Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sende faktura fra mitt AS for jobb gjort av mitt ENK

nick20000

Member
Har et ENK og et AS som vanligvis driver med forskjellige ting.
Kan jeg fakturere en jobb gjort av ENK fra AS'et ? Såframt kunden er ok med dette.
Eller er ikke dette lov, eller spesielle regler rundt dette?
 

nick20000

Member
Så det har ikke noe å si at det står i brønnøysund at AS'et driver i en annen bransje?
 
Sist redigert:

quicktech

Medlem
Om du er redd for at du befinner deg i en gråsone kan du evt fakturere kunden fra ASet og deretter "internfakturere" tilsvarende fra ENKet til ASet. Da blir dette legitmit fordi ASet har solgt videre en tjeneste det kjøpte fra ENKet.
 

nick20000

Member
Om du er redd for at du befinner deg i en gråsone kan du evt fakturere kunden fra ASet og deretter "internfakturere" tilsvarende fra ENKet til ASet. Da blir dette legitmit fordi ASet har solgt videre en tjeneste det kjøpte fra ENKet.
Da er det jo ikke noe poeng å fakturere fra As'et.
Hvilken gråsone er det evt, er dette ikke tillatt ?

Det kan være gunstig, da ENK går i pluss og AS er nystartet og vil ikle få overskudd i år , så vil i praksis slippe skatt på denne inntekten , på kort sikt.
 

quicktech

Medlem
Jeg mente om du følte du satt i en gråsone hvis situasjonen er slik at du jobber fra et selskap, men fakturerer fra et annet. Da kan disse internfakturere for å forsvare transaksjonen. Men dette er det jo du som må vurdere. Firmaattesten medfører i alle fall ingen praktisk begrensning på hva du kan eller ikke kan fakturere fra selskapene dine.
 

quicktech

Medlem
Men det er jo ingen kunder som sjekker leverandørens vedtekter før de betaler en faktura. Det er i praksis ingen kontroll eller begrensning rundt dette.

Selskapets formål og branjsekode kan imidlertid komme til anvendelse når regnskapsfører eller revisor vurderer om kostnadene i foretaket kan forsvares. Regnskapsfører kan feks sperre opp øynene hvis "Hansen programmeringsservice AS" kjøper firmabåt, men det kan gå fint hvis "olsens skjærgårdsservice og vaktmester tjeneste AS" gjør det.

Men på inntektssiden - nei der setter firmaattesten i praksis 0 begrensninger (selv om du kanskje kan finne at det finnes noen paragrafer et eller annet sted som representerer en teoretisk begrensning).
 
Topp