Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Scanning av boksider

Om jeg kjøper en bok om gamle lastebiler. Og finner et bilde som jeg vil ha mer info om.
Kan jeg ta og scanne boksiden med bilde og tekst, og legge det ut på et forum for å få mer info? Eller må jeg spørre forfatter om lov?
 

KristianM

Medlem
Hvis du ikke tar med all tekst, men sensurerer mesteparten, og skriver under hvilken bok det er hentet fra osv. Skal nok det gå bra :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Om jeg kjøper en bok om gamle lastebiler. Og finner et bilde som jeg vil ha mer info om.
Kan jeg ta og scanne boksiden med bilde og tekst, og legge det ut på et forum for å få mer info?

Selvfølgelig kan du ikke det. (Hvor mange ganger skal vi egentlig ha disse diskusjonene her på WF??....)
 

oddbjoro

Medlem
Selvfølgelig kan du ikke det. (Hvor mange ganger skal vi egentlig ha disse diskusjonene her på WF??....)


Blir ikke dette(og de tidligere diskusjonene) 2 ulike sider?
Slik jeg forsto trådstarter, så ønsket han å legge bildet på et forum(ikke hans eget), for å be de andre brukerne der om mer informasjon om denne lastebilen.

De andre diskusjonene som har vært, går vel mer på om han f.eks laget et nettsted for/om gamle lastebiler, og så legger ut bildet der.


En annen ting. Siden det sto gammel bok, og gammel lastebil. Hva hvis forfatter er død. Hvem skal man spørre da? Forlaget?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Blir ikke dette(og de tidligere diskusjonene) 2 ulike sider?
Slik jeg forsto trådstarter, så ønsket han å legge bildet på et forum(ikke hans eget), for å be de andre brukerne der om mer informasjon om denne lastebilen.

...og forskjellen er??

De andre diskusjonene som har vært, går vel mer på om han f.eks laget et nettsted for/om gamle lastebiler, og så legger ut bildet der.

Spiller ingen rolle om nettstedet er hans eget, noen andres eller om så vår herres. Det er ikke lov, har aldri vært lov og kommer antagelig aldri til å bli lov.


En annen ting. Siden det sto gammel bok, og gammel lastebil. Hva hvis forfatter er død. Hvem skal man spørre da? Forlaget?

Ja. Evt den avdødes slektninger.
 

oddbjoro

Medlem
...og forskjellen er??

Uten at jeg har sjekket lovverket, så så jeg for meg at det var en forskjell mtp inntekts ervervelse her.
Hva om han f.eks fotograferte siden med dette bildet. Blir ikke det litt samme sak, som den man hadde for litt siden med hun som fotograferte en plakat, som så Dagbladet brukte?






Ja. Evt den avdødes slektninger.

For å sette det litt på spissen her da. Hva om forlaget er konkurs for mange år siden, og avdøde forfatter ikke har noen nære slektninger?
Setter det på spissen, fordi at man erfarer jo ofte at stort sett alt her i livet har noen unntak fra reglene.
 

picxx

Well-Known Member
For å sette det litt på spissen her da. Hva om forlaget er konkurs for mange år siden, og avdøde forfatter ikke har noen nære slektninger?
Setter det på spissen, fordi at man erfarer jo ofte at stort sett alt her i livet har noen unntak fra reglene.

Det er en vernetid på 70 år etter opphavsmannens død.
Dette gjelder selvsagt selv om opphavsretten er arvet, kjøpt eller på annen måte er blitt tilegnet siste levende person.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Uten at jeg har sjekket lovverket, så så jeg for meg at det var en forskjell mtp inntekts ervervelse her.
Hva om han f.eks fotograferte siden med dette bildet. Blir ikke det litt samme sak, som den man hadde for litt siden med hun som fotograferte en plakat, som så Dagbladet brukte?

Klart det er forskjell på såkalt "amatørbruk" og bruk i inntektserverv. Konsekvensene for "amatørbruk" er jo vanligvis bare litt kjeft og krav om fjerning av innholdet, mens det selvsagt blir noe HELT annet hvis en profesjonell part bryter opphavsretten. Da snakker vi om erstatningskrav i ti-tusen-kroners-klassen, litt avhengig av grovheten på forbrytelsen.

