Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ris og ros ønskes

looper

Medlem
Det å være "agent" for Hurtigruten er egentlig for reisebyråer som selger turer igjennom sin egen virksomhet. Usikker på om de vil gi deg den løsningen da dette ofte krever at betaling går igjennom agenten. Men hadde tatt en telefon til markedsavdelingen på Hurtigruten og hørt om du kunne ordnet en avtale. Siden Hurtigruta turer ofte ligger på 40-50 tusen per bestilling så bør du kunne få en grei avtale.

;)Lykke til
 
Det høres veldig interessant ut. Må gi det et forsøk.

Nå har jeg fått midtstilt siden og lastet den opp. Synes det ser flott ut. Kjempetakknemlig for hjelpen!!
 
Hei hei. Vekker liv i en gammel tråd for å spørre om noen råd angående siden min igjen, Hurtigruten-Web.com. Jeg fikk mye hjelp her tidligere, og ble bla. rådet om å skaffe meg et .no domene.

Nå har jeg registrert meg med et enkeltmannsforetak i brønnøysundregistrene, menst for å få muligheten til å selge bilder, i tillegg til at jeg har fått meg blogg-jobb hos Hurtigruten.
Nå som jeg er registrert, kan jeg da bytte til et .no domene? Isåfall hvordan gjør jeg egentlig dette? Prøver å søke litt om hjelp på nettet, men finner ikke noe som forklarer.

Sier tusen takk om det er noen som kan hjelpe.


Det koster ikke noe å registrere seg i Brønnøysundregistrene Carina, så har du tilgang på et godt .no domene så bør du gjøre det så snart som mulig.

Ellers synes ikke jeg det gjør noe at det ligger på et .com domene
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hei hei. Vekker liv i en gammel tråd for å spørre om noen råd angående siden min igjen, Hurtigruten-Web.com. Jeg fikk mye hjelp her tidligere, og ble bla. rådet om å skaffe meg et .no domene.

Nå har jeg registrert meg med et enkeltmannsforetak i brønnøysundregistrene, menst for å få muligheten til å selge bilder, i tillegg til at jeg har fått meg blogg-jobb hos Hurtigruten.
Nå som jeg er registrert, kan jeg da bytte til et .no domene? Isåfall hvordan gjør jeg egentlig dette? Prøver å søke litt om hjelp på nettet, men finner ikke noe som forklarer.

Sier tusen takk om det er noen som kan hjelpe.

Du må da registrere ditt domene på vanlig måte - f.eks hos Domeneshop.

Da det er gjort kan du legge alt over på .no domenet eller redirekte domenet til den eksisterende bloggen.
 
Takk! Da tror jeg rett og slett jeg hopper over dette.. blir jo så dyrt? Har dessuten engelsk versjon av siden også, som bør ligge under .com eller .us eller noe sånt. Da blir det to domener, om jeg forstår dette riktig.

Og hvis rangeringen er bedre med .com så orker jeg ikke tenke på dette engang.
Takk for hjelpen da.
 

Speca

Medlem
At noen tør å bruke beskyttede navn på sine sider, kommer jeg aldri til å forstå. Når du kommer deg opp på førstesiden på Google, så vil du nok få ett brev fra en advokat om å velge ett annet navn på domenet ditt, og kanskje en anmeldelse... Når du i tillegg har fått blogg-jobb hos hurtigruten, så driver du å blander kortene i altfor sterk grad. Jepp, det er bare domenenavnet jeg tenker på, resten er bra.
 

picxx

Well-Known Member
Takk! Da tror jeg rett og slett jeg hopper over dette.. blir jo så dyrt?

Alt er jo relativt (foruten lysets hastighet), men jeg ville nok ikke kalt 140.- for et .no domene for dyrt. Kanskje spørre hurtigruten om de kan sponse?
 
Alt er jo relativt (foruten lysets hastighet), men jeg ville nok ikke kalt 140.- for et .no domene for dyrt. Kanskje spørre hurtigruten om de kan sponse?

