Kjapp og trygg hosting for Wordpress

RSS på web

Takk for alle svar! Var nok dette jeg trodde.

Det som forvirrer meg -- og som også var grunnen til at jeg spurte -- er at selv om loven er klar på at jeg ikke f.eks. kan sette inn store deler av et gitt RSS-feed på mine hjemmesider, er det vel såvidt jeg har skjønt ingenting som hindrer meg i å sette meg ned og programmere et freeware RSS-program som folk kan laste ned til sin PC som laster ned det samme RSS-feedet i defaultinnstillingene. Og det er nesten så jeg lurer på hva forskjellen egentlig er. En annen ting er tjenester som Google Reader -- hva er det som gjør at Google Reader er lovlig og at det vi diskuterer her er ulovlig?
 

hansvh

Medlem
Godt eksempel på hvor grensen mellom lovlig og ulovlig går. Jeg tror forskjellen er at en RSS-leser er et verktøy enkeltpersoner selv kan benytte til å laste ned feeds, mens det andre er en side med republisert materiale, dvs. RSS konvertert til dokument (f.eks HTML). (Jeg tror nok det er lov å linke til RSS-feeder, mens scraping ikke er lov uten samtykke.)

Hvis Google Reader er noe ala Netvibes så er jo det et eksempel på en RSS-leser, og ikke et nettsted som publiserer andres innhold. Hvis jeg har misforstått hva Google Reader er, så beklager jeg. Event. har Google kanskje avtaler med innholdsprodusentene.

RSS er jo et format som egner seg veldig til å gjøre slik som du ønsker. Mange lager nok RSS-strømmene sine med tanke på dette og blir sikkert meget glade om du vil bruke innholdet deres. Ved å lese ToS eller sende en mail tipper jeg du får ja av de aller, aller fleste slik picxxx har erfart.
 
Hvis Google Reader er noe ala Netvibes så er jo det et eksempel på en RSS-leser, og ikke et nettsted som publiserer andres innhold. Hvis jeg har misforstått hva Google Reader er, så beklager jeg.
Har ikke prøvd Netvibes, men får inntrykk av at det kan være snakk om noe lignende, ja.

Og så blir spørsmålet: Betyr det at dersom jeg lager en nettside som publiserer andres innhold ved hjelp av RSS-feeds, MEN jeg legger opp denne nettsiden slik at dette innholdet bare er tilgjengelig når brukeren logger inn, og brukeren attpåtil er nødt til å selv skrive inn hvilke feeds han/hun ønsker informasjon fra, har man da en RSS-leser? For slik jeg oppfatter det publiserer jeg fortsatt andres innhold på den måten ...

Event. har Google kanskje avtaler med innholdsprodusentene.
Det har de definitivt ikke. De lister opp RSS-feeds til hver eneste blogg jeg følger, det tar sekunder å legge til et nytt feed, og jeg mener også å ha sett statistikk på at folk følger mine egne RSS-feeds via Google Reader. Meg har de iallefall ikke noen avtale med.
 
Topp