Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Salgsverdi?

gjedda63

Medlem
Her er et hypotetisk spørsmål:
Hva ville en nettbutikk uten varer være verd hvis rankingen den holder gjør at det er over 100 besøkende hver dag.
Nettbutikken er basert på zen cart og her må kjøperen utvikle denne sjøl, dvs endelig design og ikke minst produktsortiment og betingelser. Tanken er at verdien her er plasseringen i Google og besøket av potensielle kunder.
Hva ville dere solgt eller prøvd å solgt denne for?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hva ville en bil uten hjul, motor og seter være verd for deg? Bare rent hypotetisk!

Denne rankingen du snakker om må jo være opp mot en nisje e.l., så jeg forutsetter at du da forventer å selge til en som har akkurat denne nisjen/varene som du nå ranker på.

Så om det er en nettbutikk eller ei spiller vel heller ingen rolle her. Du selger et domene som ranker på noen eksakte keywords!

Og, da spørs det jo hvilken nisje vi snakker om her. Er det en nisje det er vanskelig å ranke på? Er det på norsk eller annet språk?

Nei, jeg ser at jeg har flere spørsmål enn svar - så jeg gir opp å gi deg et råd...
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Eksempel:

Trafikken er typein og målrettet og tema er tannbørster.

Du kan forvente en konvertering på 1%-4%, bruker 2% i eksemplet
Dvs. 2 salg om dagen.

Om du selger tannbørster til 10,- i butikken kan du forvente en dagsomsettning på 20,-
Om du har en avanse på 100% kan du forvente å tjene 10,- om dagen uten videre markedsføring;)

Håper det var svar på spørsmålet ;)
 

gjedda63

Medlem
Ok, for å slippe en masse forklaringer så kan jeg si at "nettbutikken" er nr 3 for ordet "babyutstyr". Det jeg ser på som verdifullt her er ganske enkelt rankingen noe som normalt er vanskelig for en vanlig nettbutikkeier. Her er det altså gjort på forhånd med et søkeord som har et bra potensiale. Ser ikke bort fra at jeg klatrer videre oppover snart.
Det MÅ vel være en bra verdi i dette her?
En kjøper her må gjøre den enkleste jobben, å legge inn produkter og andre opplysninger.Og har han eller henne allerede en fysisk butikk er det enda enklere.
 

gjedda63

Medlem
Tja, basert på alt arbeidet jeg har hatt med å få den opp på topp tre og potensialet jeg ser her så tenker jeg en pris på rundt 20K.
Sender i morgen ut et tilbud til babybutikkeiere uten nettbutikk.
Men hvis folk her med peiling på markedsverdier stort sett synes det ikke er noe salgsvare idet hele tatt kommer jeg heller til å beholde den og utvikle den sjøl med produkter og adskillig flere søkeord toppranket.
Babyutstyr omfatter en mengde forskjellige varer og jeg tror at den type produkter er ikke vanskelig å selge.
 

testdriver

Ha det bra..
Men når man skal ta den i bruk vil man jo bli nødt til å fjerne mye av den teksten, og rankingen vil bli dårligere... Tror ærlig talt du ikke får så altfor mye for denne. Sorry..
 

allegretto

Medlem
Jeg vil tørre å påstå at domenet og nettsiden neppe er verdt særlig mye mer enn prisen på domenenavnet. Altså rundt 100,-
 

pleb

Medlem
Skal du ha 20k for jobben med å ranke tredje øverst på ordet "Babyutstyr"?

Jeg tror en ny eier vil endre radikalt på både innhold og design, noe som gjør at det kanskje ikke ligger så mye verdi i siden dersom du tar alt i betraktning.
 

gjedda63

Medlem
Allegretto-Tullprat. Har du ikke noe fornuftig å si så hold heller klaffen.
Meningen er at en ny eier gjør det men det er fullt mulig å beholde teksten slik at ikke rankingen faller.
Dessuten er linkingen såpass solid så det er lettere å høyne rankingen på flere søkeord senere.
 
Sist redigert:

gjedda63

Medlem
Ok, greit da blir det å beholde den sjøl og utvikle videre med produkter og ranking på adskillig flere søkeord. Tror det skal bli masse folk inne på den etterhvert når det er ca 100 hver dag bare på den ene plasseringen.
 

flap

Medlem
Ok, greit da blir det å beholde den sjøl og utvikle videre med produkter og ranking på adskillig flere søkeord. Tror det skal bli masse folk inne på den etterhvert når det er ca 100 hver dag bare på den ene plasseringen.

Det høres ut som en meget god idé. 100 hver dag er ingenting i den bransjen, konkurransen er knallhard og marginene meget små i forhold til mange andre bransjer. Du kan jo se litt på proff.no og sjekke ut regnskapstallene til noen av dine konkurrenter. Ikke akkurat hyggelig lesning. Jeg var selv inne på tanken om å starte en lignende nettbutikk, men etter å ha gjort markedsundersøkelser og undersøkt den økonomiske situasjonen for mine konkurrenter la jeg det på is. Generelt kan man si at denne typen butikker som retter seg utelukkende mot privatmarkedet må man satse på store volum for å tjene penger på det. Selger du til bedrifter kan man ofte tillate seg mangedoble marginer. Og glad er jeg for det :)

Men det er klart du har et fortrinn hvis du virkelig kan dette med SEO og jeg ønsker deg lykke til.
 

gjedda63

Medlem
Takk for det Flap, da jeg begynte på denne nettbutikken var planen å importere store kvanta fra Kina med basic babyutstyr og sette sammen forskjellige typer startpakker. Tror det må bli min nisje her,ser ikke ut som det er praktisert foreløpig.
Ja, seodelen går greit den,nettbutikken var også en test på om "utenlandske" linking metoder fungerer på norske nettsteder noe som de faktisk gjør.
 
Topp