Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Søker tegner av den neste "nerden".

Nerden

Medlem
Idag bruker jeg ett "nerdehode"/logo som er av dårlig kvalitet og er umulig å bruke på f.eks en bilstreamer o.l.

Jeg er nyskjerrig på hvilke andre typer "Nerder" som kan lages, kunne kanskje godt tenkt meg en fullkropp versjon ala torshov bilrekvisita eller så liker jeg android logoen.

Jeg kunne også godt tenkt meg nerden i forskjellige antrekk/luer/væremåter/farger.
F.eks en som skrur bil, en som har på hodetelefoner, en som spiller spill mm...
--------------------------------

Dette er første gang jeg utlyser noe jobbsøking så er litt grønn på fremgangsmåten.
Men jeg ønsker meg først å fremst ett raskt/uforpliktende grovutkast på typen "nerd" du ser for deg. Samt et prisanslag på produksjonen.

I første omgang trenger jeg en nerd som vil passe bra som logo og så vil jeg ha muligheten til å kontakte deg for å produsere forskjellige typer nerder.

--------------------------------
Kan kontaktes på PM eller på epost Thomas.stebmaister -att- gmail.com
 

a10

Medlem
Kanskje du burde prøve freelancer.com? da blirre billig :)

Og de er jævlig flinke designere også, husk å beskrive 100% med krav, ønske referanser, presisere at du skal ha vektorfilene etter betaling. og viktigst av alt: ingen demo ingen betaling.
 

Nerden

Medlem
Takk for tipsene

99designs og freelancer - Får jeg der forskjellige tilbud og skisser som jeg kan velge blant eller må man velge en designer som kan gjøre jobben uten å vite hva man må betale for?
 

Dag Frogner

Supermedlem
99designs og freelancer - Får jeg der forskjellige tilbud og skisser som jeg kan velge blant eller må man velge en designer som kan gjøre jobben uten å vite hva man må betale for?

Du får du x-antall design å velge mellom også finner du det du liker best og stort sett endrer de på det til du blir 100% fornøyd. Så den store fordelen her er at du får mye å velge i mellom og du får se desigenene før du kjøper. 99designs har også 100% fornøydgaranti så hvis du ikke blir fornøyd, betaler du heller ingenting.

Her er en pågående sak hos 99designs hvor h*n betalte ca 1700 NOK og har fått inn 262 forslag.

Create a harmonic logo for a psychotherapist | 99designs
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Du får du x-antall design å velge mellom også finner du det du liker best og stort sett endrer de på det til du blir 100% fornøyd. Så den store fordelen her er at du får mye å velge i mellom og du får se desigenene før du kjøper. 99designs har også 100% fornøydgaranti så hvis du ikke blir fornøyd, betaler du heller ingenting.

Her er en pågående sak hos 99designs hvor h*n betalte ca 1700 NOK og har fått inn 262 forslag.

Create a harmonic logo for a psychotherapist | 99designs

Haha, det er så typisk, jeg tar en titt på den øverste linja der, altså de som er høyest ranka, og ALLE har skikkelige nybegynnertabber som garantert kommer til å skape problemer før eller siden :) Men det vet jo ikke hun stakkaren som kommer til å kaste bort penger og tid på å måtte bytte om på logoen senere...
 

Dag Frogner

Supermedlem
Det er også veldig typisk at du kommer å klager over slike tjenester og hvor dårlige logoene her er. Det skjedde vel også med min logo (som jeg har som avatar) om jeg ikke husker feil.

Og nei, jeg har ikke hatt noen problemer med den og ja, jeg har tenkt til å trykke opp noen tskjorter snart og det ville ikke være noe problem i det hele tatt i følge trykkeriet, det var dette det var snakk om i mitt tilfelle.

Hva er så galt med de logoene og hvor vil det bli problemer?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Du har ikke hatt noen problemer? Så det du fortalte om i denne tråden forrige sommer var ikke problemer?

https://www.webforumet.no/forum/webdesign-grafisk-design/9440-vektorlogo-har-sm-deler.html

Jeg legger også merke til at du sier at du "har tenkt til å få trykket opp" noen t-skjorter snart, så da antar jeg at du fremdeles ikke har fått gjort det? Det var jo også det som var greia i tråden jeg linket til, og det vil da si at hvis du hadde hatt en logo som ville funke med spreadshirts begrensinger, så ville du allerede forrige sommer ha hatt t-skjortene dine i salg.

Nå husker jeg ikke alle detaljene helt sikkert i farta, og gidder ikke å lese gjennom hele tråden for å finne dem igjen, men jeg lurer på det ene var at det var mange overlappende elementer som ikke var slått sammen "korrekt" (noe som f.ex. kan skape problemer med trykkemetoder som det spreadshirt bruker, men som nok vil funke fint med standard silketrykk), og det andre var at det var veldig mye små detaljer og linjer som ble alt for tynne når du f.ex. prøvde å bruke den hos spreadshirt. Dette vil igjen funke BEDRE på vanlig silketrykk, men også der vil det skape veldig mye større begrensinger i forhold til hvor liten man kan gjøre logoen enn en mer gjennomtenkt variant ville hatt.