Dette er egentlig ikke noe å diskutere. Synes du dette er trasig, så går det jo an å stemme på partier som vil lempe på kravene for slikt. Rødt, for eksempel.

PS! Du har lov til å bruke et sitat fra et verk for å illustrere et eksempel. Det er tillatt.
 

oddbjoro

Medlem
Kl
Dette er egentlig ikke noe å diskutere. Synes du dette er trasig, så går det jo an å stemme på partier som vil lempe på kravene for slikt. Rødt, for eksempel.

Trasig synes jeg vel ikke at det er. Jeg viderførte bare spørsmålet til TS fordi jeg var litt nyskjerrig, og spurte for å spørre :)
Så nei, jeg kommer ikke til å stemme Rødt for det :)
 
Klart det er forskjell på såkalt "amatørbruk" og bruk i inntektserverv. Konsekvensene for "amatørbruk" er jo vanligvis bare litt kjeft og krav om fjerning av innholdet, mens det selvsagt blir noe HELT annet hvis en profesjonell part bryter opphavsretten. Da snakker vi om erstatningskrav i ti-tusen-kroners-klassen, litt avhengig av grovheten på forbrytelsen.

Dette er egentlig ikke noe å diskutere. Synes du dette er trasig, så går det jo an å stemme på partier som vil lempe på kravene for slikt. Rødt, for eksempel.

PS! Du har lov til å bruke et sitat fra et verk for å illustrere et eksempel. Det er tillatt.

Hva er det som er så gærnt med at noen scanner inn en bokside, og spør etter informasjon?
Kan man risikere at noen ser bildet og sier. Nei dette er det fineste bildet i hele boken, så da driter jeg i og kjøpe boken? Eller kan det hende at flere kjøper boken?

For å ta et konkret eksempel. Før jul kjøpte jeg et lastebil leksikon. Dette tok jeg med på jobb og viste til forskjellige kunder. Resultatet var at 4 stk gikk og bestilte boken. Blir det ikke litt det samme om jeg scanner en bokside, og legger det ut med info om boken? Rett og slett reklame?

Og kan man ikke si at en scanning er et sitat?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hva er det som er så gærnt med at noen scanner inn en bokside, og spør etter informasjon?
Kan man risikere at noen ser bildet og sier. Nei dette er det fineste bildet i hele boken, så da driter jeg i og kjøpe boken? Eller kan det hende at flere kjøper boken?

For å ta et konkret eksempel. Før jul kjøpte jeg et lastebil leksikon. Dette tok jeg med på jobb og viste til forskjellige kunder. Resultatet var at 4 stk gikk og bestilte boken. Blir det ikke litt det samme om jeg scanner en bokside, og legger det ut med info om boken? Rett og slett reklame?

Spør du fordi du lurer, eller prøver du å argumentere? Jeg er enig med deg i at det jo fort kan være fordelaktig for forlaget å få slik blest om deres verk, men på den andre siden kan det jo fort være motsatt også. Det er en grunn til at forlag forbeholder seg retten til å godkjenne ting på forhånd.

Men dette er ingen relevant problemstilling. Hvis du vil diskutere åndsverksloven så kan du jo lage en egen tråd om det. Forøvrig. En slik bruk vil ikke være reklame. Reklame er betalt kommunikasjon rettet inn mot masser. Det du sikter til her er det vi kaller PR.

Og kan man ikke si at en scanning er et sitat?

Nei. Fordi, slik du beskriver situasjonen her oppe, der du scanner inn et foto for å spørre et spørsmål, ikke er et verk. Hvis du bruker bildet i en egen BOK om traktorer, så er nok bruken lovlig siden du jo bruker det i ditt eget verk (men du måtte selvsagt uansett ha spurt forlaget om lov).
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ja, hvis de fremstiller et verk på en måte som ikke faller inn under den 'bruksretten' man kjøper når man kjøper en bok, så vil det være ulovlig ja. Et bokomslag f.eks er jo et selvstendig verk ofte, og skal som en hovedregel ikke vises fram av andre enn forlaget/forfatteren/kunstneren.
 
Topp