Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Server/hosting/hotell -- hva trenger jeg?

Takker for mange gode råd. Skal definitivt se på Managemybox -- med de utvidelsesplanene jeg har på papiret blir nok et webhotell litt for smått, selv med de generøse vilkårene Subsys tilbyr.

Et par spørsmål til:

- Stemmer det at Google presenterer norske sider høyere opp i søkeresultatet dersom serveren ligger i Norge?

- Hvilken rolle spiller de ulike verdiene man får oppgitt for de ulike serverne? Jeg er helt n00b når det kommer til hardware, skjønner hva harddiskstørrelsen betyr, men bortsett fra det er jeg blank. Hvilken rolle spiller det for eksempel for serveren om jeg har 1 GB eller 2 GB RAM?
 

zapotek

Medlem
- Stemmer det at Google presenterer norske sider høyere opp i søkeresultatet dersom serveren ligger i Norge?

Nei Google ser ikke på lokasjonen, men hastigheten spiller en stor rolle. I utgangspunktet skulle man jo få bedre hastighet om serveren er i Norge enn i Kina.
 

zapotek

Medlem
Jeg mente ikke at det utgjør en *stor* rolle, men at Google har gitt et singnal om at det de tar det med i betraktningen nå.
 

sta

Medlem
En "Managed Dedicated server er en maskin du har helt for deg selv, mens leverandør kan stå for alt som sikkerhet og installasjon av f.eks Linux, Apache med mer på serveren. Alt du egentlig trenger og gjøre er og opprette webhoteller for domenene dine, og deretter peke dine domener mot dine egne navnetjenere som du også har på server.

Ettersom host står for sikkerhet og alt det andre trenger du egentlig ikke tenke på det. Allikevel har du tilgang til "root" på server, og kan dermed gjøre nødvendige endringer direkte i viktige filer dersom du skal kjøre noe skikkelig stort noe en gang i fremtiden.

Kan du gi noen eksempler på firmaer som leverer managed dedikerte serverer med root-tilgang? Jeg har søkt etter dette en god stund og normalt er det vel slik at man kan velge enten en managed dedikert server uten root-tilgang eller dedikert server med root-tilgang. Dette er for så vidt naturlig. Jeg ville nødig hatt ansvaret for drift av en server der kunden kunne rote med absolutt alt på root-nivå.
 

kongen

kongemedlem
Det er vel mer slik at hvis siden er tregerer enn normalt å laste så blir man "straffet" for å gi en dårlig brukeropplevelse. Vanlig lastehastighet vil ikke utgjøre noe.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Har en dedikert fra Solidhost og en fra ServeTheWorld. Veldig fornøyd med service og produkt fra Solidhost. Betaler rundt 1500,- i måneden for den.

Dog, og dette er jo det viktige; en dedikert blir kanskje litt overkill for deg i dagens situasjon, og da vil kanskje en VPS være et fornuftig valg. Det er ikke vanskeligere å operere en VPS enn et helt vanlig webhotell, så det skal du ikke være redd for.

Hvis jeg var deg, ville jeg ringt selskapet (f.eks solidhost) og spurt det enkle spørsmålet:

"jeg trenger muligens en VPS i dag, og kanskje en dedikert en dag i fremtiden. Kan jeg vokse med dere?"
 
en dedikert blir kanskje litt overkill for deg i dagens situasjon

Har innsett det samme selv. Problemet mitt tror jeg må være at jeg da jeg begynte å vokse ut av webhotellet og kikke etter alternativer har jeg enten lest et par tall feil eller klikket meg til en veldig ugunstig leverandør. Jeg satt iallefall igjen med et inntrykk av at VPS ikke ville gi meg så veldig mye større plass og trafikk enn det jeg allerede hadde som maxi-webhotell hos Subsys (men likevel være dobbelt så dyrt), og da så jeg ingen grunn til å bytte. Senere har jeg skjønt at det faktisk finnes VPS på nøyaktig den størrelsen jeg er på jakt etter.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Senere har jeg skjønt at det faktisk finnes VPS på nøyaktig den størrelsen jeg er på jakt etter.

Det gjør det garantert. Hvis du er som meg vil pris telle mindre enn følgende aspekter:

1. Norsk support
2. Kvalitet
3. Mulighet til å utvide etter behov

Med siste punkt mener jeg at HVIS du går for en VPS i dag, så MÅ du ha sjansen, på en enkel måte, å flytte til en dedikert server når dette blir nødvendig, uten så mye om og men. Det er masse styr å bytte server med domener og alt, så det er innmari viktig at du velger en leverandør der du faktisk KAN "vokse" uten å rive håret av deg.

Jeg vet mange velger amerikanske leverandører som hostgator for å spare 40 kr i året, men for meg er norsk support man faktisk kan snakke til så viktig at de hundrelappene jeg evt må ut med ekstra ikke spiller noen rolle.

Mitt råd: Tenk fremover, og ikke spar deg til fant.
 
Topp