Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sex selger i reklame

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg er av den typen som er stor fan av sexfikserte reklamer. Jeg liker rett og slett å se på vakre damer i reklamer - og det funker på meg! Jeg synes det er spennende å bo i et land som Australia hvor dem ikke har fullt så strenge lover for reklame som vi har i Norge. Spesielt har jeg forelsket meg i ølreklamene.. Men nå nettopp kom jeg over en reklame som tok kaka. Et firma som tilbyr billån og bruker pene damer stort sett overalt.

Debbie Does Car Loans - Home

Ellers så er jeg en ivrig gjest av veryfunads.com.

Hva synes dere om å bruke sex i reklame? Er det riktig av den norske stat å forby det helt?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg synes igrunn ikke det er å lure kjøperen. Pene jenter brukes for å pynte opp reklamen. Hva med de norske bilreklamene hvor vi ser bilen kjøre av seg selv rundt i flotte landskap, mens hele verden stirrer på deg av misunnelse. Det er jo ikke realiteten, men effekter dem bruker for å få reklamen til å virke mer fristende. Hvorfor skal man ikke da kunne bruke pene damer for å få reklamen til å virke mer fristende?
 

picxx

Well-Known Member
Det er vel lov å bruke pene damer i norsk reklame. HogM (spørsmålstegnet mitt virker ikke) gjør vel dette stort sett hele tiden over en lav sko.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Joda, så lenge du selger noe som er relevant, som f.eks dameklær eller undertøy osv så er det til en vis grad lov, så lenge det ikke spilles på sex. Men f.eks FHM hadde vel ikke hatt lov å lage noe TV reklame som fokuserte på sexy damer?

Jeg tenker meg i retningen av f.eks ølreklamer i Australia og USA. Damer har egentlig ingenting med øl å gjøre, men jammen brukes dem flittig i ølreklamer allikevel. Noe som bringer meg til et annet spørsmål - hva er så ille med ølreklamer siden det også er forbudt?
 

Keanu

Geek
Jeg føler jo at Coca Cola Zero-reklamene spiller rimelig mye på sexy damer og sex, og der kan jeg jo ikke se noen relevans.

Humor og sex er det jeg ser for meg selger best, men det er viktig at det ikke bikker over på flaut (både for sex og humor).
 

picxx

Well-Known Member
Joda, så lenge du selger noe som er relevant, som f.eks dameklær eller undertøy osv så er det til en vis grad lov, så lenge det ikke spilles på sex. Men f.eks FHM hadde vel ikke hatt lov å lage noe TV reklame som fokuserte på sexy damer?

Ja, men dette kommer vel inn under markedsføringsloven og misvisende reklame i norge. All den tid FHM hadde holdt seg innen 'rimelige rammer' vil jeg nok ikke tro at en TV reklame hadde blitt forbydd bare fordi det også var lettkledde damer medvirkende.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er absolutt ingen lov mot å bruke sexy damer i noen som helst reklame i norge, bare for å ha sagt det. Misvisende markedsføring er noe helt annet, da skal reklamen love noe man ikke kan bevise, relevanse har egentlig ingenting med saken å gjøre.

Et eksempel kan f.ex. være telenors friends-abonnement, der de påstod at det var det billigste abonnementet. Dette kunne de ikke bevise, og ble derfor nødt til å endre annonseringen. Tilsvarende: Hadde en reklame f.ex. sagt at "du blir kjempesexy av å drikke denne drikken", så hadde det vært misvisende (med mindre de faktisk hadde bevis for det...).

Kanskje det kan være tilgift dere tenker på? Det er vel ulovlig hvis jeg ikke husker helt feil, se f.ex:
– Kan være ulovlig : Dagsavisen
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg tenkte jeg skulle google litt og søkte etter "damer i reklame" og "damer i markedsføring". Blir WF indeksert fort eller?

Uansett kan jeg trekke følgende ut av markedsføringsloven.
Annonsør og den som utformer reklame skal sørge for at reklame ikke er i strid med likeverdet mellom kjønnene, og at den ikke utnytter det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann.

Nå er det jo slik at om du har ei pen dame i undertøy som prøver å selge deg.. tja.. felger? så er det forbudt. For eksempel bildet under:
lene_laursen.jpg

Lene som er modellen i denne reklamen er selvfølgelig ikke på noen måte relevant til produktet. Hun er bare kledd som en sexy politibetjent for å gjøre reklamen enda mer attraktiv. Dette ble slått hardt ned på.

Dette er et annet eksempel, en reklame fra Dressmann.
Dressmann_boards__li_92931a.jpg

Dette vil jeg nesten påstå at er relevant også. Dressmann er jo for tøffe menn og dette er vel et ideal som menn ønsker å gjenkjenne seg i? Se også på JBS. Dem hadde faktisk en ganske morsom kampanje, men den ble visst ansett som oppfordring til voldtekt og overgrep!
 
Sist redigert:

Niclas

New Member
Selvfølgelig har ikke staten noe med dette å gjøre, og det er kriminelt å måtte fratvinges eiendom i form av skatter og avgifter for at noen uproduktive byråkrater skal kunne forsørge seg.

Eneste fordelen med forbud at det er desto mer å tjene for oss som ikke tar staten så høytidelig.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Eneste fordelen med forbud at det er desto mer å tjene for oss som ikke tar staten så høytidelig.

Selvfølgelig, men når man ønsker å nå ut til litt større masser kan det være en ide å i det minste gjøre det etter loven så man slipper sure bøter.

Det som provoserer meg mest er at det alltid kommer en eller annen idiotisk kvinnegruppe inn i bildet og fyrer løs om hvor nedtrykkende dette er for kvinner. Jeg forstår ikke hvorfor staten alltid bøyer seg for disse minoritetsgruppene som klager og hvorfor det aldri er flere som klager i mot.

Jeg er overbevist om at Norge ikke hadde gått under eller på noen måte blitt verre om ølmerkene fikk lov til å reklame seg på TV med fine damer i reklamene sine.
 
Topp