Kjapp og trygg hosting for Wordpress

RSS på web

tyr897

Medlem
Her var det jo også snakk om å oppgi kilde, men dersom en ikke gjør det ser jeg den prinsipielle forskjellen.
 
Z

Zeros_

Guest
Hei igjen!

Det har vært mange diskusjoner rundt indeksering av andres innhold.

Regelen som kom ut av flere "krangler" er så vidt jeg husker at man kan indeksere (herunder også benytte RSS, etter min mening) dersom man viser Tittel, Beskrivelse.

Beskrivelsen skal ikke overskride 180 tegn. Det skal linkes til siden hvor innholdet er hentet fra og man bør oppgi kilde.

Jeg mener bestemt at også Gisle H. var en del av denne diskusjonen som gikk for noen år tilbake.

Selv har jeg holdt på med dette i snart 15 år, så jeg har fått med meg en del rundt dette.

Jeg mener at problemstillingen ligger rundt det at en RSS feed er lagt ut for å benyttes.

Jeg kan ikke se noen forskjell om en privat person henter feeden eller om et nettsted gjør akkurat det samme.

RSS feeder er lagt ut for å skape mer trafikk til et nettsted, og det er jo det som skjer.

Det er jo ikke snakk om å benytte innholdet på annen måte enn å sende brukeren tilbake til det originale innholdet.

Igjen, hvis et nettsted har RSS feed OG ikke ønsker flere brukere, da bør de skru den av.

Zeros
 
Z

Zeros_

Guest
Forresten, er det noen som vet hvorfor man ikke kan registrere seg på dette forumet.

Jeg registrerte meg i går, men fikk aldri noen epost for bekreftelse.

Zeros
 

Bjørnar

Gründer
Zeros: i utgangspunktet er jeg enig, men så lenge kildene selv sier at folk skal spørre om tillatelse for bruk av rss-filene, så skal man selvsagt følge dems regler!
 

tyr897

Medlem
Man har jo likevel sitatretten, som mediene selv benytter seg hardt av. Å prøve å begrense denne overfor andre lukter dobbeltmoralsk, og er ikke noe jeg føler man trenger å ta hensyn til så lenge en opererer innenfor lovlige rammer.
 

Bjørnar

Gründer
dersom du siterer en hel tekst, så er det ikke sitat - det er plagiat. i en rss fil, tilbys en hel tittel, en hel ingress. du kan ikke bruke sitatretten på det som tilbys på en plattform, altså her rss (selv om selvsagt rss'en kun henter deler av en artikkel, selvfølgelig).

og et annet problem er at mange aviser tilbyr også bilder i rss-filen. det har du heller ikke lov å bruke, pga bildene er ofte tatt av bildebyråer som eier dem.
 

Bjørnar

Gründer
tillegg: dersom en avis publiserer HELE artikkelen i RSS-fila, kan du selvsagt bruke tittel og ingress, og benytte deg av sitatretten.
 

tyr897

Medlem
Jeg tenkte dersom en brukte ingress e.l., og ikke hele teksten. Så da er vi igrunn enige :)

i en rss fil, tilbys en hel tittel, en hel ingress. du kan ikke bruke sitatretten på det som tilbys på en plattform, altså her rss (selv om selvsagt rss'en kun henter deler av en artikkel, selvfølgelig).

Men dersom en belaster serveren ytterligere med å besøke artikkelen og trekke ut deler av teksten her i fra er det greit? Teksten som brukes og linken med kildereferanse vil jo i begge instanser være identisk.
 

Bjørnar

Gründer
godt poeng. jussen er ikke optimal her. men problemet elimineres jo med å bare spørre om lov; de aller, aller fleste synes jo det er greit å øke trafikken sin :)
 
Z

Zeros_

Guest
godt poeng. jussen er ikke optimal her. men problemet elimineres jo med å bare spørre om lov; de aller, aller fleste synes jo det er greit å øke trafikken sin :)

Jeg er enig at dersom det står at man skal spørre, så kan man jo gjøre det. Problemet er bare at det er veldig få steder, under RSS feed forklaringene til nettstedene, at det står noen ting som helst om dette. Det står som regel bare hvilke programmer du kan benytte til å lese feedene med.

Jeg kan ikke se for meg at de kan si ja til noen og nei til andre, da dette vil være forskjellsbehandling. Det kan jo ikke gå på "trynefaktor" eller "nettstedfaktor", med mindre du har en nettside som virker altfor "galematias".

Dessuten vil nesten alle si ja til dette, da RSS er ment for deling av innhold: RSS = Really Simple Syndication.

Har søkt opp en del sider som sier at dette ikke går under indeksering/"stjeling av andres innhold".

Vi har pr. i dag ca. 320 feeder som vi henter inn i en database. Det blir flere etter hvert.

Tenk dere jobben med å spørre alle om det er greit om vi bruker feeden som ligger ute til bruk.

Vi har ikke fått noen negative tilbakemeldinger på vårt bruk til nå.

Det kan jo gå andre veien også: Dersom du har en nettside som mange besøker fordi du har mye innhold, så vil jo det også bety at nettstedene du henter innhold fra får mer trafikk.

Skulle de da plutselig si at Nei, du har ikke spurt så deg stenger vi ute.

Du ville jo da bare ha spurt om du kunne få lov.

Hvis de da sier nei fordi du ikke spurte først, så vil jo dette være en prinsippsak som de selv taper på, med ingen mer trafikk fra din nettside.

PS! Kan noen hjelpe meg med registreringen i dette forumet? Jeg får ikke tilgang som bruker.

Tonny?

Zeros
 

picxx

Well-Known Member
Ang. rss...
Forsøkte meg på ett prosjekt for en tid siden hvor jeg opprettet blogger som utelukkende streamet rss fra andre blogger i samme kategori fra norge. Det ble heller dårlig mottatt, for å si det slik. Mens utenlandske sider nærmest kaster rss'n sin etter deg og ber deg bruke den hvor faen du vil skal nordmenn fremdeles "byråkratisere" seg fram til hva som er lov ved hjelp av visse menneskelige forordninger (kjent som lover).
Personlig lar jeg hvem som helst både kopiere tekst og hente rss så lenge de har credit tilbake tilbake til siden, og det burde absolutt alle andre også gjøre...
RSS er en offentlig kanal...ikke et instrument som gjør det lettere å sende mail!
 

hansvh

Medlem
RSS er en offentlig kanal.

Sakser du rått fra aviser og bøker også? Loven er klar. Man kan synes den er dum; Det er greit nok, men lite relevant for OP.

Dersom jeg ønsker å la en nettside hente inn andres RSS-feeds og printe ut innholdet derfra på nettsiden, kan jeg gjøre dette uten å innhente tillatelse fra RSS-forfatteren?
Forstår deg slik at du mener større deler av feeden, og ikke kortere sitater. Svaret er nei.
 
Topp