Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Samsung Galaxy tab Vs. iPad ?

Jeg foretrekker?


  • Totalt antall stemmer
    18
Jeg er egentlig ikke noe fan av apples produkter pga deres monopolisering.

Er det ikke noen "Like" eller "Thanks" knapp her? Jeg er nemlig fullstendig enig i akkurat det. Og selv om noen Apple produkter kanskje er de beste på markedet kommer jeg ikke til å kjøpe dem av samme grunn. Dessuten betaler man en del ekstra tusen for å få en "i" foran produktnavnet...
 

clinton4

Medlem
Det finnes en ryktepoeng
attachment.php
knapp :)
 

Vedlegg

  • reputation.gif
    reputation.gif
    1,1 KB · Sett: 77

peterandrej

pensjonert moderator
men nå (etter 4.2-oppdateringa) støtter den vel multitasking også, PA?

Joda, men poenget var at dersom man i det hele tatt TENKER TANKEN "støtter den multitasking, flash, whatever" så er man IKKE I MÅLGRUPPEN FOR PRODUKTET!!!!!

iPad-brukere stiller seg TO spørsmål. Kan jeg spille Angry birds på den? Og funker Twitter og Facebook og sånt?

"iPad-segmentet" vet jo knapt hva multitasking er, ikke sant. Samsung Galaxy Tab er sikkert et flott produkt, men INGEN iPad-brukere vil NOEN GANG engang VURDERE en galaxy tab. Dette er to produkter som, uansett hvor like de virker, henvender seg til to helt ulike kundesegmenter. To helt ulike verdener, liksom.

Men dette tror jeg ligger for høyt for en del her på WF som sitter sånn. ".... ahh.. den støtter ikke flash, og har bare 1 GHZ-prosessor liksom... det er jo bare SÅ mye dårlige enn samsung tab liksom... og apple er drit..."

Poenget er at ingen iPad-brukere engang VET hvilken klokkefrekvens prosessoren har liksom. Det er helt irrelevant for kundesegmentet.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
What? Tab'en kjører alt av media osv. uten konvertering å piss. Null knoting med en Galaxy Tab. Hvis du ikke vil selvfølgelig, da har du muligheten til å fikse mye selv.

Da siterer jeg punkt 11 (og 12 - også delvis aktuelt) fra artikkelen jeg linka til over...

Step 11: The Kitchen Sync

Unlike a cellphone, which has instant utility out-of-the-box, a tablet is, literally, a tabula rasa – you have to put stuff in it in order to get anything out of it. It has to be easy for consumers to acquire and load up their tablet with their photos, music, movies, and games, otherwise your tablet will be no more than a limited-function, silicon-filled plastic slab with a screen, and we already have those – they’re called Kindles. But Android mystifyingly still lacks an official iTunes-like desktop content sync client. DoubleTwist works, but it’s not nearly as seamless or fast as iTunes. If RIM wants PlayBook to appeal beyond its core base – or even to its core base – it’ll have to expand its BlackBerry Desktop Manager beyond contacts, e-mail and music to all the multimedia content that RIM is boasting the PlayBook can play. Microsoft does have the Zune marketplace, but the HP Slate runs full Windows 7, not Windows Phone 7.

Step 12: Got Apps?

Last, but definitely not least, see Step 1. What can I do with your tablet? E-book apps, the tablet equivalent of the Munchkins multitude, don’t count. Not all Android apps will work on all Android devices, especially tablets with their larger screens. RIM hasn’t said whether the PlayBook will run any of the current third-party App World apps because it won’t run the current BlackBerry OS 6, but a new OS called QNX, which means a dearth of third-party PlayBook play and work apps at launch. HP’s Slate runs Windows, but how do you get additional Windows apps on it? I hereby declare no tablet can be sold without access to a minimum of 1,000 apps, with the promise of at least 10,000 within a year. The great and powerful Oz has spoken. Now, go!

Kort sagt - det ER mer knot med en GT. Det eneste iPad'en ikke tar er flash, og hva er egentlig vitsen? VIL du på død og liv tømme batteriet ditt så kjapt som mulig? I løpet av relativt kort tid kommer alle til å ha gått over til html5-løsninger for video i alle fall (og mange gir deg det allerede automatisk når de registrerer at du surfer med f.ex. iphone/ipad), og hva har man igjen da? flashspill og annonser? hvis farmville og å se flashbannere er SÅ viktige for deg, ja da får du kjøpe noe androidgreier.

Film ja, det er sant, iPad'en tar ikke alt av videoformater. Til gjengjeld kan du faktisk se 10 timer film før den er tom for batteri. Hvor lenge klarer galaxy tab'en sa du? 7 timer max batterilevetid, men det er IKKE hvis du ser film, for ikke å snakke om hvis vi snakker om flash-greier.

Kamera? Ok, et kamera rettet mot brukeren hadde vært kjekt (kommer vel garantert på v2), spesielt i og med facetime, skype og liknende (videosamtaler over 3g-nettverk tror jeg aldri kommer til å ta av, det er ikke meningsfylt før mobildatanettverkene blir raskere - derfor er det også logisk å begrense videosamtaler til WiFi-nettverk foreløpig, der man har nok båndbredde til å kunne gi bra kvalitet). Kamera BORT fra brukeren derimot... nah. Ikke meningsfylt på så store dingser som disse her. Når dingsen er på størrelse med et lite speilreflekskamera, så blir det klønete å holde det som man må her. Dette vedder jeg mye på at kommer til å forsvinne fra senere versjoner av Android-tablets.

Og når vi snakker om størrelse - GT'en er jo hverken fugl eller fisk! En 7" skjerm ER puslete til å se film! Alle som dissa iPad'en og kalte den en iPhone maxi, eller iPhonen en iPad Nano når iPad'en ble lansert - hva er da en Galaxy Tab? Det er jo VIRKELIG bare en litt stor og klumsete smartphone!