Forsåvidt.. Jeg gikk ut ifra at det ble samme pris på det jeg har nå, men det er jo inkl. webhotellet, så det blir jo selvsagt ikke like dyrt :)

At noen tør å bruke beskyttede navn på sine sider, kommer jeg aldri til å forstå. Når du kommer deg opp på førstesiden på Google, så vil du nok få ett brev fra en advokat om å velge ett annet navn på domenet ditt, og kanskje en anmeldelse... Når du i tillegg har fått blogg-jobb hos hurtigruten, så driver du å blander kortene i altfor sterk grad. Jepp, det er bare domenenavnet jeg tenker på, resten er bra.

Er det på noen måte ulovlig å bruke beskyttede navn i domener? Det er isåfall første gang jeg hører dette, og det er rart at ikke Hurtigruten selv har informert meg om dette isåfall. De mange tilbakemeldingene jeg har fått fra rederiet opp gjennom årene har vært utelukkende positive tilbakemeldinger.

Men skjønner ikke helt hvilke kort du mener jeg blander?
 

Speca

Medlem
Er det på noen måte ulovlig å bruke beskyttede navn i domener? Det er isåfall første gang jeg hører dette, og det er rart at ikke Hurtigruten selv har informert meg om dette isåfall. De mange tilbakemeldingene jeg har fått fra rederiet opp gjennom årene har vært utelukkende positive tilbakemeldinger.

Selvsagt er det forbudt å bruke beskyttede navn i domener. Man misbruker en merkevare andre har brukt tid og penger på å bygge opp. At hurtigruten ikke ser dette, synes jeg er snodig, men heldig for deg. Jeg er dog ikke like sikker på at det er tilfellet når du kommer deg på første siden, og det kommer høyst sannsynlig til å skje ettersom du nå ligger på 18.plass.

Mer om lovgivningen her (gammel artikkel, men etter hva jeg kan se i mine bøker, så har det ikke skjedd noen større endringer på dette feltet.)

Tvister domenenavn vs. varemerke - Jusstorget.no

Men skjønner ikke helt hvilke kort du mener jeg blander?

Jeg forsto det som at du blogget for dem, altså på deres sider. Hvis det ikke er tilfellet, så beklager jeg det.
 

picxx

Well-Known Member
Selvsagt er det forbudt å bruke beskyttede navn i domener. Man misbruker en merkevare andre har brukt tid og penger på å bygge opp. At hurtigruten ikke ser dette, synes jeg er snodig, men heldig for deg. Jeg er dog ikke like sikker på at det er tilfellet når du kommer deg på første siden, og det kommer høyst sannsynlig til å skje ettersom du nå ligger på 18.plass.

Det er fremdeles lov å bruke sunt folkevett fordi om noen benytter firmanavnet ditt i et domene og skriver om firmaet. Hvis hurtigruten i denne saken synes Carina gjør en bra jobb for å promotere dem synes jeg de har angrepet denne saken på helt riktig måte.
Det er ingen lov som sier at du absolutt må tilegne deg domenenavnet for enhver pris.
 

Dag Frogner

Supermedlem
For å unngå problemer senere burde du få det skriftlig fra Hurtigruta at de ikke vil lage trøbbel for deg pga domenet du bruker. Det er nok rimelig frustrerende å bruke masse tid på å bygge opp denne siden om de krever domenet av deg senere.

Jeg vet ikke hvem i Hurtigruta du har fått tilbakemeldinger fra, men om det er fra random folk som jobber der, betyr ikke det at ledelsen i selskapet støtter deres syn.
 
Da blir jeg å maile dem på nytt å forsikre meg om at dette er ok. Det siste jeg ønsker er jo å spake trøbbel for Hurtigruten. De tidligere tilbakemeldingene har vært fra kommunikasjonsansvarlige og nettansvarlige i rederiet, så dette er noe jeg har følt meg 100% på at var ok.

Jeg forsto det som at du blogget for dem, altså på deres sider. Hvis det ikke er tilfellet, så beklager jeg det.

Ja, det gjør jeg.. På deres sider ja..
 
Sist redigert:
Topp