt hensyn til dette i backend. F.eks. tenkt trykkskjerm og ikoner i stedet for tekstbaserte valg.

I frontend ville jeg ikke frontet hvem som er terapeut, da dette kan endre seg over tid eller ved sykdom/fravær. Jeg ville gitt kundene følgende valg i frontend:

1. Velg behandling
2. Velg dato og klokkeslett
(3. Velg terapeut)

Så ville jeg latt systemet ta seg av hvilket rom som skal knyttes til den enkelte bestilling, uten at kunden får innsikt i dette.

I tillegg ville jeg hatt en oversiktskalender i frontend som viser ledige og opptatte timer 14 dager frem i tid (i ett bilde). Massasjestudioet bør være minst halvbooket i alle inneværende uker og derfor trenger kundene oversikt lenger frem i tid.

Siden terapeutene har begrenset med kompetanse ville jeg sterkt vurdert å unngå at de tar seg av betalinger. Kundene kan heller betale ved booking og da blir det kanskje likevel aktuelt å se på et system som Woocommerce og Woo-Bookings. Ved forhåndsbetaling slipper man også problemet med "no-show" og tapte inntekter, noe som er et bransjeproblem.

Ser at du skriver at du har sett på et legetime-bookingsystem som alternativ til custom. Da ville jeg heller sett på noe som er laget spesielt for skjønnhetsklinikker eller frisører.

Noen du kan se på:
https://fixit.no/
http://www.onlinebooq.net/
http://www.w3spor.no/
http://www.salonsoftware.com/
http://klikbook.dk/
http://www.pameldingssystem.no/

En viktig funksjon i denne bransjen er gavekort. Det selges store mengder gavekort, særlig før jul. Dette bør kunne selges online med en automatisert tjeneste og timer bør kunne betales med gavekortet på bestillingstidspunktet.

Og kunden må ikke glemme at selv om de har importert (svart) arbeidskraft og driver massasjestudio fra kjelleren, så bør de føre regnskap. Dersom kasse- og bookingsystem ikke er integrert med regnskap, kan de få en ganske stor jobb med bokføringen. Bransjen er dessuten utsatt for bokettersyn fra Skatteetaten.

Jeg regnet selvsagt med at du brukte moduler/maler/kodesnutter og at du ikke laget alt fra bunn. Jeg vil likevel hevde at du (og kunden) kommer bedre ut av det ved å bruke standard systemer som er spesielt beregnet for formålet og at du eventuelt tilpasser et slikt system fremfor å lage det custom "fra bunn".
 
Topp