Nei, jeg tror nok også resten av tabletmarkedet kommer til å nærme seg "iPadmalen" mer og mer etterhvert - skjerm litt mindre enn laptop'er, typisk i nabolaget rundt 10", og en relativt standardisert desktop-sync-løsning er nok også et must, kamera "bort fra brukeren" forsvinner mens iPad2 og høyere vil få "webcam", flash vil forsvinne og andre tiltak vil gjøres for å få best mulig batterilevetid.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Er det ikke noen "Like" eller "Thanks" knapp her? Jeg er nemlig fullstendig enig i akkurat det. Og selv om noen Apple produkter kanskje er de beste på markedet kommer jeg ikke til å kjøpe dem av samme grunn. Dessuten betaler man en del ekstra tusen for å få en "i" foran produktnavnet...

...bortsett fra at iPad'en faktisk er ganske dramatisk mye billigere enn en galaxy tab da... ;)
 
@peterandrej - Du har skjønt det!
Det er også derfor mye av grunnen til at Apple's trofaste tilhengere (Les:mindre avanserte forbrukere) er så sykt fornøyd. De ser ikke på mangelen på multitasking som et problem, og om den ikke kan multitaske er sannsynligheten vesentlig mye større for at den funker hele tiden, enn om man multitasker mye med et annet produkt.

Veldig godt eksempel med angry birds og facebook =P
Ganske sykt at kundesegmentet til Apple betaler så mye mer for et produkt, og det er alt de krever. Spesielt når de også kan gjøre akkurat det samme på andre billigere alternativer.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
@peterandrej - Du har skjønt det!
Det er også derfor mye av grunnen til at Apple's trofaste tilhengere (Les:mindre avanserte forbrukere) er så sykt fornøyd. De ser ikke på mangelen på multitasking som et problem, og om den ikke kan multitaske er sannsynligheten vesentlig mye større for at den funker hele tiden, enn om man multitasker mye med et annet produkt.

Veldig godt eksempel med angry birds og facebook =P
Ganske sykt at kundesegmentet til Apple betaler så mye mer for et produkt, og det er alt de krever. Spesielt når de også kan gjøre akkurat det samme på andre billigere alternativer.

Du har jo virkelig ikke skjønt det. Den typiske Macbrukeren er IKKE en "mindre avansert forbruker". Den typiske macbrukeren bruker maskinen til jobb, og er mye mer opptatt av at boksen skal GJØRE JOBBEN uten at man skal måtte bruke masse (fakturerbar) tid på å få den til å virke. Hvorfor tror du f.ex. spill aldri har vært noe viktig satsingspunkt på mac? Fordi vi ikke bruker den til lek, vi bruker den til JOBB (vil jeg spille har jeg en PS3 til det).

Og hvorfor er det så viktig for oss at maskinen funker, og vi er villig til å betale mer for dette? Jo, fordi dette veldig ofte er FAKTURERBAR tid, og da er de ekstra kronene spart inn veldig kjapt. Kjøp en tilsvarende (og da mener jeg ikke bare i gHz og GB - alle som faktisk kan litt om dette vet at det er MYE mer som teller for en kvalitetsmaskin) laptop fra f.ex. Dell, så må du faktisk opp i samme prisklasse, om ikke mer. Derimot har apple ingen billigmaskiner, det er sant.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Spesielt når de også kan gjøre akkurat det samme på andre billigere alternativer.

Du kan bruke akkurat det samme argumentet overfor folk som kjøper en Ferrari. Hvorfor kjøpe en boks med fire hjul når du kan gjøre akkurat det samme (altså kjøre fra A til B) i en Lada?

Spøk til side, jeg har to stasjonære Mac-maskiner, en Macbook og en iPad. Jeg finner prisnivået på dem alle satt opp mot verdien på dem som fornuftig. Mac er billig! De PC'ene som selges på Elkjøp til et par tusenlapper synes jeg er svært dyre.

(Hvis du lurer kan jeg gi deg definisjonen på dyrt og billig. Hverken "dyrt" eller "billig" har noe med antallet kroner du betaler å gjøre.)
 

clinton4

Medlem
Ok, mange forskjellige meninger her ser jeg. Jeg kan jo fortelle hva jeg hovedsakelig ønsker å bruke den til:

- Lese og sende epost.
- Surfe på internett.
- Se film (hovedsakelig divx og mp4) og lytte til musikk.
- Ha tilgang til mine servere via command line interface (SSH).
- Muligheten til å laste ned og lagre ALLE typer filer, selv om det aktuelle filformatet ikke støttes av dingsen.
- Bruke Skype, Temviewer og Facebook.
- GPS navigering.

Hvilken bør jeg da velge?
 

clinton4

Medlem
Jeg har allerede en liten acer og er fornøyd med den. Har uansett også lyst på et brett. Er det ingen av disse brettene som kan utføre alle disse oppgavene?
 

kongen

kongemedlem
Hvordan er det med å legge inn programvare på iPad, kan man legge inn MSN Messenger? Og er det greit å skrive med iPad trykkskjermen eller bør man ha et eget tastatur til iPaden?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg har allerede en liten acer og er fornøyd med den. Har uansett også lyst på et brett. Er det ingen av disse brettene som kan utføre alle disse oppgavene?

Mulig det FINNES apps som kan gjøre disse oppgavene, men de er jo ikke laget for det. Det blir som å skrive html på mobilen. Det går jo an, men ojjj så lite praktisk det er. Jeg vil tro sjansen er størst for å finne en ftp-klient på samsung galaxy tab.
 
Topp