Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Scanning av boksider

Kassimaja

Geocacher
Ja, hvis de fremstiller et verk på en måte som ikke faller inn under den 'bruksretten' man kjøper når man kjøper en bok, så vil det være ulovlig ja. Et bokomslag f.eks er jo et selvstendig verk ofte, og skal som en hovedregel ikke vises fram av andre enn forlaget/forfatteren/kunstneren.

Nå drar du den kanskje litt langt. Hvis jeg innehar en kopi av et verk og ønsker å selge dette må jeg ha mulighet til å selv framstille en kopi av hvordan den ser ut og bruke denne kopien til å vise hva jeg selger.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Nå drar du den kanskje litt langt. Hvis jeg innehar en kopi av et verk og ønsker å selge dette må jeg ha mulighet til å selv framstille en kopi av hvordan den ser ut og bruke denne kopien til å vise hva jeg selger.

Nei. Du har ingen rett til å "fremstille en kopi" av noe som er beskyttet av åndsverksloven. Sier seg selv. Les din egen setning igjen, så skjønner du nok hvorfor.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Amazon samt andre bokbutikker på nettet bryter reglene noe jævligt de da.

Scanner du en bokside kopierer du ikke et helt verk. Du kopierer en mindre del av et verk.

Amazon spør om lov vettu. Dessuten bruker de ikke "egen-scannede" bilder. De bruker forlagets bilder som oftest.

Beklager at dere synes reglene er teite, og det er en ærlig sak. Bare å stemme på Rødt for eksempel, så blir de kanskje myket litt opp. Hvem vet.
 

Kassimaja

Geocacher
Vil tro dette går under siteringsregelen. På en av mine sider har jeg bilder av over 10.000 bokcover og aldri fått noen problemer av den grunn. Det aller meste av disse er egne scanninger, men om det er det eller ikke spiller jo ingen rolle. Det er coveret eller orginalverket vi snakker om. Forsiden er bare en liten del av verket du "siterer" og dermed burde det gå bra.

Så lenge det ikke er snakk om negativ omtale av produktet burde ikke slik bruk være noe å henge seg opp i.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Så lenge det ikke er snakk om negativ omtale av produktet burde ikke slik bruk være noe å henge seg opp i.

Nei, det er jo ingen som bryr seg om slik bruk. Du får nok ingen regning fra forlaget om du legger ut en tråd på et forum, men det er jo ikke relevant for spørsmålet som ble stilt i DENNE tråden - som gikk på om dette var lov eller ikke.

For det er det jo ikke hvis man ikke har hentet tillatelse til slik bruk på forhånd. Sitatretten gir folk som lager EGNE verk lov til å sitere andres verk i den hensikt å forklare noe, etc. En spørsmålstråd i et forum har nok ikke nok "kvalitet" til å oppnå verkshøyde, slik jeg tolker dette.
 

Kassimaja

Geocacher
Nei, det er jo ingen som bryr seg om slik bruk. Du får nok ingen regning fra forlaget om du legger ut en tråd på et forum, men det er jo ikke relevant for spørsmålet som ble stilt i DENNE tråden - som gikk på om dette var lov eller ikke.

For det er det jo ikke hvis man ikke har hentet tillatelse til slik bruk på forhånd. Sitatretten gir folk som lager EGNE verk lov til å sitere andres verk i den hensikt å forklare noe, etc. En spørsmålstråd i et forum har nok ikke nok "kvalitet" til å oppnå verkshøyde, slik jeg tolker dette.

Det er mulig at en enkelt tråd i et forum ikke kan oppnå verkshøyde, men forumet i sin helhet vil nok kunne oppnå dette. Dette med verkshøyde er noe som ikke er godt definert i lovverket og vi kam gjerne ta en diskusjon på dette også, men ikke i denne tråden.
 
Topp