Hvorfor? Jo, hvis man skalerer ned logoen din, og en annen som ikke har disse alt for tynne små detaljene, så vil din f.ex. bli seende uskarp ut mye før den andre fordi de veldig små tynne linjene nesten vil forsvinne mye tidligere enn de tykkere. Dette skaper omtrent samme effekten som når vi bruker veldig mye antialiasing på et bilde/en illustrasjon, men der er grunnen nettopp den motsatte - vi vil IKKE ha kanten alt for sylskarp, mens her vil denne "antialias"-aktige effekten havne på et helt feil sted, og vil bare få det til å se uskarpt ut. I bunn og grunn vil det være samme problem med de andre små detaljene - de vil veldig tidlig ende opp med å se ut som "grums" og få det til å se uskarpt ut.

Massevis av detaljer på en logo er rett og slett en uting, konseptualisering er din venn. Detaljer hører hjemme på illustrasjoner, ikke på logoer.

DET punktet har de riktignok fått med seg i den konkurransen du linket til ser det ut til, men til gjengjeld har de brukt en font som vil utdatere hele logoen veldig raskt (altså at den er alt for "moderne" og for lite tidløs), og det er andre tabber, som f.ex. skygger og effekter, og et par varianter er 100% avhengig av farger for å fungere.

Å bruke skygger og den slags effekter på logoer er **skikkelig** no-no, det er omtrent så basic regel for logodesign som det går å få, det er ETT problem jeg ser på mye av den øverste linja der på 1-2-3. Hvorfor? Det vil IGJEN skape problemer i forhold til flere vanlige bruksområder for logoer.

Var det nok om hva som var galt?

Eller kanskje jeg også skal ta med litt lesestoff om hva som er problemet med den typen konkurranser i seg selv?

Why Speculation Hurts | NO!SPEC
Spec Work - What is Spec Work?
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg kan ikke alle trinnene i en trykkeprosess, men selve trykket har allerede blitt laget, men ikke printet på tskjorter ennå. Grunnen er at jeg kjenner han som jobber på trykkeriet godt, så de trykket opp merkene først for å se at det gikk fint, noe det gjorde.

Så det er riktig at jeg fikk problemer med Spreadshirt, men hos mitt lokale trykkeri funket det veldig bra, så jeg vet ikke hva som gikk galt hos Spreadshirt. Mulig de er mer kresne.

Selvom jeg ikke har god peiling på logoer, har jeg forlengst fått med meg at skygger og andre effekter er no-no. Men det går jo ann å lage en logo hvor man bruker dette, men så utelate dette når det evt skal trykkes?

Se f.eks på logoen til Statoil: http://sindremoldeklev.files.wordpress.com/2010/09/statoil.jpg

Så vidt jeg vet, vil det ikke være mulig å få med gradientene på trykk, men det betyr vel ikke at logoen ikke kan se slik ut på web?

Og for å ta ditt arbeid som eksempel. Dette er vel ikke den mest tidløse fonten dette heller og jammen er det ganske tynne linjer og liten grafikk her også. Er det ikke nettopp dette du advarer mot? Eller er det noe jeg ikke forstår som gjør denne logoen god?

http://opperud.com/_folio/engelin-logo.png
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Får ta ting i rekkefølge her:

1: Spreadshirt vs ditt lokale trykkeri. Grunnen til at spreadshirt ikke kan trykke det er, som jeg har forklart i den tråden du lagde i sommer og som jeg har linka til, rett og slett trykkemetoden de bruker, som er veldig praktisk til on demand (som ville ha betydd at du hadde sluppet å kjøpe noe lager av t-skjorter eller å legge ut for dette på forhånd, de ville ha trykket det der og da når noen bestilte en t-skjorte), men til gjengjeld er mer "følsomt" i forhold til den typen ting som din logo var full av.

2: Det er egentlig ikke vanlig trykk som er problemet i forhold til forløpninger (altså "gradients"), men en del andre sammenhenger, der man bruker en svart-hvitt (altså virkelig svarthvitt, ikke engang med gråtoner) versjon av logoen, der logoen f.ex. skjæres ut i vinyl/metall/etc eller kanskje sandblåses på glass. Man kan naturligvis lage seperate versjoner, men noe av greia med en logo er at den skal være så lik som mulig i alle forskjellige sammenhenger, og hvis man da må lage med/uten skygger og diverse andre effekter, så ryker veldig mye av dette. Men - som jeg kommer tilbake til senere - hvor grensa går for slike ting er ikke absolutt, det er en avveing.

Greia med skygger er (som med alle andre detaljer) at om de er unødvenige og egentlig ikke legger noe vesentlig til, bør de unngås hvis de kan skape problemer.

