Kjapp og trygg hosting for Wordpress

RSS på web

Hvor går egentlig grensen for hva man kan gjøre med andres RSS-feeds?

Dersom jeg ønsker å la en nettside hente inn andres RSS-feeds og printe ut innholdet derfra på nettsiden, kan jeg gjøre dette uten å innhente tillatelse fra RSS-forfatteren?

Alle linker tilbake til innholdet vil selvsagt fortsatt være intakt, og dersom RSS-skaperen har valgt å legge inn reklame i feedet, vil jeg selvsagt ikke fjerne den heller.

Likevel er jeg usikker på hvor dette ligger i forhold til lovlighet. På en måte ser jeg at det kanskje kan regnes som etisk galt og moralt forkastelig, på en annen måte kan opprettelse av et RSS-feed kanskje tolkes dithen at man ØNSKER å bli delt?

Noen som kan litt om dette?
 

Gaasehud

Medlem
Ja, fin problemstilling -- tenkt på det selv før. Grensen går vel kanskje et sted mellom å lage en nyhetaktig-side som henter siste nytt fra forskjellige sider, eller om du lager Dagbladet 2 som peprer RSS utover hele nettstedet. ;)
 
Z

Zeros

Guest
Det skal ikke være noen problemer så lenge du holder deg til 180 tegn i beskrivelsen av innholdet.

Du må også oppgi kilde og linke til innholdet.

Zeros
 
Z

Zeros

Guest
Ja, jeg mener det.

Dersom noen legger ut en RSS feed, så er det jo nettopp fordi de ønsker at noen skal lese innholdet.

Om noen legger ut dette på en webside som igjen linker tilbake til dette innholdet, så mener jeg at dette er korrekt håndtert.

Man må jo da forholde seg til hva som er reglene for dette. Se forrige svar.

Dersom folk ikke ønsker at andre skal lese hva de skriver så bør de ikke legge ut RSS.

Zeros
 

testdriver

Ha det bra..
Kan RSS-utgivere med egen TOS ala "RSS-feeden kan ikke benyttes til kommersielle formål" overstyre det du sier her, Zeros?
 
Z

Zeros

Guest
Jeg mener at alt i verden kan siteres, så lenge man oppgir kilde.

Når det kommer til nyheter så kan man "skrive om" en artikkel i sin egen ordlyd, men da med kildehenvisning til hvor man fant artikkelen.

Dette gjøres i alle aviser og nyhetspublikasjoner.

Jeg mener også at dersom noen legger ut en RSS feed, så kan de ikke begrense hva denne skal brukes til så lenge man holder seg innenfor gitte regler når man bruker innholdet.

Da får de heller slå av RSS feeden.

Vi jobber med et lignende case nå.

Se denne linken: Nyhetsoversikten.no - Nyheter til enhver tid!

OBS! Siden er under utvikling.
 

Bjørnar

Gründer
de aller fleste nettaviser eller lignende har i sine betingelser at man ikke kan bruke RSS-filene til hva som helst, uten å spørre om lov. det gjelder blant annet nrk, dagbladet, vg, tv2 etc.

jeg har nettopp hatt en stor runde med alle disse for å få lov til å bruke rss-filene dems.
 

hansvh

Medlem
Jeg er enig i at RSS ligger ute for for å leses. Men jeg er ikke enig i at det impliserer tillatelse for videre publikasjon.

At man kan sitere er en ting, men det er absolutt ikke det samme som å sakse hele teksten. Videre står det ingensteds i loven at sitater er ~180 tegn. Det må være tatt ut av luften.
 

Bjørnar

Gründer
Zeros: i følge "nettjurist" Gisle Hannemyr har man IKKE lov å bruke RSS-filer fra aviser etc uten tillatelse.

jeg håper virkelig at sider som tar seg til rette får en smekk for å bryte med retningslinjene til de som har det.
 

tyr897

Medlem
Hypotetisk sett, dersom jeg overholder robots.txt og sakser veldig smaa utsnitt, hva er da forskjellen mellom meg og Google?
 
Sist redigert:
Topp