Statoils logo er sannsynligvis en av de mest kritiserte logoene de siste årene, så jeg vil nok ikke si at den er noe godt eksempel... men selv der - fjern alle forløpninger, så man bare sitter igjen med et svarthvitt omriss av figur og bokstaver, og den er fremdeles lett gjenkjennelig. Jo mer dilldall som skygger og den slags tull man bruker, jo mer forskjell vil det bli, og jo mer av selve effekten logoen er ment å skape - gjenkjennelse - vil man miste. En god regel når man starter å lage en logo, er å bare lage den i svarthvitt først. Funker den i svarthvitt, så vil den funke når man legger på farger også. Funker den ikke i svarthvitt, så har man et problem.

3: Engelinlogoen - aller først og fremst: Det er vel ikke det at du ikke forstår hva som gjør den bra osv, det syns jeg hørtes veldig nedlatende ut, og det mener jeg absolutt ikke å være. Jeg mener bare at du som ikke er like vant til å tenke på den måten ikke har like lett for å se hvor grensene går for hva som vil gå bra/blir problemer osv.

Så - kan jeg få spørre deg om en ting før jeg svarer ang. fonten - jeg forstår deg som at du mener den er relativt "tidsriktig", moderne osv, forstår jeg deg korrekt?

De tynneste detaljene - tja, både og. Nå er det vel snart tre år siden jeg lagde den logoen som del av eksamensoppgaven min på westerdals, og jeg hadde nok gjort et og annet annerledes i dag, selv om den altså har blitt godkjent av ganske strenge sensorer (uten at jeg husker navnet på sensoren nå i farta, så pleier de å være blant de mer kjente innenfor sine fagområder i norge, så jeg føler meg på relativt trygg grunn der).

La oss gjøre et kjapt eksperiment: Krymp både engelin-logoen og din til begge passer på en kulepenn, og se hva som skjer. De tynneste linjene vil nok nesten forsvinne på begge to, men hvilken effekt får det på de to logoene? På engelinlogoen - egentlig veldig lite, siden de ikke ligger "rundt" eller "langs" andre linjer på samme måte som de gjør på din. Dermed blir de ikke oppfattet som den "antialias"-aktige effekten jeg nevnte over, og som på din derimot raskt kan få det til å se ut som at det er hovedlinja som er uskarp, evt som om føttene på stortromma bare er to prikker uten forbindelse med "kroppen".

Skulle man trykke engelinlogoen hos spreadshirt, så villde det derimot ha blitt et problem, ganske tidlig, men det ville ikke ha vært noe stort problem å endre på det, omtrent som jeg foreslo å gjøre med logoen din :)

Så ja, jeg ville definitivt ha gjort noen smådetaljer på engelinlogoen annerledes i dag, uten at jeg anser disse som noe kritisk punkt siden det er såpass lite det dreier seg om. For NOEN smådetaljer på en logo går det an å ha, det begynner egentlig ikke å bli et problem før det er ganske mye/mange, eller man er "avhengig" av dem. F.ex. kan jo selv hos spreadshirt lage skarpe hjørner, der det selvsagt på et eller annet punkt vil være en detalj som er under 1mm, som er grensa de har satt hos seg.

Det blir rett og slett en liten avveiing, å lage logoer er ikke noen eksakt vitenskap :)

Derimot - bare siden jeg er nysgjerrig, og håper/regner med å overraske deg litt: Det jeg spurte om med den fonten...?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Yep, helt korrekt. Det er ITC Avant Garde, som har nå vært populær og cutting edge (for ikke å si avant garde...) i snart 40 år, så jeg syns det kvalifiserer ganske godt til "tidløs"-betegnelsen ;) Skal det bli stort mer safe, så nærmer man seg kjapt helvetica, og den er så mye brukt at den blir rett og slett kjedelig.

Men for all del, og for å ha understreket det: Jeg har ikke engang mulighet til å påta meg den jobben her, siden jeg er veldig fullbooka i halvannen måned eller så framover. Jeg ville bare gi et par veldig velmente tips til å begynne med, og siden 99 designs ble nevnt - advare mot de mange potensielle fallgruvene den typen tjenester har, i tillegg til problematikk rundt selve konseptet på tjenesten. Tilsvarende krav - jobb først, kaaaaaaanskje (men sannsynligvis ikke) penger etterpå - ville aldri ha blitt godtatt i omtrent noen annen bransje, så hvorfor skal man godta det i kreative yrker? Prøv å få med deg f.ex. 10-20 restauranter eller håndtverkere på noe tilsvarende: alle gjør jobben 99% ferdig først, så skal jeg spise alt/teste alt, og så får eventuelt den jeg liker best, betalt, hvis jeg syns maten/resultatet er bra nok da.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Er helt enig med deg ang 99designs og jeg er også i samme situasjon forsåvidt, det er mange som selger flashbannere for $30 rundt omkring på slike nettsider, men det er ikke så mye å gjøre med det. Det vi må gjøre er å lage et så godt produkt og yte så god service at folk kommer tilbake til oss istedet for å bruke slike tjenester.
 
Topp